Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 957 ggr
Miss Lalona
0

Råd om rossel tack

Jag har två små herrar som har haft rossel länge. De har varit förkylda från och till sedan de var små. Nu har båda killarna haft svårt att andas det senaste (den ena lät väldigt mycket innan och båda andas snabbt med magen) och jag har gett dem Baytril i 2 v (testade även Bactrim i 3 dagar innan men de kanske var allergisk mot det för de blev genast mycket sämre). Nu märker jag dock att efter 2 v så andas de fortfarande snabbt med magen. Så till frågorna:

1. Har det blivit kroniskt, tror ni, eller kan jag fortsätta med medicinen, är det någon idé

2. Har någon andra förslag på vad jag kan göra? (jag ger dem te, har fleecefilt på buren och massa filt i buren och låter de andas i badrummet när jag duschar)

Jag har försökt att få tag på veterinären hela morgonen och kommer fortsätta att försöka men ni kanske har något råd, tips eller råd som inte veterinären har.

Tack på förhand

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

hus-musen
0

Dubbelkur!
Baytril och vibranord, baytril och ronaxan, tylan eller liknande.

Andas de djupt med magen så har de lunginflammation, obehandlat så kommer de att dö av det. Hade det bara suttit i nosen så är det en annan sak eller ytligt i de övre luftvägarna.
Bäst är väl att be veterinären lyssna igenom ordenligt och se vart det sitter och be om dubbelkur som sagt.
Inte ovanligt att man måste bredda för att medecinerna ska ta.

Qui dormit, non peccat

Miss Lalona
0

Tack för rådet. Vi var hos veterinären idag och hon sa att det inte lät som lunginflamation utan ytligare. Jag fick en förlängd kur, får se om det hjälper. Hon var dock inte jättebra på råttor men jag antar att jag får lita på henne. Dessa andra mediciner, måste man ha recept för dem?

Hur länge anser du att man kan medicinera? om det inte hjälper med 10 dagar extra kan jag då testa dubbelkur?

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

hus-musen
0

Hur länge har du medecinerat nu?
Om en medecin funkar så börjar du se framsteg den första veckan, efter 2-3 veckor ska det som går vara borta.
Finns det fortfarande kvar så är det ingen större ide att fortsätta samma kur, kan vara så att det behövs en annan medecin.

Qui dormit, non peccat

Miss Lalona
0

Det blev bättre men sedan sämre igen, funderade på om det var för att de lärt sig att spotta ut medicinen. Men som du säger så känns det rätt hopplöst. Jag fick ju inte heller något tips av veterinären på någon annan medicin.

Är de du föreslog receptfria?

Jag har medicinerat i två veckor och är inne på min tredje.

silverorm
0

#4 När vissa av våra råttor har svåra anfall ger vi Betapred, för det mesta innan de ska ha tex baytril el bactrim. Betapred tar ned svullnaden och ger resultat snabbt, den är ju till för främst astmatiker så på någon minut går andningen lättare. (jag har hemma om du vill komma o hämta?)

Fick ett litet tips av vetten som tyckte att man kan prova att stryka Vicks salva runtom buren, ångorna är ju slemlösande o luftrörsvidgande.

hus-musen
0

#4 Nee de kräver recept. Ring vetten och säg att du vill ha en dubbelkur, be om prednisolon när du ändå håller på.

Qui dormit, non peccat

Miss Lalona
0

Tack för råden båda två. Skall testa vick nu ett tag och se om det hjälper, annars kanske jag tittar förbi dig silverorm. Får iofs ta mig tid att titta förbi iaf, det var längesedan nu :)

Tack för rådet hus-musen, om det inte verkar bli någon förbättring så ringer jag vett och ber om dubbelkur.