Bara så ledsen
Jag har varit på VC nu, även om det visade sig att jag inte är fullt allergisk sa läkaren att jag med stor sannolikhet har blivit överkänslig. Hans rekomendation var att dra ner på råttor till en, men jag förklarade att man måste ha minst 2 så han sa 2 eller inga :(
Jag försöker låta det här sjunka in. Men det är svårt. Det känns så pinsamt att man köpt på sig hela 6 st och sen visar det sig att man håller på att utveckla allergi.
Och hur sjutton kan man välja bort 4 av sina bebisar? Ska jag välja med hjärnan eller hjärtat? Mina rexkillar verkar inte vilja bli friska, 2 av dom har redan behövt veterinärvård, nu är de ordentligt förkylda. Picard är också förkyld :/ Paris och Lore verkar ha klarat sig bra och är egentligen det logiska valet, men de har inte mitt hjärta på samma sätt som rexkillarna. Och jag kan inte separera rexkillarna, sist 2 flyttade till min mamma blev den resterande kvar deppig.
Och hur lång tid kan man låta en vanlig förkylning gå? Jag möblerade om lägenheten så buren hamnade på ett varmare ställe, de har fått filtar så det står härliga till och huskurer.
Jag känner mig hemsk. Ända sen beskedet har jag inte riktigt heller velat umgås med dom så mycket, tanken att förlora dom gör så ont. Det är iofs ologiskt då jag egentligen borde vilja spendera all min tid med dom, men jag vet inte vad det är.
Jag vet varken ut eller in. Vad ska jag göra? :(
Jag som är djurvän hade gjort det ologiska valet. Behållt alla och inte skaffat fler. Sett till att alltid tvätta händer efter jag har tagit i dem, göra rent i buren så ofta jag kunnat, tagit en lättare allergitablett när det blev som värst, inte ha dem i sovrummet, vädra mycket. Sedan inte skaffat några fler.
Förstår din ångest, jag hade aldrig kunnat ge bort några. Dock så riskerar du ju att utveckla en värre allergi om du behåller dem.
Lycka till i ditt beslut.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
#1 Exakt, det är lite det kärnan i mitt problem är. Jag diskuterade såklart olika former av behandlingar med honom, att ta tabletter och det, och visst, han sa att det funkar ett tag men han jag otur kan jag tillsut inte ha en enda med så många. Detta var hans förslag för att få ha kvar råttor. (Han va inte en sån läkare som inte förstod grejen, han var väldigt respektfull).
Dessvärre bor jag i en etta så jag har inte möjlighet att ha de i ett annat rum, buren står 1,5-2 meter från min säng hur jag än möblerar. Iom det försvinner även vädringsmöjligheter eftersom jag inte ens har en dörr ut till hallen och på toa kan de inte springa fritt eftersom det finns alldeles för många ställen där de kan fastna på.
Jag hade mest troligt valt samma som #1. Och annars kollat med uppfödarna man köpt från om dom vill ta tillbaka någon.
#3 Rexkillarnas uppfödare har redan uttryck att hon vill ha tillbaka dom isf så det är väl inga problem. Det är kanske Picard som är problemet då jag försökt omplacera honom länge utan resultat (man får ju inte annonsera dubbelrexar här så), han kan bli lite svår, men Lore (från Katoz) och Paris (från Zickan) är nog de som får stanna. (Picard är från Bromma Zoo, därför har han ingen uppfödare).
Som det är nu med min hälsa så börjar jag tycka att det är jobbigt så jag vet inte hur länge det skulle funka med allihopa.
Till ditt beslutsfattande kan du ju kanske också lägga faktumet att rexar sägs möjligen vara mindre allergena än släthåriga. Men om det är sant eller ej vet jag inte.
Jag har samma diagnos. Fick den när jag hade massa möss och ödlor. Var allergisk mot ödlornas foder(syrsor). Gjorde mig av med de mesta av ödlorna och gjorde om testet. Men fick att jag var överkänslig och lätt kunde gå över till allergi. Fick den diagnosen 2007. Minskade ned lite på mössen men inte på råttorna. Ser till att ta en allergi tablett, billig modell från apoteket. Till varje gång jag städar. Just själva städningen, kisset och dammet som jag reagerat mest på. Nu är det nästintill helt borta.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#5 Ja jag har förvisso också hört det! Men där kommer vi till hjärntänkandet, de är de enda som blivit sjuka och behövts ta till veterinär. De har kostat mig mest, och drar man ut på det är det nästan en tusenlapp i månaden i vet och medicinkostnader för rexarna. Men det finns inga killar på jorden som ger mig mer kärlek än dom, varenda gång jag tex tar upp Dax pussar han mig på munnen, ligger still på min axel medan jag vaggar honom som en liten bebis. Alla är likadana.
Sen kommer vi till Lore som är min drömråtta, väntat länge på att hitta honom, en dumbo-burmese! Han är dessutom väldigt go, men är i spökåldern just nu så han är inte lika pussig som rexkillarna och sitter helst inte still :P
#6 Till saken kommer också att jag är överkänslig mot mediciner, speciellt antihistaminer, skulle jag börja ta allergitabletter dagligen skulle jag konstant ligga och sova.
Jag fick ju också det rådet av läkare "gör dig av med råttorna" men råttorna är mina bebisar och jag bestämde att jag skulle låta alla jag har bo kvar tills de dör och sedan hålla omkring 2-3råttor. Men nu har jag istället fåt hem 4 nya bebisar, hehe..
Jag käkar allergipiller på recept, astmamedicin och använder plasthandskar när jag städar buren. Jag känner i stort sett inte av det alls.
Enligt mitt allergitest var jag överkänslig mot en mängd saker, både hundar, katter och vad det nu kunde vara. Men jag har 4 hundar och 9 råttor i dagsläget utan problem.
Jag märkte att jag reagerade på mina hanar och har nu bestämt att återgå till endast honor. Du kanske är precis som jag och tål honor bättre? Om det är så kanske det är en bra framtid när dina pojkar somnat in, av ålder.
#5 För mig stämde inte det, jag hade två bröder en rex och en slät. Det var dessa hanar som jag reagerade starkast mot och värst var den rexade. Dessa hanar, framför allt den rexade, var dominanta och jag tror att det är pga att de utsöndrade testosteron (?) som gjorde mig sjuk så jag tror inte pälstypen spelar någon roll. Precis som med hund-allergi så spelar det ju ingen roll om de har päls eller inte :)
Men sedan varierar ju allergi från person till person, så det du säger kanske stämmar på vissa men inte andra, så som mig :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#8 Läkares största uppgift är förvisso att göra sina patienter friskare och kan väl därför inte rekomendera att ha något hemma man är allergisk mot..
De äldsta är ett halvår gamla så det skulle vara 1,5 år till. Saken är att det hade inte ens varit ett svårt val om jag hade haft större lägenhet, inte varit känslig mot antihistaminer, haft vädringsmöjligheter och annat. Det här var inte menat som en debatt om huruvida jag ska behålla alla utan det är ingen tvekan om att jag måste dra ner på i alla fall minst 2 st. Buren är nära sängen och det finns ingen annan stans den kan stå.
Har aldrig varit känslig mot djur öht så jag trodde ju inte för allt i världen att det här skulle hända när jag skaffade dom.
När jag är hos min kille som har två honor känner jag inte lika mycket. Så det kan vara som du att jag tål honor bättre. Men att vänta 2 år till med dessa besvär att byta ut könen känns lite… ja.
#9 Pga mina hundar har jag alla 9 råttor i mitt rum, som är väldigt litet, så jag kännr igen ditt problem med liten yta. Mina burar (2st) står ca 1 meter från fotänden på sängen för mig.
Men du.. om din pojkvän har tjejer.. kan ni inte "byta"? Låter kanske lite konstigt men då behöver du ju inte göra dig av med dom, har tillgång til latt hälsa på och du får då hans honor så du slipper bli helt utan. Eller är det helt omöjligt? :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Allergi är väldigt individuellt. Det skiljer väldigt mycket från person till person vad det är man reagerar på, hur man reagerar och om det kommer att bli värre med tiden eller bättre (för det kan det faktiskt OCKSÅ bli!). Observera att allergi är knutet till immunförsvaret och vad jag har förstått så kan man få betydligt värre symtom under perioder då man t.ex. är väldigt stressad.
Jag skulle nog ta det väldigt med ro att just allergitesterna visar utslag. Jag litar inte alls på dem. Men du får försöka känna efter om DU verkligen reagerar, hur mycket, och hurudana risker DU är villig att ta. Det kan ingen annan bestämma. Man måste på något sätt göra en avvägning mellan att må bra fysiskt och att må bra psykiskt.
Förra våren var jag helt hyper och var säker på att jag var allergisk för mina tösar och att det hade blivit värre inom en kort tid. Jag fick svårt att andas (panik…) och tyckte att det kliade överallt. Men sedan gick det om - paniken alltså. Tog ett par månader. Efter det kan jag inte påstå att jag märkt någon större varken förbättring eller försämring. Men mina symptom är väldigt diffusa. Jag KAN känna att det kliar lite lite i halsen, alternativt att det blir röda märken där de rivit mig (det kliar som F*N i ca en timme eller så, beroende på). Men jag har så pass diffusa symtom att det är svårt för mig att avgöra vad som är i "huvudet" och vad som är på "riktigt". Sedan är jag allergisk för en massa andra saker också. Choklad, tomat, pollen t.ex. Så det kliar alltid någonstans av någon orsak. Men jag har beslutat som så att jag tänker ha råttor så länge som jag inte får några allvarliga allergiska problem. Med allvarliga menar jag sådana som börjar ge astma. Där känner jag att jag drar gränsen. Men åter igen, där drar just JAG gränsen! Andra jag känner skaffade hundar trots astma och hundallergi. Andra har inte vågat chansa alls.
Jag tycker många läkare är väldigt mycket på det där att allergi blir VÄRRE. Jag vet inte om jag kan hålla med om det alla gånger. Tycker jag hört så många som faktiskt blivit bättre med tiden/alternativt att det gått i vågor.
Men ett tips om du tänker ha kvar råttor i någon form eller annan: skaffa luftrenare!! Den kan du ha i en liten lägenhet. Låt den stå på hela tiden och låt den gå på högre hastighet när du varit och rört runt i buren så att det kommit damm och kvalster i luften. Synd att du inte kan ta allergitabletter… :S
Ett tips som säkert låter helt cocko och kanske är det också är att prova på akupunktur! Jag vet att det inte finns några vetenskapliga belägg för att det fungerar men jag känner flera som blivit hjälpta av det just när det gäller (ganska svår) allergi. Min inre forskare ryser men min bohemiska sida nickar förnöjt. Det skadar i alla fall inte att prova - DET har man i alla fall kunnat bevisa. :)
Alltså, du har ju umgåtts med råttor en massa innan utan att reagera? Kan det inte vara något i nya lägenheten som du reagerar på? Målarfärg, mögel, damm, dålig ventilation, ny parfym/lotion/hårfärg etc…
Men fy så trist att du blivit överkänslig. :( Kan nog inte direkt hjälpa dig i vilken du "borde" behålla, men kan ju ärligt säga att jag nog - precis som de flesta andra sagt - skulle behållt allihopa.
Införskaffa en luftrenare. Städa buren dagligen (toaletter, byt alla hängmattor och bomaterial, torka av alla hyllplan). Vädra dagligen - stoppa råttorna i en dunabur och ställ in i badrummet medan du vädrar ur hela lägenheten. Gosa med råttorna med en tjocktröja på - om jag har på mig en tjocktröja klättrar inte mina råttor in ända till huden, utan är utanpå t-shirten och innanför tjocktröjan, så då slipper du direkt hudkontakt när de är innanför tröjan. Aloe Vera är för övrigt jättebra mot småsår, så om en råtta rivit dig lite när den klättrat runt på dig så tvätta med tvål och smeta på lite Aloe Vera-kräm/gel så lägger sig eventuella hudirritationer betydligt snabbare.
Om du nu väljer att göra dig av med några råttor ändå skulle jag säga: välj med hjärtat vilka som får stanna. Om rexkillarna ger dig mest lycka - varför överväger du ens att göra dig av med dem?
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
#8 Får man fråga hur mycket symtom du hade när du tog detta beslut och började ta allergitabletter och astmamedicin. Vilka allergipiller och vilken astmamedicin är det du tar?