Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 580 ggr
[Ratass]
0

Katt/Hundmat

Blev otroligt kluven här om dagen. Angående katt och hundmat, vilket är det man kan ge dem? :S Hade för mig att kattmaten innehöll tillsatt taurin medan hundmaten hade det naturligt? Men när jag läste på kattmatspåsen så är det tvärtom? Är det alltså kattmat man ska ge dem?

Zakaraa
0

Vad jag förstårr så är det kattmaten som har extra mkt taurin i för att katter inte kan tillverka det själva. Därför sja man Inte ge det till råttor.

Här hemma används hundfoder

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Ratass]
0

precis det var så jag fick gför mig att det var.. men fick höra från annat h¨åll att det var hundarna som inte kunde görat själva?

Zakaraa
0

Det var något helt nytt för mig, i mitt foder finns det inget taurin i alla fall :P

Hade du hittayt taurin i ett hundfoder alltså? Vilket då i så fall? :S

[Ratass]
0

nej jag ahr itne sett nått i foderpåsarna, men chefen på affärn sa typ att katter itne får äta hundmat men hundar kan äta kattmat? O.o det bordej u vara tvärtom, å då menar han nog itne som att det ska äta det utan mer som att om den råkar äta det.

Zakaraa
0

Låter ju lite skumt det där, men det kanske är något Annat i hundfoder som katter inte får äta. Mina hundar snodde ju lite av katternas foder förut men det var ju små mängder.

Antingen menade han som du sa, att det inte gör något att de Råkar äta eller så är han kanske en, tyvärr, okunnig djurbutiksägare/anställd?
det kan jag ju inte så klart uttala mig om men det kan ju också vara en förklaring :P

zickan
0

Det är kattfoder pga den höga halten tillsatt taurin. Vissa djur som katter osv kan inte producera, vissa djur som hund, råttor, mäninskor osv kan producera själv att ett överskott kan bli skadligt för kroppen när den inte kan brytas ned.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Ratass]
0

så kattmat är ajaj då :P

[countess]
0

Ursäkta om jag avbryter med en liten fråga , Spelar det någon roll vilket hundfoder man ger ? Har ju både valpfoder här hemma och ett foder för arbetande hundar Eller ska man köpa ett speciellt för råttorna för hundfoder finns det ju hur många olika sorter som helst ju :P

[Ratass]
0

valpfoder och kraftigt foder kan ju innehålla mycket mer fett än vanligt vuxenfoder sen om de innehålelr spannmål eller ej spelar ju ingen rol ldå de är till rådisar :)

[countess]
0

#9 ja det var det jag var inne på , då är det väl bara att köpa hem ett 3dje foder då ^^

Zakaraa
0

Valpfoder skulle jag endast ge växande och undernärda råttor då det innehåller mycket fett. Jag kör vanligt foder här hemma och ibland har jag gett tikens dietfoder till mina tjockisar som godis :P

hus-musen
0

Som övriga säger så är det hundmat man kan ge, kattmat ska undvikas pga taurinet. 

Sen beror det på hur ofta och vilken hundmat du ger, det finns ju många olika med olika mängdinnehåll. En kötthalt på runt 10-15% är bra för råttor.

Qui dormit, non peccat