För liten bur ? ...
hej …jag vet inte om jag har för liten bur :S höjd : 40 cm bred : 65 cm djup : 43 cm… om jag har förliten bur .vilka mått ska en råtta ha då? ….just nu har jag bara en råtta på grund av att hans pappa som var hanr burkompis dog nyligen…han har inte haft denna buren länge för den andra som var en trä gjord bur inte gick. att ha längre ..

buren är för liten
man brukar säga att 50x50x50 är minsta måttet, men de ska hälst ha mer plats, & ju högre desto bättre
You can't spell Bitchy without Itchy
tack :D

Förstår att en träbur kan vara väldigt jobbig så det är nog en bra idé att skaffa en ny. Den här är som sagt för liten men går säkert att ha en kort stund tills du skaffat en större bur. Ett tips när du skaffar bur är att tänka på hur enkelt det är att rengöra buren. Det är t.ex. trevligt om buren går att plocka isär alternativt rulla in i duschen så att man kan rengöra den enkelt och snabbt. Råttor uppskattar också HÖJD i buren, något du kan tänka på vid inköp av ny bur. De är så klätterglada de små liven. :) Lycka till!
Din bur är fullt laglig till 3 stycken.Minimåttet för 3 råttor enligt lag är 30cm höjd(allt vöer 30cm räknas inte enligt lag, stor voljär som kaninbur är samma sak enligt lagen då man räknar endast bottenyta så länge höjden är 30 cm.
Minsta mått för kortsidan är 30cm och jag har helt för mig att minsta måttet för långsidan måste vara 60cm
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Kollade på burräknare under hemsidan rapower.se och enligt lag (l80). Du får tom ha 4 råttor på de måttet under lag. Men själv rekommenderar jag inte mer än 2.
Dock verkar jag inte hitta var jag fått för mig att ena sidan måste vara 60cm, bara att minsta kortsidan inte får understiga 30 cm

#5 Jo, så är det, rent lagligt. Men det är ju på tok för lite för råttisarna!! Tog fram två linjaler på 30 cm och ställde dem 90 grader mot varandra. Det är i mina ögon inte en ok storlek för råttor. Men lagen säger ju inte alltid det man vill att den ska säga, det vet vi ju. Den säger konstiga saker ibland.
Men du Emelie ska ju göra som DU vill. Nu vet du vad som gäller i alla fall. :)
#7 håller med där, men laglig synvinkel så fungerar det. Men ju större ju bättre.
De måtten är rätt bra till extra bur, tillfällig bur, karantän/sjukbur.

#8 Precis. Mina råttors resebur är ju 30x30x40 tror jag. :) Min gamla bur (som numera är den bur de bor i när vi hälsar på min syster i Uppsala) var ungefär 45x35x75 vill jag minnas. Det funkade när tösabitarna var små men det blev på tok för litet när de blev vuxna. Jag minns fortfarande hur glada de blev när jag köpte voljärburen.
Det som är smidigt med voljärburar är ju att de inte tar så mycket plats ytmässigt i ett rum! Eftersom de är höga istället för breda så får råttorna massor med utrymme att klättra men man minimerar ytan som buren tar upp i rummet (bra när man är trångbodd). Rekommenderas starkt! Nackdelen är väl att de kan vara krångliga att städa om man inte har en dusch man kan rulla in den i. Jag har tyvärr badkar så det gör att det blir lite komplicerat ibland. Men det får vara krångligt - är värt det när man ser hur glada de är i sin bur. =)
Extrabur är väldigt bra att ha! Jag har bara min resebur (en handgjord gallerbur) att ha som sjukbur. Det funkar i och för sig bra för kortare vistelser men om de måste vara separerade en längre tid blir det väldigt tråkigt för dem. Men nu ska ju mina pojkar vara friska och glada så jag tänker inte på det. ;)
Nackdelen med hög bur med liten inte så stor botten yta. Är att man inte får ha så många i buren :-/En hög kaninbur vore das shit

#10 Ja, enligt *piiip* jordbruksverket ja. För RÅTTORNA är det ju helt ok med liten bottenyta så länge man har hyllplan. De älskar ju höjd.
*fantiserar* En stooooooor bur med botten på 3x3 meter och ståhöjd… =) Det vore något!!
tack så jätte mycke…jag vill ju att mina råttor ska må bra …så jag ska leta efter en hög bur…men vad kan man hitta en sådan ? eller om man kunde göra om gammla buren (den jag har nu ) så bara taket blir högre.;)
Gör som jag kolla blocket var dag jag söker själv en störtre bur till mina råttkillar…. :)

Jag vet inte var i Sverige du bor men Hornbach i Stockholm har en helt acceptabel voljärbur för ett rimligt pris (kostade ungefär tusenlappen när jag köpte den för två år sedan men jag vet inte hur det ser ut just nu). Annars är det en del som köper från en tysk nätbutik. Err… Zooplus?? Är det den? Begagnat funkar som #13 sa mycket bra också. Det är bra att tänka på galleravståndet så man inte köper en bur med för glesa galler - då smiter småttingarna. :)
(Edit tidigare post. Min gamla bur var nog 65x75x45 eller något sådant. Kollar på liknande storlekar i butikerna som jämförelse.)
#14 Det verka va lönlöst för mig o hiytta en bur till mina killar här nere i skåne
Jag hat några länkar i burar och tillbehörs inlägget jag startade. Så kika där. Har hittat massor i skåne. Kika på fågel sektionen också på blocket
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/