Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 597 ggr
Fridborg
0

Färghjälp :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorgon fyller husses Seska 2 år och rosslar och grejer, Tesla, systern har vi redan fått avliva och Seska är djuraffärsråtta så jag tror hennes dagar är räknade, så Emma kommer bli ensam snart, så jag köpte en underbar liten tös till husse som jag döpte till Isadora, får se om han behåller namnet :P

Det blev lite av ett impulsköp när jag var på Bromma Zoo (jag MÅSTE sluta gå in i smådjursrummet, det är farligt!) och såg då henne och blev fullkomligt kär!

Lite osäker på vad hon är för färg, hennes ögon e inte svarta utan JÄTTE mörkt röda, så jag gissar på att hon är en blå hooded roan? Det var roans (tror jag) som kullsyskon (om de nu var syskon).

Hon är försiktig vid kontakt men avslappnad när man håller henne, kommer nog gå bra det här!

(Och sedan mina 3 rexkillar flyttat har allergin blivit MYCKET bättre, men jag saknar ju dom något fruktansvärt :( )

[Glimmersråttor]
0

Det finns ingen teckning som heter hooded roan. Det finns bara husky och striped roan.

Är hela undersidan vit, dvs. vit även under hakan?

Om hon bleks när hon blir äldre så är hon en striped roan.

Om hon inte bleks är hon en blue hooded mm med bläs.

Med tanke på hennes teckning, bläs och mörka rubinögon så gissar jag att ena föräldern ev. är hooded/eubk och att den andra är en striped/husky roan. Din råtta kan ev. vara en blandning av dessa två teckningar och ha roananlaget.

Det är inte säkert att hon kommer att blekas, eller så bleks hon kanske bara lite, eller så bleks hon som en vanlig roan. Tiden får utvisa. :)

Fridborg
0

#1 Då gissar jag på att hon är striped, hon är vit på magen och överallt, det blå är på huvudet och det går inte ända ner på axlarna mot framtassarna utan är bara lite bredare där än resten av "stripen". Vit är hon på hakan :)

Hoppas hon inte bleks, jag föll för den vackra blå nyansen :)