Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 946 ggr
CaptainBalls
2

poppcorn & saltsten

Är det bra att min råtta äter poppcorn ? Och vissa säger att man ska ha saltsten i buren.. andra säger att man inte ska ha det hur är det igentligen ?

silverorm
1

Popcorn är inte farligt, det brukar jag ge våra som godis. Saltsten behövs ej, däremot en kalksten för råttor är bra för dem.

mieeow
0

Det man kan tänka på med popcorn är ju att de nyttigaste är dem man gör själv med olja/smör och utan salt :) det kan jag ibland ge mina råttor, och även hund, som godis ibland. mycket uppskattat!

hus-musen
1

Popcorn älskar mina, så några sånna kan man ge. Men inga mängder förståss och definitivt inte om de är saltade.
Saltsten ska råttor inte ha.

Qui dormit, non peccat

Moa1994
0

Så man kan ha kalksten hos råttor ?

IzaEleonora
0

#4 ja undrar samma sak :O läst på forumet att det är en av sakerna man ej ska ge :O

silverorm
0

#4 o 5 Kalksten bör ges till växande djur och honor som är dräktiga och digivande.Glad

[lucke]
0

Min gamla skruttant (ca 2½ år gammal) gnager på kalksten, så jag antar att även gamlingar har något behov av det…

CaptainBalls
0

tack för alla svar.

Måste bara säga att hundar älskar poppcorn oftast men det är inte bra då det kan fastna i tandköttet.. hur ser en råtta ut i munnen kan skalen fastna där med hos dem ? :(

hus-musen
0

#8 Nope de har mycket mindre munnar och gnager sönder popcornen. Inte som hundar som glufsar i sig hela.

Men ja har man otur så kan ju råttan sätta vad som helst i halsen ioförsig.

Qui dormit, non peccat