Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2393 ggr
Cis-j
0

bumblefoot - behandling?

Hej!
Var hemma hos vår blivande hunduppfödare idag och de har även 3 råtthanar hemma. Hon passade på att fråga en sak om deras hane Tycho som har fått bumblefoot. Hon inledde med att de skulle ta honom till veterinären, men jag sa att hon först skulle byta ut toa-lätten och lägga dörrmattor på hyllplanen, så det skulle de fixa. 
Men sen kom jag att tänka på om det finns någon behandling för bumblefoot? Mer än att göra allt så mjukt som möjligt?
Någon speciell salva?
Jag såg bara ena baktassen, ville inte bråka med honom för mycket när han förmodligen har ont. På den baktassen sitter det liksom längst bak vid "hälen", lite snett upp mot hasen. Vad jag förstod var det en på andra baktassen också, samma placering. Den jag såg var något mindre än en ärta.

Ni som har erfarenhet av bumblefoot, vad säger ni? Skulle vilja ge så bra tips som möjligt så killen blir frisk. Helt underbar är han, börjar mysknastra och blobba så fort han kommit upp till en :)

Cis-j
0

kan lägga till att jag sökte bland tidigare trådar, men fann bara info om förändring av underlaget. Vill alltså veta mer om vad man kan göra, för att snabba på läkningen.. Eller om det är allvarligare. kort sammanfattat era erfarenheter!

Louiz
0

Vad jag har förstått när jag har läst om de att de inte går att bota.. de ända man kan göra är förbättra underlaget för råttan. på mäniskor kan man ju operera med de gör dom inte på råttor.

hus-musen
0

Jodå det går visst att bota, men inte på alla råttor beroende på svårighetsgrad.

Det man kan göra är att ändra underlaget, städa ofta för att hålla det bakteriefritt och använda kortisonsalva för att minska svullnad och inflammationer.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Har råttan ont så kan man även be veterinären om metacam(smärtstillande). Fick jag till min tjej jag trode hade bublefoot. Byta bottenmaterialet till något som inte är hårt och vasst. Kortison salva.
Jag har även fått ut antibiotika för min senaste tjejs knöl. Men hon blev aldrig bra. Efter ett halvår med knöl på foten som försvann helt på själva foten men satte sig runt ankeln. Så fick hon somna in.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Cis-j
0

#2 Okej. hoppas han repar sig ändå.
#3 Okej, jag vet ju inte vad som är svår bumblefoot och lätt, men skulle gissa att den här killen ligger på något mittemellan..  Jag har skrivit till henne nu om tipset på kortison, skrev innan att hon skulle försöka smörja in med lite aloe vera eller typ helosan, och massera lite så blodcirkulationen kommer igång. Eller är det bra?

hus-musen
0

#4 Knölen på den honan var ju inte riktigt som en "normal" bumblefoot, funderar på om hon kanske fick beninflammation, varbildning inuti benet.

Qui dormit, non peccat

Cis-j
0

#4 Okej, ska meddela vidare henne den infon också. Eller kanske lika bra att länka hit istället ^^
Vad trist att hon inte blev bra din tjej :/ Aldrig roligt när man försöker och försöker men det inte går.

hus-musen
0

#5 Ett tips är att som sagt hålla väldigt rent och faktiskt hjälpa till att tömma när de spricker. Min ena hane hade klumpfot, han uppskattade varma fotbad för att mjuka upp huden när blåsan eller vad man ska kalla det började bli sprickfärdig. 
Sen bara hjälpa till att tömma och rengöra och på med bakteriedödande salva (som inte får svida!!!) och ha honom på ett underlag (fleecefiltar och dörrmattor som jag fick byta varje dag för bästa resultat.

Qui dormit, non peccat

Fisfia
0

#8 Finns det bakteriedödande salva som inte svider?

Är det verkligen så bra med kortisonsalva. Slickar de inte bara i sig den?

hus-musen
0

#9 Japp, finns många salvor som inte svider. Ett tips är att kolla på barnavdelningen.

Nej de slickar inte i sig den,den är äcklig säger mina. Men man kan inte kladda på hur mycket som helst och låta vara för då kommer de nog putsa bort den ändå i slutändan.

Qui dormit, non peccat

Cis-j
0

#8 finns det på apotek eller var hittar man det?

hus-musen
0

#11 Ja den klenare varianten finns receptfritt på apoteket, annars kan en veterinär skriva ut salva oxå.

Qui dormit, non peccat

Cis-j
0

#12 okej, kom på en till sak nu som jag blev lite fundersam över, du skrev i #10 att den blir sprickfärdig? Är det var som man får försöka få ut och sen rengöra eller hur ser det ut?

Anvariel
0
hus-musen
0

#13 Japp de brukar bilda en påse på den. Oftast består den av var eller kan faktiskt vara blodfylld.

Qui dormit, non peccat

Cis-j
0

#14 tack.
#15 okej, då förstår jag.

tack så jättemycket för alla svar! Finns det några fler som har haft någon råtta med bumblefoot som vill dela med sig av förloppet?