Byta foder?
Hallojs
Mina råttor får för närvarande Rat Nature som basfoder. Men grejen är att jag har några råttor som inte kan "hantera" detta foder.
Så fort de får nytt, så springer de fram o hetsäter det "goda" och lämnar det äckliga kvar. O sedan ser de ut att alltid vara hungriga då de inte äter så mycket av de som är kvar… -.-
Har ni några tips på något annat foder?
Kan ej göra egen blandning.. Där plockar de också bara ut det goda :/
// Fawo (;
Rat Selective från Supreme Science gillas här- fördelen är att alla bitar är identiska. Dock ett dyrt foder, betalar 59 kr för 350 gram
Låt de mindre goda ligga kvar tills det är uppätet också?
Råttor lär sig att "gilla" saker om man är tillräckligt envis… :)
#1 Jo lät lite dyrt, speciellt när jag har 10 råttor som ska matas :-)
#2 Låter spännande!
#3 jo det är ju så jag har gjort. Men sedan när de e slut så hetsäter de igen. känns inte bra att de ska "tvinga" i sig så mycket på en gång bara för att de får tillgång på det igen. Det är väldigt mycket mat de proppar i sig på ett litet tillfälle :o
Någon som vet om Rat Complete är bra? Använde det förut.. men vet ej om det är något vettigt??
// Fawo (;
Jag tror inte på att man inte kan göra egen blandning. Klart att du kan!
Råttor, som människor, äter gärna det som är gott. Men gör en blandning på både gott och nyttigt så lovar jag att råttorna äter även det nyttiga. Men naturligtvis måste du vänta ut dem.
Dvs de äter även det som inte är godis när de börjar bli hungriga. Hungriga råttor äter upp maten bara du väntar.
Harlan Teklad kanske, lite svårt att välja ut det goda ur det. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#6 tack, ska läsa på lite om det 
// Fawo (;
Det ser dyrt ut. Men för mig brukade det räcka i 2 månader, och då hade jag runt 10 råttor vad jag kan minnas.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Mina får Rat Complete, nöjd med den.
Är inte det dyraste där ute men för 10 råttor blir det nog en del i längden med 49 kr för 500 g.
Vi blandar eget då jag är väldigt misstänksam mot de fabriksgjorda *fåraktigt leende*
Men jag undrar lite här. Hur mycket Torrfoder ger du dem, och hur ofta?
Om jag hade samma problem så hade jag nog försökt klur ut ungefär hur mycket Torrfoder de äter på ett dygn. Hur mycket äter de över dagen och hur mycket äter de över natten? Sedan hade jag gett dem bara liiite mer än det – en gång på morgonen (så mycket som de äter dagtid + pyttelite mer just in case) och en gång på kvällen (så mycket som de äter nattetid + pyttelite mer just in case).
På det viset kan de inte hetsäta en MASSA på en gång för att sedan ta typ två dagar på sig att äta det andra (bara ett exempel – vet som sagt inte alls hur det fungerar hos dig, försöker bara förklara efter den lilla information som finns i dina poster hittills *ler lite*).
#2 så om man mixar ner alla sina indredienser till ett pulverliknande format och tillsätter vatten. Går det att baka som pellets då? (använder Grodans/Teratos müslifoder från tråden "så här matar terato")
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#4 Köpte förut på 1-kgs påse, men ser sällan detta foder. Förstår att det blir dyrt, mina får dessutom bara lite av detta som komplement.
Mina tidigare råttor gillade inte Rat Complete, har inte testat på nuvarande dock…
Mina är rätt petiga med färskmaten, liknande dina är med torrfodret. Köra ned allt i en mixer så var problemet löst, eller ha ned allt i en ugnspannkaka.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.