Aftonbladet...
Gick in på Aftonbladet för att leta efter en artikel. Och döm om min förvåning när jag sprang på dethär! Först trodde jag inte det var sant, sen vart jag fruktansvärt upprörd! Hur i H-vete kan en tidning skriva något så respektlöst? Och visst, dom återgav bara vad någon annan skrivit. Men kunde dom då inte lika gärna skrivit "råttor, världens mysigaste husdjur?", eller något annat som hade sagts i den såkallade debatten. Varför just återge det mest elaka? Jag känner mig ärligt talat kränkt, upprörd, förbannad. Så fruktansvärt lågt gjort alltså… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ja, de hade ju verkligen kunnat få omformulera det där…
Ha ha "biter bara på kommando" underbart!! Attackråttor!!
#2 Haha, så underbart svar hon gav honom! 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
alltså vad ledsen man blir på tidningar
men säger som #2 klockren kommentar åt gubben! *s*
Åh, big like på henne! :D
… Inte undra på att folk har fördomar när såna här idiotiska artiklar finns
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
#7 kommer nog aldrig helt försvinna… det är ett sätt att få dit fler läsare. Det bästa man kan göra mot fördomar är att bara skita i det folk säger. Detta vet jag då jag har en av de mest diskuterade hundraserna i världen, en amstaff, som inte alls är en mördarmaskin, utan en underbart mysig och snäll liten sötgris! :) Det räcker ju med att man själv vet vilka underbara djur vi har. Det är folk med fördomar som går miste om så mycket ;)
Nä tyvärr är det nog så. Jag har haft massor med "kampraser" och kan inte annat ön att hålla med. Dom är så mysiga :)
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Personligen tycker jag att både hundar och katter kan skada privat egendom bra mycket mer än råttor. Har man inte förvildade råttor som aldrig fått kela med en människa och råttsäkrar sitt rum är det ju no probs.
Utekatter däremot gräver i sandlådor, rabatter och annat och ställer till det för grannar som inte vill ha katter på sin gård (är kattälskare själv så ingen sån diss mot katter) Själv fick jag lägga ett helt nytt golv i min lägenhet för att tidigare hyresgästen hade 6 katter som kissade och bajsade på golvet som han aldrig tog upp.
Hundar kan förstöra golv med deras klor om det är en stor hund och även den kissa på golv och är man inte spec renlig av sig själv kan kissfläckarna förstöra tex parkett och laminat.
Ser man på hur mycket dessa saker kostar att fixa skulle jag säga att våra mest populära husdjur skadar mer än en råtta i sin bur eller framme på sina avsatta lekställen!
Så det så.
Vet inte om du skrivit in och klagat, men det hjälpte iaf att du gnällde, de har ändrat till rubriken "De underbaraste djuren" :)

#10 Får ju inte glömma lukten av hund oxå, hos många hundägare luktar det verkligen hund oavsett hur mycket de städar. Det sätter ju sig i väggarna och listerna olika mycket beroende på hundras, finns inte en chans att en råtta lämnar samma doftmängd efter sig.
Qui dormit, non peccat
#12 Det med :) Min kompis köpte precis en lägenhet där en hund bott i 10 år, lukten va inte kul alltså och den lägenheten hade varken tapeter eller lister (fråga inte varför :P)

#13 Näe förstår det, väggarna har väl blivit inpregnerade med hundlukt! :P
Qui dormit, non peccat

nu har de bytt rubriken till "underbaraste djuren" 
You can't spell Bitchy without Itchy
Jag har sett en lägenhet som haft alla väggar nerklösta av en ena katt :/ det såg förj*vligt ut asså.. min mamma klagade på att det kunde lukta råtta från mitt rum förut men det roliga är att nedanför vår trappa stank det kattpiss från hennes katt men neeej det kände hon då fan inte -.- plus att katten skvätte överallt (hankatt) och han kunde till och med skvätta i mina skor, deet var äckligt >.< mina råttors kiss luktar verkligen ingenting och dem har aldrig bitit sönder något utanför buren xD kan säga att min hund har tagit sönder mer än dem för han åt pennor som valp XD
//Forgetful
Skulle någon kunna länka till artikeln? :P

You can't spell Bitchy without Itchy
Tackar!
Asså är det sant att man kan bli sjuk av råttorna? Känner mej orolig , jag som ska köpa ..
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
htto://novaasv.blogg.se
http://hoppkanin.blogg.se
#20 Hur menar du med sjuk? Vilda råttor bär på smittor som inte är så bra för människor, men våra tama djur som äter samma mat som oss och hålls i rena burar är ingen fara för din hälsa, om du då inte har allergi förstås..
Kan tillägga att jag har haft råttor sen jag var 19 (nu 39..) o har aldrig blivit sjuk av mina råttor. Ingen större risk att bli sjuk av dem, inte större än av något annat djur i så fall. Så du kan lugnt skaffa dig dina rådisar.
Glöm inte oxå att vi människor har ett fantastiskt immunförsvar som bara sitter o väntar på att vi ska få i oss lite skit som den kan slåss emot! 
Men det stod ju i tidningen här om dagen om en som hade kelat med sin tamråtta och sedan blivit dötssjuk men överlevde. Hon blev inte biten eller nått sånt. och råttan var som helt frisk osv. Det var typ "råttfeber" som hon fick.
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
#22 Det där låter som riktig bullshit. Tvivlar starkt på att det var råttan hon blev sjuk av… Vad skulle det vara liksom?

Mvh Stephanie 

#23 detta skedde för det första i australien, och om det hade hänt i sverige hade det nog varit hysteri på tv. Sedan kan råttan som hon ägde kommit i kontakt med vildråttor osv och därav ha smittan, vi vet ju inte alls hur hennes levnadsförhållanden är. Du behöver nog inte vara orolig alls ska du se :)
#22 Jag kelar och gosar med mina råttor som bara det, dom brukar springa fram till mig på soffan och ge mig en liten puss på munnen och jag är frisk som en fisk.
Av allt så får mina råttor mig att må bättre.
OT:
Intresant titel dom orginalt hadde valt, det låter som en personlig mening, sådanna är tabu innom nyhetsvärlden.
#22 Det bevisar bara vilken förödelse media åstadkommer med råttorna och andra smådjurs redan ack så känsliga rykte. Vidrigt… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Här är en annan tråd där det diskuterades. http://rattor.ifokus.se/discussions/4f420c8cd3b4fd2d3b00337f-kelade-med-ratta-var-nara-att-do?discussions-4
Och ja, visst kan en råtta bära på bakterierna, men det är väldigt ovanligt och inte särskilt troligt alls att du skulle bli smittad av en tamråtta. Petar du på vilda råttor och möss däremot så är ju risken aningen större.
Qui dormit, non peccat