Hyper råtta.
Hej.
Min hane på 8 veckor är helt hyper… ändå kan han få vara lös hela nätterna i mitt rum och så sitter ag 1-2 timmar med honom och leker på dagen.
Vad ska jag göra.. jag har alltid velat hafft en råtta som är still som vill sitta på min axel och mysa bara. Murphy som han heter hoppar hälldre ner lixom.
Och ibland när jag har honom ute så springer han till buren.. han vill bara vara i buren.
Någon som känner igen detta beteende och kan säga vad jag ska göra för att få honom lugn.
Haha så får ni inte idiotförklara mig för detta är min första råtta och jag vill lära mig så mycket som möjligt om dem !! =)
Slänger in en lite bild också om någon kan svara på vad hans
täckning/färg kan heta och om han ser normal ut =)
// CB

har du bara en råtta?
Hejsan !
Tyvärr så ja.. jag har bara en råtta förtillfellet men söker efter ännu en hane. Jag är väl medveten om att dem ska vara fler, så vet du någon bra uppfödare i örebro trakterna så är jag tacksam !

Det låter som om han är en vanlig ung pojke som vill njuta av att vara unge, busa och upptäcka världen. Dock brukar de lugna ner sig och bli trötta till slut, efter en halvtimme-timme brukar energin ta slut och de bara dimper ner för att sova och sedan börjar det om igen. Det skulle nog bli bättre av för honom att få sällskap, både för temperamentet och lugnet samt för hans egen skull.
Vad har han för bakgrund? Vet du om han är bra hanterad från början? Om du vet att han är det och att han egentligen har lugnet hos honom, tryggheten som behövs för att han skall kunna slappna av och gosa, så får man anta att han är en ovanligt aktiv råtta. Annars skulle man fundera på om man möjligen skall börja bygga på hans trygghet, temperament och hanterlighet. Det är grunden för att han skall kunna bli en lugn goseråtta. Dock är inte en 8-veckors råtta en lugn goseråtta det främst utan en upptäckarpojke med spring i benen. Det är när de börjar bli äldre som de blir lugnare och kommer att gosa mer. Detta är givetvis individuellt.
Det ser ut att vara en black roan striped
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Tack så jättemycket ska kolla upp allt men han bitts iaf aldrig han brukar slicka på mig haha men som du säger är han nog ung och busig. får försöka hitta en större bur och en till råtta :-) TACK