Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 440 ggr
AnnaL
0

Svarta marknaden

Hejhej! Mina två råttor har fått skabb. Den ena har ett långt gånget utbrott och kliar sig som en tok, den andra hittade jag första såret på idag. Första råttan har gått obehandlad länge för vi misstänkte barbering och inte skabb. Det är dock ingen tvekan längre. Vi hade ett utbrott här i julas som såg exakt likadant ut. Det behandlades då med Ivomec. 

Problemet är att min vetrinär har helgstängt till på måndag och jag har inte hjärta att låta tjejerna klia så länge utan behandling (de har kliat länge som det är). Någon akuttid har vi inte råd med.

Några tips? Kan man få Stronghold/Ivomec utskrivet på telefon någonstans ifrån? Fast då lär man väl få extrema mängder. Finns det någon möjlighet att gräva upp medicin hos privatpersoner i Uppsala?

Allamej
0

Det ska alltid finnas veterinärjour och dom kan du ringa och få utskrivet.

Det kostar visserligen lite extra men är det kris så är det. :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mymlan
0

Men har inte Ultuna öppet? Roslagstull? Bagarmossen? Albano?

Veterinären jag går till i Märsta Din Veterinär 08-591140 40 har öppet imorgon. Öppet 08.00 - 20.00. Hon är bra

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

AnnaL
0

Ulltuna lär ha öppet! Det är de där 170 kronorna som är lite besvärliga. Jag ska försöka låna ihop något någonstans. (Oj, det står inte: vi har 170 kr kvar tills nästa inkomst)

AnnaL
0

#%@! också, Ulltuna kunde inte skriva ut, trots att det finns journaluppgift på att jag har haft skabb i flocken nyligen. Det betyder att råttorna får klia hela Kristi Himmelsfärd :( :( :(

Måste tillägga att vi hade en råttkassa för sådana här tillfällen, men den försvann i en sväng med kronofogden och akut råttavlivning :( 

Fan.

Mymlan
0

#4 Din veterinär i Märsta kan man få faktura hos.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

zimzon
0

För att en veterinär ska få skriva ute recept eller sälja receptbelagd medicin så måste han/hon gjort en undersökning av djuret först. Annars kan veterinären förlora sin licens.

Men råttorna far nog inte så illa av att klia sig. Visst är det jobbigt för dem, men de kommer nog klara sig fint ändå.

AnnaL
0

#5 Ska be grabben ringa dem.

#6 Tack! Jag kom fram till det också :)

Stephanie
0

(Tänkte fel Räcka ut tungan)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal