Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 806 ggr
CaptainBalls
0

Hane och son

Om man parar två råttor. Bebbarna får då bo ihop med mamman och pappan för sig själv eller i annan han flock. Kan pappan då bo ihop med sin ena son ? Om sonen är 5-6 veckor?

Varghund88
3

Förlåt om jag "tränger mig på" på något sätt nu men från dina tidigare poster på sajten så fick jag intrycket av att du har en åtta veckor gammal pojk som behöver sällskap nu – och inga fler råttor?

Så jag får medge att jag blir nyfiken över dina avelsplaner här; jag hade fått för mig att du inte hade fler råttor – men att du sökte en bebis eller två att låta din hane skapa flock med. Vad är det för råttor du har planerat att avla på?

Jag har också fått för mig att du är väldigt ny på råttor. Avel är ett enormt arbete med massor av planering; en bra mentor är definitivt att rekommendera. Det är dessutom dyrt (för tro mig; du tjänar ingenting på att sälja bebisarna – även om du skulle ta 500 kr/råtta så skulle du fortfarande gå back om du skulle göra allt på "rätt sätt").
Tror du inte det är bättre att vänta lite med avelsplaner?

Jag är bara nyfiken – inget illa menat. (:

För att svara på din fråga här. Jag hade definitivt inte låtit hanen gå ensam så länge – han måste få komma tillbaka till sin flock så fort parningen är klar.

Däremot så; ja. Givetvis kan du introducera en son i pappans flock när ungarna har blivit så gamla. (:

CaptainBalls
0

Haha jag vill lära mig mer om råttor så ställer frågor som jag funderar över och som jag ej hittar när jag söker.
Jag har bara min hane och ska åka och köpa mig en till hane.
Men sen tänkte jag om man kunde låta även hans son komma in i framtiden då min vän ville låna honom som pappa senare =)

Om du förstår vad jag menar =)

Varghund88
6

Javisst då förstår jag. Din hane är 8 veckor är han inte? Jag skulle föreslå att inte göra avelsplaner på honom ännu. Det skulle inte jag göra om jag var du. (;
Personligen brukar jag vänta tills de har gått igenom den så kallade "spökåldern". I tonåren kan de få en period då de plötsligt reagerar jättemärkligt på saker som inte har varit något konstigt tidigare. Om man har riktig otur så kan ens råtta helt "nollställas" – den blir aldrig samma råtta som den var innan spökåldern. Det är inte så vanligt – för det mesta så slutar de "spöka" och blir som vanligt igen; möjligen lite mognare haha. Men det finns en risk; och därför brukar jag inte ens fundera på att sätta mina hanar i avel innan de gått igenom den.

Sedan; eftersom spökåldern brukar komma när de bara är några månader gamla – så planerar jag fortfarande bara aveln väldigt väldigt "löst" om jag gör det alls. Eftersom de bör vara minst 1,5 år innan de avlas på (hanarna allså) så har de rätt långt kvar att vänta när spökåldern är slut. De ska hålla god hälsa och ett fantastiskt temperament hela vägen fram, och mycket kan hända på tiden mellan "spök" och tiden då de är tillräckligt gamla för avel.
Men om jag tycker att jag har en riktigt bra hane när de gått igenom sin spökperiod så börjar jag så smått titta runt efter en hona redan då (ofta är de bara runt halvåret när de slutat spöka, kanske ett par månader yngre, kanske ett par månader äldre). Jag tittar dock INTE efter en hona till min hane! Eftersom han är så ung så kommer honan vara alldeles för gammal för att få en kull när han väl är redo.
Nej; jag tittar efter en hona som har ungar eller som det planeras en passande kull på! Om jag gillar honan, jag gillar hanen hon ska paras med – och kullen passar i min avelsplan till att börja med (ska matcha min blivande avelshane vad gällande sjukdomar, temperament och färg) så hoppas jag att en hona ur den kullen ska kunna bli min hanes framtida "fru".

Om jag följer honan från så tidig ålder så vet jag ju mer exakt vad det är jag får än om jag i panik skulle söka hona när min hane äntligen blivit tillräckligt gammal. *ler*

De hanar jag har med okänd bakgrund planerar jag inte avel på alls förrän de bevisligen har blivit mycket gamla och fortfarande uppfyller mina krav angående temperament och hälsa. De skulle jag känna mig tveksam till att avla på innan de var två år sådär i alla fall – och de ska verkligen visa upp riktigt bra egenskaper för att det ska vara värt det!

Välkommen in i mitt huvud! *skratt*

Jag menade inte att skriva ett så långt inlägg men jag ville verkligen visa hur jag tänker så att du förstår varför jag säger det här;

Är inte din hane lite ung för att planera avel på redan?

Om jag förstått saken rätt så kommer han även från djuraffär? Vilket innebär att du inte vet något om hans bakgrund. Ännu en anledning till att vänta med avelsplanerna. Jag säger inte att det är fel att avla på djur från djuraffär – men vänta så länge du bara kan så du vet hur han utvecklas! Om du ställer ut honom några gånger under olika stadier i hans liv – alternativt låter en väldigt kunnig människa titta på honom – och du fortfarande tycker att han håller måttet vid (minst) ett och ett halvt år så visst! Ta en kull på honom!

Men om ni börjar planera kullar på en åtta veckors hane som senare visar sig vara väldigt olämpligt avelsmaterial så blir man ju ganska besviken – och dessutom kommer ni behöva jobba upp en alternativ plan för ert avelsarbete, vilket kan kännas jobbigt.

~

Men för att återigen svara på din ursprungliga fråga; så länge din hanflock inte har några problem med nya introduktioner så ska det inte vara något problem att introducera en son i den flocken, om det inte skulle vara så att pappan har börjat bli "gammal och skröpplig" vid det laget (nu räknar jag med att aveln inte kommer ske förrän han är sådär två år i alla fall, och vissa råttor åldras snabbt i den åldern). Då skulle han nog tycka att det var lite jobbigt med en lekfull bebis i buren. Det är nog lättast om man tar två söner som kan roa varandra och inte bara försöka leka med de äldre råttorna – om det inte är så att man redan har lite olika åldrar i flocken så klart. *ler*

Förlåt för mitt megalånga inlägg! XD Ska sluta skriva nu…

CaptainBalls
0

Tack så jätte mycket bra att lära sig mer och alltid roligt att se hur olika människor ser på saker och ting !