Råttor iFokus

Råttor

Etikettrif-och-ifokus
Läst 1220 ggr
Emelie__
0

Spån ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej .. 
fick två påsar spån av min kompis som har haft en hamster men den avled och hon hade två påsar kvar …
vissa säger att de är cancerframkallande och massor.
första gången och har de i buren just nu . 
ville bara höra eran årikt om dessa.

[134643]
2

Det är dammigt, och innehåller terpentin som kan vara cancerframkallande.

Nej, jag är inte särskilt stort fan av spån.

Emelie__
0

Men om jag skulle använde de , skulle de kunna vara farligt för råttorna ? Obestämd

Elinisa
0

Det är inte bra för råttorna eftersom kutterspån är väldigt dammigt& irriterar både ögon& luftvägar. Som #1 säger innehåller spån av barrträd terpentin, som är giftigt& cancerframkallande. Hur mycket terpentin som egentligen finns kvar i torrt spån vet jag inte, men tänker då inte chansa.

Om du vill använda spån bör du välja spån av lövträd (fast INTE ceder= giftigt) tex asp- el alspån. Mjukt, terpentinfritt, suger upp bra, inte mycket damm& luktar gott. Finns flis av al också ("Nickos alspån" heter det, fast det är flis), men tycker flisens hårda små bitar verkar obehagliga att gå på. 

Själv är jag less på spån nu. Tycker det skräpar något så förskräckligt, så tänker testa borrismattor, -bara jag kommer mej iväg till Ikea! :-)

sarakaka
0

Har du närhet till IKEA är Borrismattor mitt tips! De går att tvätta efter användning men man kan även slänga dem då de är så billiga! Kostar endast 4 kr/st. Men om de bara är lite skräp på dem kan de dammsugas. Man kan även klippa dem till en speciell form om man vill det till t.ex. en hylla. :)
De är mjuka för råttornas tassar och är inte farliga för råttorna att tugga på.
Sist jag var på IKEA köpte jag ett lager (40 stycken). Använder 4-5 varje gång jag byter ut dem i min bur, har en stor Furet Tower, och städar ca tre gånger på två veckor, så de räcker ju ett tag. :)

hus-musen
0

Jag hade kastat det eller lagt det i komposten. Jag utsätter inte mina råttor för det eller mig själv då jag reagerar allergiskt på kutterspån.

Qui dormit, non peccat

Emelie__
0

Okej. bytte precis för de var  ju dax nu . 
men jag bytte till katalogpapper och bara spån till lådan :D

zickan
0

Fast låda eller hela buren. Spelar inge roll. Samma sak, de utsätts för spånet hur du än gör.
Jag skulle med slängt skiten än att utsätta mina djur för det. Jag tål inte heller spån. Sälj till någon kanin, hamster ägare

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Emelie__
0

Okej tack för tipsen :D

Emelie__
0

Men allting går ju igenom innan de får säljas i butilerna…då skulle de ju inte sälja en vara som är cancerframkallande för smådjuren…eller ?

hus-musen
0

#9 Jo det säljs en massa skit i affärer som är ohälsosamma både för djur och människor.

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

Djuraffärerna säljer hamstervadd som kan lemlesta och t.o.m. döda en hamster, springhjul som förstöra deras ryggar och burar som är på tok för små och en massa annat skit som inte är bra. För att inte tala om hur ofta det händer att man kommer hem med ett djur som är dräktigt eller har fel kön. Att något säljs på djuraffären betyder inte att det är bra för djuren, troligare tvärtom…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

zickan
0

Jo och glöm inte saltsten. Vad tusan ska råttor ha saltsten till?. Var med en kompis som skulle köpa en bur till sina råttor. De proppsa på att hon måste ha saltsten och springhjul om hon skulle ha den till råttorna. Både tingen ska inte en råtta ha.

Zoo affärer ligger på samma nivå som dryga telefon försäljare. Gör allt för att sälja på en skit man inte behöver så de får in pengar.

deeremf
0

#12 en sak jag undrar över när du nämner saltsten, varför finns det saltstenar som är specielt till råttor?

Om det är skadligt för råttorna, varför skulle man få starta ett företag för saker som kan skada eventuellt döda en råtta?

Lamina
0

Saltsten är inte dödligt för råttor, bara fruktansvärt onödigt och i vissa fall farligt. En råtta som får en bra kost behöver ingen saltsten. Men det hindrar inte vissa råttor från att slicka på den. För mycket salt är ju inte särskilt nyttigt det heller.

Och varför man får tillverka och sälja sånt kan man ju fråga sig, därför att dom som bestämmer inte vet om eller ens bryr sig om detta..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

silverorm
0

#13 Är du säker på att det var saltsten till råttor?Glad Däremot finns det kalkstenar med alger i just för råttor, använder jag alltid till våra råttor o speciellt dräktiga, digivande råtthonor.

deeremf
0

#15 det skulle inte vara trixie du pratar om?

hus-musen
0

#13 Därför att det är ytterligare ett sätt att tjäna några kronor, pengar kommer alltid före hälsa.

Qui dormit, non peccat

silverorm
0

#16 Ingen aning om vad de heter.Glad Har inga förpackningar hemma just nu, det finns två sorter som används här, en vit med gröna, orangea "pluppar" i o en gul (som råttorna för övrigt älskar..). Köps på Hornbachs djuravd. Brukar stoppa till råttorna algtabletter (som är till malar, fisk alltså) o det är oxå väldigt omtyckt (även hunden älskar dem..) sköldpaddstorrfoder likaså…(innehåller kalcium, torkat fiskkött mm)

Ursäkta att tråden kapades av kalkstensprat..Flört

Varghund88
0

#18 Är det den här du menar? *nyfiken*

zickan
0

Alltså jag menade inte saltsten som var skapta för råttor. Utan saltsten i allmänhet, samma modell som säljes till kanin osv. De ville få henne att köpa massa skräp som inte behövs.
För mycket salt kan ge problem. Samma gäller oss människor.

zickan
0

#18 sådana har jag försökt till mina råttor. Men de ratar. Hänger nu i kanin buren men hon gillade den inte heller.

deeremf
0

vad är den hemligaz ingrediensen?

på lådan står det ju

raw ash 75,6%

raw protein 0,3%

raw fibre 0,2 %

raw fat 0,1%

algae 1%

carrot extract 1%

cereal 5%

lägg ihop och det är ungefär 83,2%

vad saknas?

(sista stenfrågan från mig)

silverorm
0

#19 Den sorten älskar de!Glad Även om våra råttor alltid får "vanlig" mat som innehåller kalcium knaprar de glatt i sig just denna, gäller både för pojkarna o flickorna.

#22 Jaha? Kanske kalcium? Det ska ju vara en kalksten o det stod ju inte med på listan?

Varghund88
0

#23 Får testa den någon gång och se om våra gillar den med hehe.

RexMatte
0

Jag förstår inte alls hur man kan jobba i en Zoo butik och vara så pass outbildad som vissa är.. Springhjul och saltsten till råttor.. Fel kön och dräktiga djur.. Spån som är cancerframkallande och rent av farligt för djuren..

Finns det inga lagar kring utbildning för zoo föreståndare och personal?

liiillap
0

Lär bara lägga in en kommentar :P 
har oxå varit med om att fått fel kön dock på en hamster
Fick hem en pojke märkte det dagen efter och åkte tbx och byte till en " tjej" trodde jag tills några dagar senare det var oxå en pojke :(

Dock så är inte alla zoo butiker så. Visa har olika personer anstälda som är inriktad på olika saker som här på djurmagazinet i Valbo :)

hus-musen
0

#25 Jo visst finns det, men det kräver bara att en enda person har utbildingen. Sen att de är 10 till som jobbar har ingen betydelse.

Qui dormit, non peccat