Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 761 ggr
Virkan
0

Två kullar samtidigt?

Hej! Visste inte vart jag skulle sätta denna tråd, men jag har en liten fråga..

Kan man ha två råttkullar i samma bur, alltså att två mammor delar på alla ungar? (inte för att jag tänker göra så, men jag kom bara att tänka på det, för en bekant fick två kattungekullar samtidigt, som de sedan hade tillsammans i samma låda, och mammorna skötte ungarna tillsammans)..

eh det blev ganska flummigt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Lamina
0

Ja, det kan man, i vissa fall. I andra fall funkar det inte. När jag var liten hade jag en kompis vars 2 råtthonor fick kullar samtidigt, och det funkade inte så bra. Honorna hade fullt upp med att hela tiden stjäla varandras ungar att dom helt enkelt inte tog hand om ungarna. Dom vart stressade och det slutade med att den ena honan vart aggresiv och började bita både sin burkompis, min kompis och ungarna. Fast det handlade å andra sidan om en parning som aldrig borde gjorts. Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
0

Beror på mammorna, det finns mammor som går bra ihop och kan dia sina ungar. Sen finns det mammor som tar alla ungar även om det är alldeles för många och så får den andra mamman inte mata ungarna alls. Sen finns de mammor som inte kommer överens utan blir stressade och slåss eller biter ihjäl ungarna.

Det kan alltså gå bra och det kan gå väldigt dåligt.

Qui dormit, non peccat

Virkan
0

Oki, tack! :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

zickan
0

Kan funka och det kan gå och skita sig rejält som de redan skrivit. Vill även lägga in att det är svårt och ha koll på vilken unge som kom från vilken förälder om man har de tillsammans.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.