Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3435 ggr
darkness
0

Mat i halsen

Vad gör man om en råtta sätter mat i halsen? de kan ju inte spy!!

I förrgår så fick mina två damer makaroner och fiffi tyckte ju att de va så gott att hon åt för snabbt och då såg jag sen att hon börja gapa stort o sträckte ut tungan och typ "kväljde" sen lät hon lite konstigt. Men så fortsatte hon att äta som inget hade hänt Förvånad

När de sätter något i halsen, fortsätter de att äta så maten fortsätter ner till magen eller vad?

Blev skiträdd :o

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

hus-musen
0

Råttor kan inte kräkas, så de måste antingen få ner det eller om de har tur så sitter det ytligt så de kan få upp det ändå eller med hjälp från en människa.
Fick sluta ge en av mina pommes frites och klyftpotatis för han höll på att kväva sig själv varenda gång för han var glupsk. 

Hon satte väl i halsen och fick ner biten, annars hade hon inte fortsatt äta.

Qui dormit, non peccat

darkness
0

Hmm okje, jo jag vet att de inte kan kräkas, men  fattar inte varför hon äter samtidigt som hon kvävs typ >.> så jag satt o höll koll fram tills hon hade ätit klart, men hur gör man om de sätter i halsen?

GeishaoChick
0

hände min råtta här om veckan, hon svalde en för stor tugga bröd som jag tuggat på åt henne. Hon gjorde en konstig huvud rörelse och såg helskum ut.. fick panik och lyfte upp henne men hon klarade sig..

Itchy
0

när jag fick hem min hitteråtta nova för 2 år sen så var att sätta i halsen det första hon gjorde…jag sprutade olivolja i hennes mun med en doseringsspruta & masserade halsen, sen gick allt bra

You can't spell Bitchy without Itchy

hus-musen
0

Det beror vad de satt i halsen. Ibland kan man ju plocka ut det med fingrarna eller med en pincett, inte lätt på en panikråtta. Andra gånger får man slunga råttan. Lättast är om man kan skölja ned det med vatten eller olja i en pipett och massera.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Hänt mig två gånger. En gång när jag inte var hemma. Hittade henne död över matskålen. Några månader senare lyckades jag ta mig med att skicka henne till sva. Hon hade mat fast i strupen.

Samt förre året hade jag en hane som satte ishavssallad i halsen. Hittade honom när jag kom hem från jobbet sent på kvällen. Skippades efter luft och blå tunga. Måste just ha hänt. Letade nr till veterinär och slängde i samma veva iväg fråga till terato tror jag det var eller om det var husmusen som var online.
Hade redan testat att slunga osv utan hjälp. Fick tipsen att få ned mat/vätska. Inte lätt på en råtta som håller på att kvävas. Fick panik när han inte längre orkade stå upp. Fyllde pipett med vatten och tryckte rakt ned i käften på Kenzo, sedan slungade jag honom. Då lossnade det direkt.
Men han började rossla efter det där som inte ville försvinna med medicinering. Kan ha fått nån skada på när jag inte allt för siktigt försökte få vatten i honom. Men han klarade sig :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

#6 Precis, den råttan hade tur! Jäkligt glad att jag kunde tipsa om något iaf Glad

Han har säkert fått någon liten skada, kan bli så. Men å andra sidan överlevde han, det hade han inte gjort om du bara tittat på.

Qui dormit, non peccat

AnnaRamnemark
0

Gud vad hemskt ocj sorgligt att hitta sin råtta död pga mat. Tur att jag inte har så glupsla råttor Man lär sig något nytt varje dag, jag har bara läst och utfört slungandet en gång. Men olja/vatten är ju bra att veta om slungandet inte funkar.

zickan
0

#7 ja verkligen. åka till strömsholm lr sthlm tar ju en timme. allt annat är ju stängt den tiden här.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

darkness
0

Skriver från mobilen med små knappar så dekan stå skumt men usch va hemskt att hitta dem så :( Hmm de ända problemet med fiffi är ju att man inte får ta i henne men i en sån situation har man inge val direkt. tack för tipsen, då vet jag mer vad jag ska göra om något sånt händer igen :) får nog lägga fram en sån där spruta så man vet vart man har dem inödfall ^^ Super tack igen :)

GeishaoChick
0

"vad" kan igentligen kväva dom? En speciell bit av mat eller nåt för "kletigt"?

hus-musen
0

#11 Allt kan kväva dem om de sätter i halsen Flört Synnerligen om de är glupska!

Qui dormit, non peccat

darkness
0

Tycker ju då att de borde ha vart flisan xD alltid hon som tigger o blir sur om ho inte får något :P dock vill jag inte att det ska hända igen :o