lite frågor
hej
min första och viktigaste fråga är om jag ska fara bort i en och en halv månad (från Umeå till Stocholm) är det då bäst att ta med sig mina älsklingar eller är det för kort tid och för lång resa?
sen undrar jag hur ni tror dom skulle gå ihop med en kanin? och om kaninen har sjukdommar som råttor inte tål? alltså skulle det vara skadligt på något sätt för någon av dom?
har en kanin som jag skulle villja flytta in men det tar så mycket plats med två burar
tack på förhand
MVH
Cecilia
Ja för det första är det inte lagligt att blanda arter. För det andra så får inte råttor vara nära hö. Hö ger lätt och ofta ohyra på råttor. Råttor äter inte hö och har inge behov av det.
Kanin ska ha pellets och hö. Råttor vill ha "müsli", vanligmat och fleace. Även är det stor risk att kaninen hoppar till eller kraffsar på råttan vilket kan ge stor skada.
Nu mins jag inte om det är kaniner eller om det var marsvin som även hade någon ev sjukdom som de lätt smittade till andra djur. Vet att iaf marsvin och kaniner inte ens bör bo tillsammans
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
då får de va maten kan man ju lösa men är det inte lagligt och är det så stor risk så ska jag inte utsätta dom för de
men om jag vill fara till stocholm en och enhalv månad hur ska jag göra då?
är det för långt?
ja de kan ju inte vara ensamma i en halv månad. Någon behöver ju se till så de har mat och vatten varje dag.
Personligen skulle jag skaffa en råttvakt. Men har man en bur de kan vara i så är det en del som även tar med sina råttor när de åker.
jag har råttvakt hemma men dom kan bli lite understimulerade då dom inte killar dom lika mycket som jag
Hinner du ge dem mer uppmärksamhet själv då på resan? skriv upp en lista med plus och minus, gradera vilka punkter som är viktigast, och se vilken sida som väger över. Fånigt men effektivt knep.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

#3 Zickan, 1½ månad inte en halv månad ;) Annars håller jag med att för 2 veckor så är det ju lättsamt med råttvakt!
Inga problem att resa med råttorna, se till att de är skyddade för drag och har mat och vatten hela tiden under resan. När du kommer fram ser du till att du har en stor bur där så klarar de sig utmärkt.
Reser jämt med mina och det är verkligen inga problem för dem att följa med.
Som zickan säger så ska man inte blanda arter, det är inte lagligt. Dessutom är det stor risk att kaninen skadar råttorna och tvärtom, var inte länge sen jag hörde om en råtta som smitit in i en kaninbur och fått ett rejält bett som skadade den allvarligt.
Ohyra får råttorna lätt från höet så man bör undvika att ha hö så att råttorna kommer åt det.
Marsvin och råttor kan smitta varandra med myco bla, vet inte hur det är med kaniner..
Qui dormit, non peccat
Det är kaninerna som har något annat virus som kan smitta andra som de själva inte blir sjuka av : )
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Om du vill så kan jag hjälpa som råttvakt, har hannar hemma själv och umgås med dom varje dag.
Dock måste du komma till skellefteå med dom ochha en egen bur, en liten slant för mat osv skulle inte vara dumt heller ( blandar egen )
#6 ähh, läsglasögonen måste ha halkat ned ;-P
Nu kanske jag missuppfattat något, men varför inte bara ta med råttorna? Umeå-Stockholm ska inte vara några problem att resa. Nu bor inte jag i Stockholm, men jag har råttor från Umeå, har haft råttor från Malmö.. så resa långt går bra, bara man gör det bekvämt för dem och du har en vettig bur att ha dem i där. Och som de andra redan sagt, inte tillsammans med kanin.
nej jag har förstått att kanin iden inte va bra alls men när jag är i Stocholm ska jag ha praktik de betyder att jag kommer vara på ett hotell mellen 8 och 4 sen har jag som resten av tiden till dom medans här hemma törs dom nog inte ha ut dom och så
då kör jag dom nästan häldre till Skelefte där dom blir omhändertagna på riktigt. men vill ju hälst ha med dom.
skicka bara PM osv så kan vi snacka detaljer om du bestämmer dig för att ha dom barnvaktade här
Jag hade personligen tagit med mig råttorna. Åkte själv ner till Småland för ett par veckor sedan, och då tog vi med oss alla djuren; två katter, en hund och tre burar med råttor (Varghunds pojkar i en, mina flickor i en och två små bebisar från Ladugården som vi fick dumpade på oss kvällen innan vi åkte i en). Och sen mig och Vargund själva då. Lite trångt i bilen, men allting går, och jag skulle ha vägrat om mina älsklingar inte fått följa med - även om det bara var för en helg.
Angående kaninen, varför har du den inte bara lös i ditt hem? Jag ser inte riktigt problemet… Kaninsäkra hemmet, eller bara ett rum om du föredrar, och släpp kaninen lös.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
jag vill ha dom med mej jag far ju dit med buss så det kan bli ett problem med bur men man kan kanske köpa en och sen sälja den