Fick bebbar?!?!
Köpte två råttor för två veckor sedan för att hålla vår gamla Freja sällskap då hennes vän gick bort. Nu har den ena får valpar, och jag är låte smått panikslagen - vad ska jag göra? Ska jag göra något? Har googlat och sökt här men inte hittat någonting konstigt nog.
Påpekas ska väl göras att vi inte visste att hon var gravid, hon vi köpte dem av sa ingenting heller (även om jag vid skrivande stund tror att hon misstänkte det).
Det heter dräktig när det gäller djur och inte gravid , det säger jag inte för att märka ord men kanske går lättare om du söker på ex. "Dräktig hona" eller "Dräktig råtta"
http://rattor.ifokus.se/discussions/4ecd7d4ed4ebea4b400046c9-draktig-ung-ratta
Och i den fanns tydligen en länk till en artikel:
http://rattor.ifokus.se/articles/4dbec77cd4ebea200b002022-att-avla-pa-sin-ratta#articles-1

Tack för anmärkningen Kalli, även om det inte hjälper mig så mycket.
Kanske ska sägas också att Tanja (som mamman heter) uppgavs vara tre månader när vi tog över henne, att hon ska ha kommit från Arken Zoo (men att de hade sagt att de köper från en uppfödare och inte en grossist). Jag vill inte kulla dem, så det rådet kan man hoppa över.
#2: Det hjälper så tillvida att åtminstone jag får ett flertal träffar när jag googlar eller söker på Råttor i fokus och jag hoppades att de i sin tur kunde hjälpa dig och råttorna. Jag ber om ursäkt om du tog illa upp.

Finns ju massor av information på denna sida, men sökfunktionen är ärligt talat usel.
det du måste göra nu är att se till att mamman får mycket bra och näringsriktig mat, både riktigt färskfoder och Torrfoder.
Leverpastej, barngröt/välling, räkor, ärtor, broccoli. äggula, hela kokta ägg med skal mm.
Mamman bör du sätta i en egen låg bur så hon får pyssla om ungarna i fred. Men ibland kan det gå att ha flera honor i samma bur, men det kan vara en mycket stor stress för mamman så hon biter ihjäl ungarna. En flytt nu kan oxå stressa, beror på hur stabil hon är själv.
Hur gammal ska honan vara på ett ungefär? Vad väger hon?
Qui dormit, non peccat
Måste bara säga: kolla den andra du köpte så det verkligen är en hona! Om du inte gjort det redan, så klart. Ibland säljer både folk och djuraffären olika kön, i tron att det är samma. Om det är en hane du fått hem till dina honor så kan han para om strax efter att honan fått ungar..
Lycka till, hoppas allt går bra. Det finns som sagt en hel del här på forumet, men, som hus-musen skriver, den är dålig. Det gäller att söka på rätt saker.
#5 just det har jag erfarenhet av med min första råtta! Som köptes när jag var ca 8 år gammal, på affären sade dem att det var en hona även fast jag, en liten flicka kunde se att det var en hane. Men dem var en hona. 3 månader senare erkände dem att dem tog fel :P Onödigt mycket text men just som hon sade, går inte att lita blint på vad affärer säger, gället att verkligen dubbelkolla allt själv!
tass, vill se hur det går för bebisarna och mamman :)
//Forgetful