Sjuk råtta
Hej!
Jag har en sjuk råtta, som e snorig och låter samt såg jag att hon hade en kal fläck vid örat. hon har röd aktigt på sin päls samt vid näshålorna. Ser ut som de skulle vara blod?
Vad kan det vara?
Och vad kan jag göra?
De blir att fixa vetrinär tid på måndag, har inte råd innan dess då jag vart på blåstjärnan i natt med hund å redan slängt ut flera tusen lappar.
Damen i fråga är pigg, äter som hon ska och bajsar å dricker.
Är de jätte akut, så självklart får jag åka in, annars får de vara tills måndag.
Låter som en förkylning, troligen är det porfyrin du ser i pälsen, runt nosen och ögon. det är råttans snor som blir rött vid kontakt med luften
du kan se till att det är varmt åt råttan och det är inte drar vid buren, du kan även köpa lite te ( rooibos utan tillsatt tein )
kontakta vetrinären för säkerhets skull så får du troligen medicin du ska ge, du kan alt ge honung och te i en vecka för att se om råttan blir friskare.
Tack, får göra de när ja ahr pengar på kontot!
Men ska se om ja har nån gammal filt jag kan lägga över.
Men vill ändå veta varför hon har en kal fläck liten bit nedan för örat.
hennes burkamrater kanske barberar henne ( tuggar bort hår )
3 de tror jag inte, fick hem henne för 3 dagar sen typ…
Har hon haft den kala fläcken sen du fick henne eller har den uppkommit nu?
5 jag vet inte den, tror den har kommit, kan hända att mina konstigt nog har tuggat på pälsen, men jag har inte sett de i allafall
#6 Jag tror inte att det är ett jätteovanligt beteende faktiskt. Okej. Du får ha lite extra koll om fläcken blir större eller sådär, du kan ju fota den och lägga upp kanske? Eller spara och jämföra med senare.
Är det kortare päls där eller är det helt kalt? Och hur ser huden ut, verkar det göra ont om du rör där?
7 kan tyvärr inte fota… skall köpa minnes kort te kamran när ja får pengar.. de e rött å irriterad, men hon verkar inte bry sig tror ja.. lite svårt att säga för hon e soppas ny å vi ahr inte ''bundit'' kntakt ännu, men skall hhålla koll på det.