Gallerbredd
Jag tror vi har gjort bort oss…köpt en stor voljärbur för papegoja o det ser verkligen inte ut som att våra råttor ska kunna bo i den. 
Hur brett kan vuxna tamråtteflickor ha mellan sina galler?
Jag har 1 cm till mina flickor, men tror nog att till vuxna flickor går det med upp till 1,5 cm. Skulle inte våga mig på bredare än så med tösarna. 2 cm som högst till pojkarna kanske?
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Men suck, det är hela 3 cm mellan gallerna här…
xD Ja, det brukar vara det som är problemet med papegojburar. De har fantastisk storlek, men gallerbredden är inte mycket att hurra för, för oss råttmänniskor i varje fall.
Du kan ju alltid köpa ett par papegojor att ha i den. ;) Eller kan du klä den i nät så att råttorna inte kommer ut ändå.
Oh gud nej, inga papegojor här 
Jag ska försöka att byta den, kanske kanske att man får sån tur att nån sitter med en för smal gallerbredd på en likvärdig voljär o vill byta.
Men usch vad störigt att jag inte kunde be om gallerbredden…jag sa till säljaren att vi sökte nåt att ha tamråttor i o dum som man är tar man ibland förgivet att folk då ska säga att nä men då är bredden här för stor eller liknande.
Men jaja, bara o bita i sura äpplet o försöka byta elr sälja den.
Ouch. Problemet kan också vara att icke-råttmänniskor inte fattar att råttor är små, utan de tror på skrönorna om att "råttor stora som katter" finns i verkligheten.
*suck*
Ordet "papegoj-" i samband med bur tar jag alltid förgivet är för brett mellan gallret för en råtta - vare sig det är hona eller hane. Det bästa man kan göra är väl att nämna vilken gallerbredd man kan tänka sig, hellre än att säga att buren ska passa till råttor.
Sälja den går ju, men du kommer ju inte kunna sälja den för lika mycket som du köpte den för. Tyvärr är det ju så med burar, så fort den är utanför affären sjunker den i värde. Öppnar du paketet är originalvärdet plötsligt halverat. 
Byta den kan ju också bli svårt, eftersom bara folk med stora fåglar kan tänkas vilja ha den, och att de ska ha en likvärdig bur med mindre gallerbredd är ju högst otroligt. Men försöka kan man ju alltid.
Jag skulle personligen ha klätt hela buren i nät och gjort det bästa av situationen på så vis. :) Blir väl ett h*****e att städa, men är man lite klyftig går det kanske att lista ut ett smart sätt att göra nätet avtagningsbart så att man kan ta bort det vid gallerputsningen?
Vi köpte den begagnad o den annonserades ut som "stor voljärbur till fåglar" så vi har inte lagt ut åtskilliga tusen på den iaf. Det var nog för jag blev så hetsig att jag hittade en på samma gata som vi bor att jag totalt bommade o tänka på det viktigaste, GALLERBREDDEN.
Pucko man är ibland, nåväl. Jag ska iaf göra ett försök att annonsera runt på lite papegojsidor o hoppas att nån sitter med nåt likvärdigt o vill ha större
Annars får vi väl annonsera ut den på Blocket eller nåt o försöka att inte göra om samma misstag.
Jamen då så. xD Det hade ju varit surt om du köpt en helt ny bur och bara "nehe, kan inte använda den till råttisarna och inte sälja den för så mycket den egentligen är värd."
På blocket.se går ju det mesta. ;) Finns ju en burfåglar.ifokus.se, du kan ju pröva där. :)
Annars kanske du kan skaffa sånt där finmaskigt hönsnät att klä insidan av buren med, det kommer råttor inte igenom, haha :)
Det borde väl funka? *En sak jag tror och inte vet* :)