Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 635 ggr
Virkan
0

Hälp! mina killar bråkar!

Mina två killar bråkar  nästan hela tiden! Jag tycker det är jättejobbigt och vet inte hur jag ska få dem att sluta! Dem är bröder, och har bott med varandra hela sitt liv, och de är ca åtta månader :)

Jätte tacksam för svar!

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

wintermynta
0

Att råttor småbråkar med varandra är inte konstigt. Däremot om dom slåss så det uppstår stora sår eller att nån börjar blöda är det inte oki. När man har två hanar så behöver dom hela tiden fastställa rangordning dvs vem som ska bestämma. Detta blir extra jobbigt i puberteten som sker oftast mellan 6-9 mån. Det man kan göra är att vänta nån månad och se om det lugnar ner sig. Om det inte gör det får man fundera hur pass allvarligt det är och om råttorna far illa av att bråka hela tiden. Om dom far illa dvs äter sämre,verkar spända hela tiden eller andra beteende som dom inte haft tidigare bör man överväga att antingen:

#skaffa en eller två bebisar.
# kastrering
#omplacering av en eller båda
# avlivning

Beroende på hur allvarligt det är. HOppas det löser sig.

Virkan
0

Det är speciellt en av dem som börjar bråka, Pantalaimon heter han, och han är även lite större än den andra, Koda, som verkar spänt så fort de är i närheten av varandra (inte hela tiden, men ofta).

När de bråkar är det mer att de brottar ner varandra, jag har inte sett några rivsår eller liknande (än).

Pantalaimon har även bitit mig flera gånger, utan någon synbar anledning, och just nu sitter jag här med ett svullet finger tack vare honom. Hänger det ihop på något sätt? Att han är aggressiv eller liknande?

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

:holmgreen:
0

#2 Det där med att de mer brottas skulle nog vara att de håller på med rangordningen..du får nog hålla kolla så att de inte får massor av sår och sånt bara..