Råttbiten?
Hej
För drygt 20 minuter sedan blev jag biten av min råtta i pekfingret på högra handen. Nu är hela fringret jättesvullet, och jag känner mig alldelses stel i handen. Det gör även ont och runt bettet är det rött. Jag tror tänderna sjönk ner ganska djupt i fingret.
Har ni råkat ut för något liknande? I sånna fall, vad tycker ni jag ska göra?
Tacksam för svar :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Blev biten av min katt av misstag, som alla mina vänner sa då säger jag till dig: BUMS till doktorn. Bett är riktigt farligt och man behöver penicillin.
Kan det bli värre om man väntar?
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Jag har blivit biten många gånger. Har du inte fått stelkrampsprutan uppdaterad håller jag med ovanstående.
Om du har det, gör rent det med sårtvätt (Asolsprit, koksalt) och håll efter. Blir det varigt eller så borde du gå till läkaren så dom får kolla på det.
Penicillin ska man inte ta i onödan.
// Lise
When nothing goes right, go left!

däremot sa doktorn till mig att ju längre från hjärtat såret uppkommer ju mer farligt är det. Visst ska man inte ta medicin i onödan men man ska inte vara dum heller. Finns många som har blivit bitna av sina katter och fått riktigt fula sår för det tänkte "inte så farligt" och inte vill ta medicin i onödan.
#4 Gör man rent det och håller koll är det ingen fara. Penicillin och antibiotika är inget man ska ta "bara för att". Det blir mer farligt i slutändan.
Och om det hade varit så att det varit farligt borde jag fått riktigt fula sår också som blivit biten så många gånger, på så många olika sätt och djup.
Men alla har ju olika åsikter kring det :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Du kan väl ringa till din lokala hälsocentral och förklara din situation, dom kanske vet utifrån det du säger om det behövs medicin eller inte. :)
Gå till en doktor, han/hon borde kunna avgöra bättre om du behöver Penicillin bättre än någon här inne..
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Jag ska åka in i morgon till sjukan :) Mamma ringde och beskriv hur fingret såg ut och hur det händes, och de sa att jag lika gärna kan åka in i morgon..
Fast det som återstår är ju om jag någonsin kan lita på Pantalaimon, han som bet mig, igen :(

#8 Håll koll så att svullnaden inte vandrar neråt mot handen, då bör du åka in direkt. Eller om fingret/handen ändrar färg då bör man också åka in.
Sista gången jag blev biten tog det nära en led. Först svällde fingret upp och sen handen. Det blev direkt in till akuten med intravenöst antibiotika. Ett antal vändor till handkirurgen och sen operation med ännu mer antibiotka intravenöst. Tog över en månad innan det blev bra men alla nerver är ännu inte återställda.
Jag tror svullnaden har gått ner lite i fingret, i alla fall ser det ut som det.. Men jag känner mig lite stelare i tummen och i långfingret, även fast jag blev biten i pekfingret. Vad betyder det?
Att något inte är som det ska skulle jag vilja säga, ring sjukvårdsupplysningen!

#5 Verkar inte som du förstår vad jag menar… SÅKLART ska man inte ta i onödan MEN bett är farligare än vad man tror. Flera som har fått små bett som har lett till allvarligare saker bara för man inte får pencillin eller antibiotika.
#4 Men man kan inte jämföra råttbett med kattbett. Kattbett är farliga saker, det behöver nästan alltid behandlas. Jag hade en kompis som fick ett litet, litet, bett i fingret som resulterade i en infektion som nog hade behövt behandling. Men han vägrade gå till doktorn och fick dras med den ett bra tag innan den gav med sig. Hur det är med råttbett vet jag däremot inte, men jag har aldrig hört om någon som har fått någon allvarligare infektion av det. Det gör det ju iofs inte ofarligt, men det är inte som kattbett.
TS: Vill du inte vänta till i korgon tycker jag inte du ska göra det. Det låter ju som att det går neråt… Antingen åker du helt enkelt in eller så ringer du igen och frågar om du ska vänta fast du tycker det blir värre.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jag hade inte brytt mig så länge fingret inte svullnar upp extremt mycket, varar sig, blir missfärgat eller om svullnaden sprider sig över resten av handen, eller om jag plötsligt får hög feber och känt mig illamående och yr.
Sunt förnuft så håll såret rent och fräscht, och mår man bra i övrigt så är det 99 gånger av 100 ingen fara alls.
Läkare slänger penicillin runt sig som dårar, bättre att låta bli om man kan undvika det.
Qui dormit, non peccat
Tack för att det var så många som svarade! Fungret har blivit bättre, men jag ska ändå åka in om någon timme, bara för säkerhetens skull :)
Vad skönt att det blivit bättre :)
Bra att höra. :)