IQ?
Har olika råttor olika hög IQ?
Ser en enorm skillnad på mina två pojkars beteenden. Om det är intelliensnivå eller något helt annat vet jag inte… men jag tycker att Hugo påminner mycket om de guldhamstrar jag haft tidigare, fast något smidigare.
Något jag gått och tänkt på bara :)

Precis som människor så är alla råttor individer.
Så ja de kan ha olika former av intelligens och vara oilka intelligenta.
Vet inte riktigt hur du bedömer intelligens, finns ju mer än en sorts intelligens. Ett djur som förefaller rätt korkat kan i själva verket vara mycket intelligent men det visar sig inte på samma sätt som för en annan råtta.
Qui dormit, non peccat
#1 Okej, jag anade rätt ;P
Är medveten om att det var hemskt formulerat egentligen, men jag ville vara kortfattad.
Det känns lite som att han lätt "fastnar" i ett beteende. T.ex. om han ska upp på mitt skrivbord så tar han samma väg, om och om igen, blir nedlyft, försöker igen… Ricky å andra sidan nöjer sig med att testa 2-3 gånger och testar sedan en annan väg.

Råttor lär ju sig genom trial and error, precis som småbarn, en del drar snabbt slutsatser och andra är lite segare ;)
En intelligent råtta sådär allmänt är för mig en råtta som letar alternativa lösningar och minns vad den har provat tidigare och vad den har lyckats med.
Att din ena fastnar i ett beteende kan vara för att han inte riktigt drar slutsatser som han borde, eller så är han grymt envis. Hade en sån hane, envis som synden och lyckades han en gång så var det omöjligt att få honom att inte göra om det typ ^^
Qui dormit, non peccat
#3 Jo envis är han >_> han SKA upp på mitt skrivbord!
Sen är han inte så påhittig, därav mina funderingar
Kanske är Ricky tvärtom ovanligt intelligent ;P .. svårt att veta eftersom att jag aldrig har haft råttor tidigare.