Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2118 ggr
Maliceangel
0

Kastrering

Jag undrar när det är lämpligast att kastrera sin hanråtta? Hur gammal bör han vara? Jag ska skaffa en kompis till min nuvarande råtttjej. Att det blev en hona var bara slumpen då jag tog henne från att bli avlivad vid 10 veckors ålder. Jag har alltid varit mer för hanar. Så nästa råtta blir en hane, men måste alltså kastreras pga att jag inte vill ha några råttungar, och speciellt inte från råttor som kommer ifrån djuraffär.

Hur mycket brukar det kosta ?

EmmaG
0

Man kastrerar enbart hanar som har ett tempramentsfel. Vill du ha en hane till din tös så leta i så fall efter en som redan är kastrerad el. så få du helt enkelt köpa en hona till

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Daydreams
0

Ja, det måste du väl inse att du får skaffa en hona till sällskap. Och det snarast! Att skaffa en hane som du ska kastrera tycker jag är oerhört själviskt. Och honor gillar att bo med honor. Du kanske skulle tänka på att hitta ett nytt hem till din hona istället?

Maliceangel
0

Jag har redan pratat med veterinärer om det där grundligt. Vet alla risker, idag är det faktist inte stora risker man tar. Min kompis kastrerade sina 5 hanar så att hon skulle kunna ha sina tillsammans och ingen mår sämre för det.

Varför kastrera en med temperamentsfel när man inte kastrerar för andra orsaker ? Även det är själviskt.

Ingen av er svarade på min fråga. så jag frågar veterinären istället.

Varför ska jag leta efter någon som redan är kastrerad ?  . . . . . . .  Skadan redan skedd då menar du eller ?

Jag ser det såhär: Hellre att jag låter kastrera en hane än att hon får vara ensam, eller vad tycker ni?!

Nutiz
0

#3: Varför köpa en hane och kastrera när du lika gärna kan köpa en hona?

Förresten kan du hälsa din kompis att man inte måste kastrera sina hanar för att ha dom tillsammans.

EmmaG
0

Ja, jag säger som Nutiz..varför prompt en hane & inte en hona istället??

Nej, själv ingreppet är jättesimpelt men det är själv sövingen som kan strula till de..

Men tempramentsfel menar jag en hane som är såpass aggro att han inte kan gå ihop med andra hanar..

Vad kostar går inte att fråga egentligen eftersom alla veterinärer har fri prissättning & kan ta precis vad de vill. Men de bör inte ta mer än 5-600 hundra för ett sånt ingrepp

// Emma, aka Althea

Daydreams
0

Så ditt ultimatum för att ha två råttor är att skaffa en hane och kastrera honom???

Du tänker inte på din råtta i första hand alls utan bara på dig själv.

Att ha 1 råtta som du har nu är OLAGLIGT!!! MAn får INTE enlig djurskyddsmyndigheten ha ensamma råttor.

Tyvärr tror jag inte det leder till åtal:( Och med din omogna inställning måste du ju vara under 15 år så då kan du inte bli åtalad iallafall.

Blir så jäkla trött på sånt här. Skaffa inte djur om du inte tänker ta hand om dem på bästa sätt.

Maliceangel
0

Nutiz : Hon ville ha dom tillsammans med honorna. Så att ALLA kunde vara tillsammans. Det är skillnad mellan honor och hanar. Jag är mer för hanar, thats it.

EmmaJ : För att det är skillnad på hanar & honor. Jag är mer för hanar. Det var sövningen jag menade med risker, kanske var otydlig?. Tack för ditt svar.

Daydreams : Vaddå ultimatum? Jag vill ha en hane, jag har redan en hona som behöver sällskap, så då skaffar jag en hane. Eftersom att det är en hane jag vill ha. På vilket sätt tänker jag inte på råttan? Om hon går ihop med en hane återstår att se. Jag har haft henne en vecka, och som du märker så är jag ute efter en till råtta (eller undgick det dej?) Du som är uppfödare borde veta att det inte bara är att gå till Ica för att köpa en frisk råtta! Och det är inte OLAGLIGT! Det där är föreskrifter, och jo, jag följer dom annars hade jag inte varit ute efter en råtta till. Sluta döm mej innan du vet hur jag är, vem jag är och hur jag tänker.

Jag är djurvårdare, jobbar som djurvårdare och studerar till djurvårdare! Jag är 18. Inte 15. Du har nu efter att jag har skrivit 2 inlägg dömt mej till att vara olaglig, under 15, omogen osv. Vi kanske borde ta en rejäl diskussion eftersom att du verkar ha svårt att förstå. 

Du får förklara det där med att jag skaffar djur som jag inte tar hand om på bästa sätt!

För en vecka sen tog jag hem Vinga, en honråtta pga att hon skulle nackas. Hon har varit hos en annan tjej som jag inte vet ett skit om. Hon växte tydligen dåligt (hennes syrra växte om henne rejält) Jag ville inte sätta ihop henne med fler råttor då jag inte visste vilket fel hon hade. Nu vet jag EFTER 1 VECKA. Och nu är jag på jakt efter en till råtta.

Du tycker att jag skaffar djur och inte tar hand om dom på bästa sätt.

1. Det där djuret du snackar om har jag inte skaffat än, för det är väl hanen du menar pga kastreringen eller halkade du ur ämnet?.

2. Du vet inte alls hur min råtttjej har det, hur jag tar hand om henne etc så du grundar ditt påstående på: INGENTING förutom det jag har skrivit här om kastreringen.

Jag är glad att du verkar ta det här med hållningen av råttor hårt. Att du är noga med hur råttor har det, det betyder att du själv är väldigt noga. Att du bryr dej om råttor och vill att dom ska få det bättre. Vilket är posetivt! För fler sånna människor behövs ! Synd att du inte väntar och låter saker växa fram så att du kan få bättre argument för att tillrättavisa folk. Men jag antar att du blev för förbannad på saker tagna ur luften? Annars hade du kunnat vara till en fördel för råttor och din uppfödning. Men på grund av att du är för snabb i svängarna utan att ha fakta så tror jag att du kommer förlora på det här i längden. För nu tycker jag att du är otrevlig, så jag skulle inte köpa råtta av dej iallafall. Men du skulle antagligen inte sälja till mej heller, för jag är ju olaglig och tar inte hand om mina djur på bästa sätt!

Inget du vet någonting om, och jag blir arg för är det någon som gör någonting för djuren så är det jag! Varför tror du att jag jobbar som djurvårdare på en butik t.e.x? För att jag gillar slarvet av hur dom säljer djuren hit & dit, för att jag älskar hur dom tar kaninerna i nackskinnet, råttorna i svansen, alla djur som blir bankade i golvet pga är lite trött för tillfället? Eller för att jag vill göra det till en bättre plats för djuren pga slarviga butikshållare som inte bryr sej ett skvatt? Har du någon aning om hur många kunder jag har hindrat från att köpa ett djur dom inte vet något om? Eller hur många djur jag har omplacerat pga att dom ska nackas? Hur många djur jag har gett en ny chans? Hur många som ringer mej och ber om hjälp även mitt inatten för deras djur har ditt & datt! Eller hur mycket pengar jag har lagt ner på att få dessa djur komna från ingenstanns att må bra igen? Eller hur mycket tid jag lägger ner på djur jag inte ens känner? Eller på hur många människor jag ger råd pga okunskap?! Hur många människor jag tillrättavisar med skötsel & hantering osv osv osv osv osv osv osv osv osv!!!!

VET DU HUR MÅNGA GÅNGER JAG HAR LÄST DOM DÄR LAGARNA & FÖRESKRIFTERNA ?!

Och jag har aldrig klagat, förutom nu när en person på internet påstår att jag inte borde ha djur pga att jag inte sköter dom. Jag behöver inte klaga, för jag äskar det jag gör! Att veta att så många djur undgått påsen som slås hårt i marken. Att få träffa dom igen är det bästa som finns. Få se hur bra dom mår när dom lämnat djuraffärens trånga burar. Finns inget bättre. Förstår du varför det inte är så kul att du säger att jag inte gör det bästa för mina djur? Inte bara mina djur, andras djur samt djur som är dömt till inget liv.

Kasteringen, jag vet att det finns en stor risk med att söva råttor. Därför satt jag med veterinären och gick igenom dom riskerna och jag har valt att låta kastrera min framtida hanråtta efter det hon sa, jag oroade mej för mycket sa hon. För skaffar jag en hona nu, och Vinga dör sen, så måste jag skaffa ytterligare en hona till min senaste hona. Och så är jag fast med honor. Jag älskar tjej råttor också. Men tro mej: hanar är mer för mej, och jag är mer för dom. Så jag väljer att skaffa hanar som jag verkligen vill ha, än att ta på mej mer djur som inte är lika önskade. (svårt att hitta ord). Och så länge jag har Vinga så kommer min "flock" bara bestå av 2 råttor. För jag vill inte låta dom kastrera ytterligare hanar då jag anser att hanar ska vara okastrerade om man inte har skäl nog att kastrera dom vilket jag anser att jag har. Och nej jag vill inte omplacera min Vinga, då är jag nog hellre "självisk" . . . . . . + att jag tror att hon inte skulle vilja bli omplacerad heller. Hon är en enmans råtta. Och det märker man tydligt. Och hon trivs, så varför ska jag? Pga att ni säger det ?  

Ett långt inlägg blev det. :) Ursäkta eventuella stavfel & fel formuleringar. men jag hoppas att ingen ska vända & vrida på det jag skriver. För sånt hatar jag.

lolaisdenied
0

#7 Det är bra du säger ifrån när andras attityd är i botten.
Fast det är väl ett ganska känsligt ämne så..
Hoppas inte det blir mer otrevlig attityd här iaf.. 

Att du kastrerar råttan får du göra som du vill men om det händer något dåligt under/efter operationen får det vara över ditt samvete..

EmmaG
0

#7 skrev
Och det är inte OLAGLIGT! Det där är föreskrifter,
------------------------------------------------------

Ja, det är föreskrifter men man kan faktiskt bli åtalad för att bryta mot det som står i L80

// Emma, aka Althea

lolaisdenied
0

#9 vet du någon som har blivit åtalad?

EmmaG
0

#10 nej, jag har inte så stor koll på sånt..

// Emma, aka Althea

Stephanie
0

Som de andra redan sagt - man kastrerar bara en hane med temperamentsfel! Det är inget stort ingrepp men det är en operation vilket innebär att råttan blir sövd. Risken finns att råttan dör och även om den klarar operationen och sövningen så måste den hämta sig och ha ont efter operationen. Därför gör man det bara om det är nödvändigt - om råttan har temperamentsfel och inte mår bra som den är. Du verkade tro att temperamentsfelen var ägarens problem, men det är när de även bråkar med andra råttor. Då kan det hjälpa att kastrera. I ditt fall vill du kastrera endast för att du själv vill ha en hane, men redan har en hona. Med andra ord för din egen skull. Vill du verkligen orsaka så mycket lidande hos din råtta bara pga det? Varför inte höra dig runt bland folk och omplacera honan, och sedan skaffa två hanar som du slipper kastrera?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
0

Var bor du någonstans förresten?

Zitos-360
0

Stephanie: Läste du hennes inlägg riktigt Stephanie??? Det verkar inte så?

Maliceangel: stöder dig till fullhet

Verra
0

Men lägg ner.. Vad är det för fel på att kastrera en hane bara för att den ska bo ihop med hona ?

Och varför är det inte samma sak att kastrera en hane som är agressiv mot andra hanar ?
Det är säkert bara 50% chans att han blir så pass förändrad att han kan sitta ihop med en annan hane.. Är inte säker på procenten, men av egen erfarenhet att dömma är det så.

Jag tycker absolut inte att det är fel att kastrera en råtta, vad man än har för anledning..

Och någon sa att honor föredrar att vara med andra honor, det håller jag inte heller med om..
Det har iaf aldrig märkts hemma hos mig.. Däremot grupperar sig råttorna efter personlighet. Men inte av kön.

Och bara så du vet Maliceangel.. Att du utbildar dig inom djurvård säger egentligen inte mycket..
Jag är inte utbildad men duktig ändå, om jag får säga det själv. Sen har jag en kompis som utbildat sig inom smådjur, hon fick  MVG på djurkurserna, och hon kan ändå inte skilja på råtta och kanin.. Och det är inget dåligt skämt.. :)

Stephanie
0

Jag tycker fortfarande att det är själviskt att utsätta ett djur för en operation som egentligen inte är nödvändig för djuret. Ja, jag har läst hennes inlägg och håller inte med henne.

Men jag lämnar diskussionen nu. Du verkar ju ändå ha bestämt dig.

KickanW
0

Jag tycker att några här håller en onödigt hård ton men jag håller med de flesta av dem.

Om man skaffar ett djur ska det vara ett utbyte. Man ska veta att djuret kommer få så bra som möjligt, men även vilja ha djuret själv. Att utsätta ett djur för smärta och hemska upplevelser (för det är en kastrering oavsett om det går bra eller inte) bara för ens egen skulle är onödigt.

Du behöver inte skaffa en hanråtta, alltså gör du det BARA för din egen skull! Däremot om du var tvungen att ha en hane och en hona skulle det vara hela förståeligt om du ville kastrera så att de kunde bo ihop. Eller om hanen (som de andra säger) haft problem med temperamentet är det också en bra ursäkt.

Däremot att välja att köpa en hane när du vet att du då måste utsätta den för ett onödigt ingrepp (den behöver ju faktiskt inte kastreras) tycker inte jag är rätt.

Det finns ingen lag så du bestämmer ju själv och jag tror säkert att du är en jättebra matte (du tog ju snällt hand om honråttan fast du ville ha en hane) MEN jag tycker att du ska tänka igenom om det är värt det och om du verkligen inte kommer ha dåligt samvete.

/ Kickan

CamillaS
0

ja jag tycker vissa hade en lite för otrvlig ton här.

men kan du inte skaffa fler råttor då? en hona till honan och två killar som bor i separata burar? alltså honorna i en bur och hanarna i en annan. du vet ju inte hur det blir med honornas döds datum dom kanske går bort någon månad efter varandra.  eller så kanske du kan bli fodervärd åt en hona som du lämmnar tillbaka när den andra honan dött, så har du bara hanar kvar sen. eller jag vet inte om det är möjligt att man kan göra så men bara lite ideér jag tänkte påFundersam

Maliceangel
0

EmmaJ - Det vet jag. Min lärare i djurskydd har jobbat med det där.

Stephanie - Har aldrig påstått att temperamentsfel är ägarens fel. Det handlar mer om hur råttan fötts upp samt hur dens föräldrar och kullsyskon är. Jag tänker inte omplacera min hona. Jag tänker skaffa henne en vän eftersom att råttor är flockdjur. Att söva råttor är en risk, men jag vet att mina djur är och kommer att vara lyckliga så länge dom lever, och som jag redan har skrivit så har jag pratat med veterinärer, jag är ingen djurplågare. Skulle aldrig göra något som innebar onödigt lidande för någon av mina djur. Jag älskar min råtttjej vad ni än påstår, och jag har själv valt att kastrera min framtida hane. När Vinga försvinner kommer jag att skaffa fler hanar som inte kommer att kastreras. Jag tycker inte att det är onödigt lidande för hanen då jag gör det för en bra sak. Ni tycker att det är själviskt att kastrera en hane bara för att jag själv vill ha en hane? Men säg mej då vart kärleken ligger i att skaffa en honråtta bara för att min nuvarande råtta inte ska vara ensam. Och sen när vinga dör, ska jag låta den nya råttan vara ensam då eller blir jag fast med honråttor hela mitt liv trots att jag föredrar hanråttor???? Eftersom att du tycker att jag är självisk så vill jag veta vad det är som gör att jag är självisk? Att min blivande råttkille kommer att ha ont ? Det är inte i onödan, och tro mej, veterinärerna vet hur dom på bästa sätt ska göra det lindrigt för honom.

Zitos-360 - Tack, du verkar ha läst mina inlägg. Utan att dömma mej efter mina första 2.

Och till er andra - Ni vet inte hur min situation är eller vad jag har för anledningar osv, innan ni ens tog reda på varför jag hade Vinga ensam i en vecka, eller var jag fått henne ifrån, eller hur hon har det, eller vem jag är så dömmer ni mej.

Verra - tack För ditt inlägg! Och angående det där att jag utbildar mej inom djurvård, vill bara att folk ska förstå att jag har en aning om riskerna osv. Vissa här verkar ju tro att jag är under 15  och inte kan ett skvatt om djur. Därför drog jag upp det. jag har alltså en aning om vad jag håller på med osv. Det finns massor md kunniga människor som inte utbildar sej, ibland är självlärdhet det bästa sättet att lära sej. Har haft djur hela livet och tycker att jag lär mej mer av det än att gå i skolan :)

KickanW - Och vad är för dej "tvungen att ha en hane & en hona" ? Och hur kan du påstå att jag inte vet att mina djur kommer att få det hur bra som helst ? Och det är ju det jag menar, jag kommer att älska råttan vilket kön det än har, men av många anledningar vill jag ha en hane, därför skulle han vara mera ÖNSKAD! Har du ens varit hos en veterinär ? Jag kommer inte ha dåligt samvete, skulle ha mer dåligt samvete om jag lät henne sitta ensam ! ELLER ? Det är inte för min skull, tror du jag skulle ha tagit hem en råtta som inte hade hälsan för min skull? TROR DU JAG FICK VÄLJA KÖN PÅ VILKEN RÅTTA SOM SKULLE NACKAS FÖR MIN EGEN SKULL ELLER? JA! Det är mitt ansvar nu när jag har tagit hem henne, mitt ansvar är att hon ska få det bra, inte att tvångsköpa fler råtttjejer ! Och om jag kan göra henne lycklig genom att kastrera en hanråtta så skulle jag göra det. För det gör även mej lycklig! Och hanen kommer också att bli lycklig, för Vinga är världens bästa.

Ni alla verkar anse att hon skulle ha slutat sina 11 veckor för 1 vecka sen! Bara råtthanen hade undgått den smärtan som veterinärerna kommer se till att den blir minimal! Eller att jag ska köpa fler råtthonor för att jag tog på mej en råtthona från början.

Nej, jag tänker inte omplacera henne pga att ni skriver att jag är självisk, och jag kommer inte ha dåligt samvete hur mycket ni än försöker ge mej det för jag anser inte att jag låter kastrera en hane för min skull. Utan för hennes!  . . . . . . . .  Skriv inte fler gånger att jag ska omplacera henne eller att jag ska skaffa fler råtthonor.

Maliceangel
0

DAYDREAMS - Hur seriös är du som uppfödare om du tycker att jag ska riskera andra råttors hälsa pga att min nuvarande råtta inte ska vara ensam i en vecka eller 2 ? När jag inte vet vad som är fel på henne eller vad hon bär på eller vad hon har så riskerar jag att hon blir uttråkad, men du vill väl hellre se att hon för över smittor på andra råttor ? Eller drog du förhastade slutsater ???? Kan ju inte tänka mej att du som är en riktigt seriös uppfödare på 29 år skulle kunna göra det, du vet ju allt om mej efter mina 2 första inlägg. Jag undrar vem den omogna är. OCH JA! jag blev ledsen när du skrev att jag inte tar hand om mina djur på bästa sätt och därför inte borde ha dom. I början brydde jag mej inte, men sen blev jag bara argare och argare. 

Till er andra vill jag bara säga förlåt ifall jag gjort så att stämningen har sänkts. Nu kan vi glömma det här! Jag vet vem jag är och hur mina djur har det. Mina djur vet det också och det är huvudsaken :)

CamillaS
0

20# jag menade absolut inget illa med vad jag skrev utan det var bara ideér som jag tänkte på för att du skulle slippa kastrera… men om du inte hittar nåt annat sätt så tycker jag att du gör som du vill. det gör vi alla med våra råttor det vi tror är bäst för dom, bara en liten fråga, bara av ren nyfikenhet varför tycker du bättre om hanar? jag har två killar jag, här hemma och har aldrig haft honor så ja, jag kan ju bara argumentera hanar ;) men visst e hanar underbara.. finns säkert honor som är det med men jag valde hanar iaf för att det sägs att dom e lugnare och då blev det två bröderFlört

Ninja
0

Jag vill först och främst säga håll god ton! Diskutera gärna men gör det sansat, ingen lyssnar på arga inlägg utan man slår oftast dövörat till då. Lugnt och trevligt med bra arument för sin sak, det brukar ha bäst framgång när man vill förmedla sin sak.

Maliceangel:
Eftersom du vill ha en hane och därför tänker kastrera den, varför vill du då inte välja en hane som redan är kastrerad i stället för att utsätta ännu en hane för samma risk när det egentligen är onödigt? Då om Vinga sen skulle dö så har ju redan en hane och kan utan problem fortsätta att ha hanar.
En kastrerad hane måste man fortfarande vänta i ca 4 veckor (tror jag det var) innan man kan sätta ihop hanen med honor, då har du två ensamma råttor en för dom lång, tråkig och ensam tid.

Sen vill jag understryka att föreskrifter är riktlinjer för hur man ska tolka lagar, följer man inte föreskrifterna så bryter man därför lagen.

Nidnal
0

Svar på första inlägget:

Mina första 3 råttor var en hona och 2 hanar. De 2 hanarna kastrerades för att kunna bo tillsammans med honan. Jag rådfrågade min djurvårdslärare innan ingreppet och hon sa att råttorna skulle vara minst 3 månader vid kastrationen. Det kostade 620 kr per råtta.

Allt gick bra, men jag bestämde mig då för att aldrig mer kastrera en råtta. För jag var så fruktansvärt rädd att de inte skulle klara sig, och det hade känts så onödigt!

Senare bestämde jag mig för att även ha en hanflock. Så en av de kastrerade hanarna, då över halvåret gammal, fick bo med en liten pojkbebis, Hugo. Det gick bra i någon månad, sedan började Hugo ta över totalt! Jag vet inte om det berodde på att burkompisen var kastrat eller om han hade onormalt temperament redan från början. Men jag skulle inte vilja ha en kastrat ihop med en okastrerad hane igen.

Även Hugo fick senare kastreras, då han var alldeles för överdominant, gned sig överallt och bet både råttor och människor. För honom kostade det 500 kr (annan veterinär). Jag har hållit mig till honor sedan dess. Han fungerar väldigt bra i den flocken.

Ninja har rätt, en nykastrerad hane kan inte sättas ihop med honor direkt. Detta eftersom han kan ha levande spermier kvar i sädesledaren i ca 4 veckor. Så din lilla råtthona kommer tyvärr få sitta ensam ett tag till, även om du köper en hane och kastrerar honom. Varför inte köpa en tjejkompis så länge? Så har du tid på dig att leta upp en hane som redan är kastrerad.

Daydreams
0

Hmm, Jag ber gärna om ursäkt till er andra här på siten för att jag blev så förbannad och skrev exakt vad jag tycker och ställde till en stor diskussion. Jag tycker likadant fortfarande. Men Ninja skrev i en tråd att det är bättre att inte skälla på folk ang deras själviska beslut utan hellre försöka hålla en diskuterande ton då de förhoppningsvis själva inser vad de är på väg att göra.

Tyvärr Maliceangel kan jag inte be dig om ursäkt för jag anser fortfarande exakt vad jag skrev. Och ännu mer nu efter dina inlägg i tråden.

Allmänt: jag tycker det är hemskt att samhället inte har resurser till att se till att djurvårdlagar hålls. Det är olagligt att hålla en råtta ensam. Om det inte finns specifika själ (som att råttan är aggressiv mot andra etc)

Ja du KAN bli åtalad och få böter, men som sagt samhället prioriterar sällan djurskyddslagarna.

Råttan i detta fallet kommer alltså att få sitta ensam ca 2 månader innan den får en kastrerad hane till sällskap. För en 3 månaders råtta att vara ensam i 2 månader är det väldigt dåligt. Den får inte lära sig allt sånt som den ska under sin första tid. Och det kommer att vara en olycklig liten tjej.

Ang min uppfödning så har jag regler som de som köper måste godkänna om de ska få köpa av mig. Att kastrera en snäll frisk hane skulle jag aldrig godkänna. 

Vad gäller köpare så gör man ju allt för att vara säker på att de är seriösa. Alla skriver under ett avtal som man binder sig att följa, annars har jag rätt att ta tillbaka råttan.

Jag tänker inte diskutera mer i denna tråden. Det finns andra som har skrivit väldigt bra raka svar.

Jag älskar råttor och har extremt svårt att vara lugn när jag ser och hör missförhållanden eller planerade sådana.

Maliceangel
0

Ninja - Hur hittar man en redan kastrerad råtta ? Vill inte direkt ta någon från blocket pga många orsaker. Kanske råtthjälpen har ?

Nidnal - "Köpa en honkompis så länge", varför ska jag köpa en hona så länge ? Utsätta henne för en omplacering sen eller ? Jag tror du har missat en stor del av mina inlägg: Jag vill ju ha hanar =/ Men jag vill tacka för att du delar med dej av dina erfarenheter :D Det uppskattas ! För då har du något att komma med och har inte bara förutfattade meningar. :)

Till er andra som föreslår att jag ska köpa en till hona & sen 2 hanar och ha i olika burar: Då sitter jag ju där sen igen med en radda honråttor framför mej, hona på hona på hona på hona osv. Då tar jag hellre en kastrerad hane så slipper massa honor komma till en som är mer för hannar. Älskar råttor kön som kön. men på något sätt så är jag en hane människa.

Daydreams - Jag behöver inte din ursäkt :) Du tycker inte att jag hade ett bra själ till att ha henne ensam ? Jag anser att risk för sjukdom är en ännu större anledning till att låta råttan vara ensam tills det att man tagit reda på om råttan bär på något eller inte, än att råttan skulle vara agressiv. Du håller tydligen inte med mej. Du hade förutfattade meningar om mej och det borde du be om ursäkt för, inte för att du yttrade dina åsikter. Detta är ett forum och är till för sånt. Tycker också att det är synd, för jag vet hur illa människor behandlar djuren, men som sagt jag är inte en av dom så mej behöver du inte radda upp allt det där för. Lägg din energi på folk som behandlar sina djur dåligt istället så är din kunskap till nytta. Det är synd att du inte tar reda på saker innan du argumenterar osv. Hon kommer inte att sitta ensam. Hon är ju inte sjuk, vet ju vad som var felet nu och hon äter som en gris igen. Min kompis kommer att ta henne ett tag till hennes råttflock. Men det är egentligen ingenting jag behöver dela med mej till dej av. Du har ju redan bestämt dej för vem jag är och hur mina djur mår. Jag blir också arg, du är i mina ögon patetisk som kan börja tycka något om hur jag sköter mina djur utan att ens vara här. Vad är det för sätt liksom? Jag var som dej när jag var 13 och började läsa djurskyddslagarna, hoppade på allt och alla utan att ha tillräcklig fakta för det. Men man lär sej och som sagt jag var 13 :/ Du har säkert en jätte bra uppfödning och allt det där, men det ger dej inte rätten till att skriva om saker du inte har någon aning om. Du påstår hela tiden nya saker, saker om mej och nu påstår du att min råtta är en ensam olycklig råtta  . . . .  Jahap? Vad påstår du härnäst ? Att jag ger mina råttor till ormar när jag tröttnat på dom?

KickanW
0

Varför är du så otrevlig mot mig när jag försöker hålla god ton mot dig? Jag har aldrig sagt att jag tycker din råtthona ska sitta ensam och jag har aldrig sagt att du inte borde ha tagit henne, utan jag sa att jag tyckte det var fint av dig.

Däremot nu när du har en hona vore det absolut bäst att köpa en till hona till henne. Så stor skillnad är det inte mellan hanar och honor att du ska utsätta en hane för onödiga saker (som en kastrering innebär).

Ja, jag har varit hos veterinär och jag har varit med om kastrering av djur (som varit nödvändiga) och djuren har fått gå igenom mycket.

Först resan dit, sedan någon främmande människa som tar i den (och då är det ju inte för att gulla), sedan bli nedsövd och sen själva uppvaknandet tar lång tid och är väldigt förvirrande. Och även efteråt kan såren krångla lite vilket kan klia, irritera eller göra ont.

Som sagt, du bestämmer själv eftersom det inte finns någon lag men jag skulle aldrig se mitt djur bli kastrerat igen om jag visste att det egentligen inte behövdes… Eftersom du kan köpa en hona till.

Mymlan
0

#25 man kan ha 2 honor ihop med en kastrerad hane. Det är snällare än ha henne ensam tills han är 3 månader sedan vänta ytterligare 1 månad till.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Nidnal
0

#25 Jag kanske uttryckte mig lite konstigt… Jag menade såklart inte att du skulle omplacera honkompisen, menade bara att Vinga skulle ha sällskap tills kastraten flyttar in i flocken som sedan skulle bestå av alla 3. Men nu har hon ju sällskap, jättebra!

Allamej
0

Jag vet att det är krångligt med råttor och dosering av narkos vid kastrering men det börjar nästan låta som om nästan allt råttfolk har tagit samma position som manliga hanhundägare…

Dom går hellre omkring och har en problemhund än att kastrera…

Jag vet att jag antagligen kommer att få på nosen nu igen men vad är det för fel på inställningen som man har i kattvärlden? Att ska man inte avla på dom så finns det ingen anledning till könsdrifter?

Att kunna åtnjuta både de lugna pojkarna och de underbara små tjejerna i samma flock?

Jag kan förstå maliceangel eftersom jag skaffade tjejer, en av dom var färdigparad när jag fick dom, och sen satt jag med bebisar också.

Jag behöll 2 bebisar, jag valde de som var mest förtjusta i mig och det var 2 pojkar. Jag ångrar inte att jag behöll dom, goserttor båda 2. Mor och moster är underbara små tjejer som jag älskar otroligt mycket.

Men att jag behöll 2 pojkar gjorde att jag inte var orolig när jag tog emot 2 omplaceringskillar. Jag älskar mina råttor, allihopa, men jag förstår vad maliceangel säger eftersom jag är egentligen en tjejmänniska. (när det kommer till djur det vill säga)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Maliceangel
0

KickanW - Jag skrev inte det där till dej . . .  Det står innan vem det är jag skriver till Generad Nä, jag tänker nog ta någon kastrerad råtta från råtthjälpen eller nåt, om jag hittar en, risken är ju att råttan är gammal, och vinga är Ung, då får jag i slutändan ändå skaffa en hona. Så jag ska försöka leta efter en ung kastrerad hane. Tänkte inte på att råtthjälpen fanns innan :)

Allamej - Ja, det är skillnad mellan honor & hanar, oavsätt vad ni andra säger. Vissa är mer för det ena könet, samma sak gäller nog djuren, ett visst kön tyr sej till vissa människor. Jag har aldrig haft problem med honor, men hannarna är speciella :) Och det är inget fel i att ha hanar & honor tillsammans, jag är inte för att alla ska börja kastrera sina hanar, men jag tycker att jag har en god anledning. Och Vinga går bättre ihop med hanar än honor, så jag ser inget fel i att jag vill skaffa en hane .

KickanW
0

Jättebra beslut! Är glad för att du ändrade dig även fast folk bemötte dig lite väl otrevligt här. Jag förväntar mig att du berättar mycket om hur det går och så här. Lycka till!

Maliceangel
0

KickanW - vet inte om jag har ändrat mej än, beror ju på ifall jag hittar en okastrerad. Att folk är otrevliga gör mej inget, det är när folk dömmer mej och hela min situation utifrån 2 inlägg som gör mej arg. Men det bevisar bara hur snabba folk är. Dom gör bort sej rätt rejält men det är deras problem. :) Självklart berättar jag hur det går :D Har hittils inte hittat någon kastrerad hane :/ Men jag letar vidare, vill dock inte vänta för länge.

jessi_twini
0

behöver du fortfarande en till kastrerad råtthane?? mejla till mig isåfall! jag har en som jag ska kastrera snart..

Maliceangel
0

Varför ska du kastrera den?   . . .

jessi_twini
0

tempramentsfel…

Maliceangel
0

Okej, hur gammal är han då? Och vad är det för temperamentsfel?  . .

jessi_twini
0

4,5… han liksom e aggressiv… eller osäker

Ninja
0

Kastrering hjälper bara om temperamentsfelen är hormonellt betingade. Vid en så ung ålder som 4,5 månader har jag svårt att tänka mig att det beror på hormoner. Han har väl dessutom varit aggressiv ett tag? Då började det alltså när han var ännu yngre, därför tvivlar jag på att en kastration kan ta bort problemen. Ledsen

jessi_twini
0

vadå? så jag ska avliva honom? han är bara svag för fingertopparna.. om man sticker in dom då bits han.. men ute e han jätte snäll..

Maliceangel
0

jessi_twini : Jag skulle ge honom lite tid.  Innan jag kastrerade :) Försöka bli av med problemet. Vill du omplacera honom för att han biter på fingertopparna när du stoppar in dom i buren eller finns det fler orsaker ? . .

jessi_twini
0

nej.. det är typ det.. han bits bara i fingertopparna annars e han ju hur snäll som helst!.. juste, min andra råtta ja… det oxå, han har bitit min andra råtta oxå.

Taci
0

Att han biter i fingrarna när man stoppar in dom genom gallret ser jag inte ens som agressivt beteende, säg va ni vill.. Men tycker inte man ska pilla in fingrarna bara sådär, utan ta in handen genom luckan snällt istället.

Tosca
0

Jessi Twini: Brukar du ge råttorna mat genom gallret? För om du gör det är det stor chans att din kille tror att det är något gott på gång när han ser fingrarna och hugger till bara för att vara först på maten. Prova att hålla fingrarna så pass långt från buren så att han inte når att bitas, men så att han kan få lukta på fingrarna och inse att det inte är mat utan fingrar. Sedan kan du succesivt minksa avståndet mellan fingrarna och buren och förhoppningsvis inser han att det är fingrar och inte mat som han har framför nosen.

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

jessi_twini
0

men åhh!! har jag sagt att jag stoppar in dom genom gallret eller!! nej….. jag stoppar inte heller in mat genom gallret.. har gjort med jag slutade med det långt innan han började bitas!! #39:det jag menade med att stoppa in dom i buren är genom luckan såklart!. fast det fattade ni kanske inte?! men tar jag in handen snällt så "attackerar" typ han.. jag är ju livrädd att han ska hugga.. liksom "i" handen. nu måste jag liksom satta in handen i en knytnäve typ och det så sakta dra ut fingrarna annars så bits han. visst han ska "smaka" på fingertopparna och knogarna när jag gör så.. och sen en stund efter det då kan jag ta upp handen och klappa honom, om jag tar upp handen jätte sakta då tar han dit huvudet och då har jag inge val och måste ta ut handen annats så kanske han hugger och sen börja om.. det tar evigheter (nästan), bara att få ut honom för när jag ska göra det så får man inte ta fram fingertopparna eller handen eller vad det nu kan vara.. han biter. så i såfall måste jag gå liksom bakom honom för att minska risken att bli biten och att gå bakom menar jag då handen. ibland kan jag ta honom framför och ibland inte, men händer inte så ofta att jag kan det. och jag kan inte ha dom tillsammans.. dom kans ju döda varann. det är inte så kul det heller.

Allamej
0

jessi_twini, sorry, jag tror du har en aggroråtta på halsen. Det där är ett beteende som dom inte ska ha. Särskilt när dom är så unga som han…Ledsen

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mymlan
0

#44 Kontakta råtthjälpen de kanske kan hjälpa dig.

jessi_twini
0

hmmm… ja.. hur kan man kontakta dom då?

Mymlan
0

#47 De finns på nätet.. Bara söka på Google.

jessi_twini
0

okeej:)

Daydreams
0
jessi_twini
0

okeej:D tack!