Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 989 ggr
Falurven
5

Avel: Planering

Hur står det till med planeringen bland er uppfödare just nu egentligen? Vore både roligt och spännande med en samlingstråd!

Skriv gärna om ni planerar kull, när den planeras att äga rum eller om ni bara väntar på den rätta partnern.
Berätta gärna vad ni väntar er för färger, teckningar, hårlag och örontyp. Sedan det viktigaste (om man frågar mig), nämligen vad ni har för övriga förväntningar och målet med kullen, dvs vad det är ni vill få fram och gärna varför just dessa råttor har de egenskaper ni vill föra vidare.

Är riktigt nyfiken! :) Fick ett litet ryck nu och längtar verkligen efter den tid då jag eventuellt har tid, pengar och utrymme för att ta upp råttaveln igen. Blir till att börja om från början och försöka hitta nya, fina och trevliga individer som är värda att få föra sina gener vidare.

Denna "mallen" kan ni använda om ni vill! Och självklart får ni ta upp även sånt som jag missat eller kanske inte tänkte på att skriva upp här.

Mor
Utséenderelaterat, ålder/vikt, temperament, hur är hon i flock, ev sjukdom bland syskon och i släkten för övrigt osv, ALLT som kan vara bra att veta helt enkelt! Finns det några utställningsresultat? Varför just denna individen?

Far
Samma som ovan

Förväntade färger/teckningar, hårlag och örontyp osv
Skriv ned vad ni tror kan dyka upp.

Övriga förväntningar och upplysningar
Vad är syftet med kullen? Vad förväntar ni er att få fram? Vilka problem finns det i linjen som ni förebygger? Är kullen för sällskap ellet tror ni att någon av dessa faktiskt kan lämpa sig för framtida avel? Finns det något annat som är viktigt att ta upp?

Det är inte menigen att detta ska bli en försäljningstråd, så om ni är intresserade av någon kull så får ni kontakta personen i fråga via PM, INTE i tråden!

Det kan absolut skapa diskussioner om man skriver öppet såhär, men är det inte bara nyttigt? Man ska väl alltid bolla runt med idéer så att personen som planerar kan få se det ur så många vinklar som möjligt? Inga personliga påhopp eller liknande får förekomma förstås. Håll det på en god nivå.

Eftersom "reklam" & säljesannonser av naket, manx och dubbelrex strider mot RIFs regler så får inga såna avelsplaner publiceras i denna tråden.

Mvh Nathalie

Falurven
1

Jag vet att det kan kännas lite "läskigt" att avslöja sina planer offentligt här på RiF eftersom man ofta blir ifrågasatt, men det är faktiskt bara nyttigt att ta emot andras åsikter!

Någon måste väl ändå ha planer att berätta om? ;) I och för sig borde jag svälja otåligheten och inse att det knappt gått någon tid alls sedan jag publicerade tråden, men jag är lite för ivrig för mitt eget bästa! :D

Mvh Nathalie

Fjordell
1

Jag är också väldigt nyfiken på detta! :)

[lucke]
0

Jag undrar också om nån har planer på agouti roan i Stockholm med omnejd senare i år/efter sommarenCool (kan tänka mig att åka en bit för rätt råtta)

zickan
0

Jag startade en liknande tråd för två veckor sedan ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[lucke]
0

#4 Kanske behövs två trådar- en där folk med avelsplaner skriver (vad de planerar) och en där vi som ev söker bebis skriver..?

Falurven
0

#4: Har då inte sett någon som jag tyckte letade efter samma svar :D Har du länk?
Eller handlar den tråden om som det nämns i inlägget ovan, folk som söker bebis?

Mvh Nathalie

Falurven
0

Jaha nu fick jag för mig att du hade skrivit din tråd före mig men så var det ju inte.. Damn, varför har vi så många trådar? xD

Mvh Nathalie

zickan
0

haha ingen aning. nu är det tre iaf :-P

zickan
0

Kopierar in mitt svar ifrån den andra tråden. orkar inte skriva jätte mycket om allt. men har absolut inga problem att besvara frågor vid intresse. och inge kullar kommer bli av innan de är parade.

"Här är planen på flertalet kullar. Jag försöker planera, men råttors temperament och lämplighet kan ändras mycket på några månader. Här är iaf min fundering över året.

Har en just nu som en kompis bad mig hålla åt henne: agouti, cinnamon och amber. Men det är sjukt många på kö.
Mamman är Crt Zimt från eng, cinnamon ambk, ägare: nicciz/bad seeds.
Pappa: Lustgas, född här. agouti rex.

Har även en till hona här från samma ägare som hon vill att jag parar. Men parningen tar inte. Så om det blir någon på agouti ambk honan är väldigt osäkert.

Kommande kull nu i dagarna, även den sammarbets parning.
Mamman: Ratrace raven, russian blue hooded dumbo. 325gram vid parning, nu 442gram. Utställd med god bedömning. Flocksmart. Underbar att hantera. Relativt lugn.
Pappa: bad seeds justice, mink hooded. Ägare: terato. Vikt över 500gram.

Planering på:
Hona: Error -agouti rex dumbo. Lite över 400gram. Haft en kull som inte kan gå vidare pga defekt på kull pappans sida. Men den första kullen har ett bra temperament. Hon själv är flocksmart. Väldigt go. Utställd med god bedömning och cert. Måste paras innan 5mars då blir hon 15 månader. Kommer från första linjen jag började avla på och har en stor betydelse för mig.
Hane: Funderas ännu. Planen var att låna en från brisbys, men han fick en tumör. Funderingen nu ligger på en dansk blue dumbo hane.

Hona: Paranoia, agouti dumbo. 426 gram. Flocksmart. Underbart häng, jätte go, väldigt slickig/pussig. Alla blir kär i henne när de är här. Utställd med bra bedömning och cert. Måste paras inom 3 månader innan hon går över tiden. Hon är hos hanens ägare nu, men fått en snuva under transporten och parningen kommer skjutas upp ev ställas in om hon inte blir frisk i tid.
Hane: Sorklands viking valiant, agouti. Jätte stor kille med rejält häng. Bra madrass i buren. över 700gram. Tanken är ren temperaments parning och få tillbaka lite av min linje som ligger bakom valle.

Hona: Beer från finland -blue. Ännu under uppväxt och parning först höst-vinter om hon håller måttet. Just nu väldigt kärleks full och go i flock som hantering.
Hane: Under planering. Fundering på Frosty the snowman. Också under uppväxt. Just nu är han helt underbar, slapp häng, busfrö och helt underbar. Men allt kan ännu ske.

Hona: Dolly - blue, från danmark. Måste paras innan aug då hon är ett. Ännu håller hon måttet och är riktigt bra. Ende negativa är att hon behöver gå upp lite mer i vikt. Men allt kan ske på några månader.
Hane: Vet ej ännu. Funderat lite på Little unrest-blue rex från finland. Men ännu rätt ung i aug. Så hane funderas ännu."