Tillväxtstörningar?
Ja jag vet inte om rubriken är rätt men jag har kollat på mina två nya pojkar som jag har för tillfället, dom är Mycket mindre än dom tre jag har haft sen innan, dom är mindre på alla sätt, dom har till och med dendär sammetslena bäbis pälsen kvar medans dom tre jag har har vuxit till sig jätte bra och har fått den mer sträva vuxenpälsen och dessa 5 pojkar är kullsyskon.
Så jag undrar vad de kan bero på att dom har växt så olika?

Generna, mat-tillgången, vilken linje de kommer ifrån, pälsslag, ålder mm.
Du har 5 syskon? Hur gamla är de nu? Pälsbyten är individuellt, en del hanar får aldrig den där riktigt sträva pälsen.
Qui dormit, non peccat
#1 haha ja jag har blitt med 5 syskon, var meningen att jag skulle ta två endast men sedan blev en kompis allergisk så jag fick ta yttligare en av bröderna och igår fick jag hem 2 till bröder från kullen eftersom hon som hade dom inte kunde ta hand om dom…
Dom är födda den 2 december så lite över 2 månader. dom tre jag hade först har alla växt nästan lika mycket hela tiden och bytt pälsen "samtidigt".
Jag har försökt få en bild med en av mina och en av dom nya för att man ska se va jag menar men dom vill som inte sitta still ;)

Har du vägt dem?
Det är det bästa sättet egentligen, plus att klämma igenom dem om de är tjocka eller magra.
Det finns ju alltid minstingar i en kull, där de inte växer ikapp varandra förrän de är närmare vuxenålder. Om de ens växer ikapp vill säga, en del råttor är av födseln mindre än sina syskon.
De andra har ju även fått en stress genom att flytta runt och komma in i nya flockar vilket kan hindra tillväxten.
Qui dormit, non peccat
nej, jag har ingen våg för tillfället :/ jag har kännt igenom och alla är jätte fina i hullet :)
jo de är klart mem jag tycker ändå att de är "för stor" skillnad mellan dessa…
Jag fick dom nya igår så de kan inte varit flytten som gjort någonting…

Du vet ju inte hur de har haft det innan, eller var de har fått för mat exakt, plus att alla råttor utvecklas olika. Kan som exempel ge en av mina råttor. Han låg som vuxen på 730 gram. Hans syskon (hanarna) låg på knappa 500 upp till 600-650 har jag för mig. Min pojke var alltså myyyycket större än sina kullbröder. Han var mittimellanpojke när jag hämtade hem honom som unge.
Så bara för att de är syskon så behöver de inte vara lika stora eller ha samma pälsbyten, de kommer när de kommer. Kvaliten på pälsen kan även den skilja, en del har bra päls och andra sämre.
Qui dormit, non peccat