Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 9284 ggr
Josnik
0

Tips på grönsaker

Tänkte höra om ni har några tips på grönsaker man kan ge till sina små älsklingar? Mina råttisar är väldigt kräsna när det gäller just grönsaker. Har testat gurka, äpple, paprika, morot, tomat osv… det enda jag fått dom att äta är ärtor, majs och isbergsallad.

Bebblan
0

Mina kusiner ger dem broccoli, och det älskar dem, prova med det :D

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Osmos
0

Jag baserar råttornas kost till största del på grönsaker. Favoriterna här hemma är nog broccoli, äpple, morot, vitkål och paprika. Annat som råttorna äter är blomkål, rättika, squash, persilja, brysselkål, groddar (alfalfa, mungbönor, havre, linser), rödbetor, aubergine, haricot verts och krasse.

Tomat och svamp är de inte så förtjusta i, men det går bra i tillagad mat. Gurka och isbergssallad har jag aldrig hemma så det har de nog aldrig smakat. Majs och ärtor älskar de, men det ger jag mest som godis eller aktivering. Spenat äter de också gärna men får bara i små mängder.

Vad får dina råttor att äta utöver grönsakerna? Jag ger mycket små mängder kolhydrater (tex. pasta, ris, potatis och majs) utöver torrfodret, annars äter de sig gärna mätta på det och lämnar grönsaker och protein.

Josnik
0

Utöver grönsakerna så får dom lite pasta, ris, potatis osv, lite protein i form och kött och ägg ett par gånger i veckan.. Försöker också basera deras mat mestadels på grönsaker, men det är svårt. Har nu testat brocolli, blomkol och spenat med inget av det gick hem. Men tack för tipsen. Ska gå igenom resten av listan och hoppas att dom äter något av det.

Ninja
0

Förutom de du fått förslag på redan så ruccola, machesallad, ärter, basilika, persilja, alfalfagroddar (superlätt att göra själv), i princip allt du kan hitta i en grönsaksdisk.. eller kika i frysen på affären, titta vilk grönsaker som finns och leta upp dem färska i stället. :)
Banan, avocado, päron, melon, apelsin. De flesta råttor jag har haft har avskytt gurka (ändå inte så näringsrikt), paprika, tomat och morot.. var bara ett gäng syskon som faktiskt gillade morot, i övrigt har alla hatat det.

Mixa ihop, eller skär/klipp i så småbitar du bara kan och mosa ihop så det blir svårare för dem att peta ur det gottigaste.