helvete :(
hade nyss bovärden på besök, bara för att kolla på blandaren i köket då de ska fixa en extradel till den…sen innan han ska gå så släpper han ju självklart bomben
-vi har fått ett klagomål på dina husdjur, och jag känner redan nu att det luktar en del, så vi kommer att skicka ut för ett stickprov om ca 14 dagar, har det inte förbättras då så får du göra dej av med,minska ner eller flytta
jag har precis bytt från STL-strö tillbaka till hampa, så lukten som var medans jag hade STl-ströet har ännu inte lagt sej :(
om ngn av er har tips på ngt som tar bort råttlukt bra, snälla skriv in det här
(har just nu en väldigt krasslig ekonomi, så jag har inte råd att köpa en dyr luftrenare)
You can't spell Bitchy without Itchy
Ja stl strö luktar en hel del märkte jag också! Bytte till Alspån som inte luktar ett dugg.
Mitt tips är att flytta på råttorna och vädra så mycket du bara kan. Sedan skura golv o saker. Jag använder citrondoft för de döljer väldigt bra. Använder både såpa och ngn Ajax citron som jag skurar golvet med.
Bara att skura golvet lite då o då, hålla rent i råttburen o vädra. Då försvinner det nog ganska snabbt.
// Fawo (;
Mardrömmen!
Piss off? Ättika brukar funka till inrökta lägenheter, kanske det? Korsdrag? Doftspray efter?
Det enda jag kan tipsa om är att "dammtorka" överallt i lägenheten. Ha en liten bordsfläkt i rummet och ventilera lite där (öppna fönster tex?) medans du har råttorna ute i ett annat rum om du har det? :)
Gör en riktig storstädning liksom och lufta ordentligt. Du kanske kan ha råttorna i transport bur tex i badrummet som är varmt och gosigt för dom?
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/

Yokoair. Kolla på www.luktfritt.nu
Finns spray och så finns det som små påsar eller vad man ska säga som man kan sätta fast lite här o där.
Finns att köpa på Claes Ohlsson o större affärer typ Ica Maxi
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Håller med #1
Samt kan du inte låna pengar till en luftrenare, tror de skulle göra susen faktiskt… jag menar de är ju lite akut trots allt, inte kul att göra sig av med sina underbarlingar. Du behöver kanske inte köpa den dyraste, men så länge du har en så gör den ju sitt
Mvh. Sanne & Djuren

jag kan inte ha för mkt drag då jag har 2st nakenråttor :(
men jag får kanske ställa in dem i badrummet sålänge
jag kanske får testa med alspån då :(
för jag vill ju inte göra mej av med mina älsklingar 
>_<
Annars kanske ett doftljus? eller sånt där doftblock som man kan köpa på typ hemköp? ica? coop? :D
//Ellie
#7 tror dock inte doften försvinner för det utan den döljs endast för människonäsan.. men ett stickprov tror jag nappar upp den illa luktande doften likaväl… ??
bara vad jag tror iaf!
Mvh. Sanne & Djuren
De som går att fina pronto är om du hittar i någon hälsobutik lavendel extrakt. Ta det på en bomullstus och stryk på glödlampor och liknande. Då kommer det lukta lavendel i rummen istället.
Eller beställ tap-a-drop från ratware house. Den dödar verkligen all lukt. kostar 42 kr. Hjälper dig lätt med det om det skulle hjälpa dig :)
Sedan ere la ättika blandat med vatten som man gör rent hela lägenheten med. Vet inte hur bra det fungerar.
Finns ju piss off också som tar bort all lukt. Men jag tycker inte den tar bort lukten som är i luften lika väl. Den tar mest bort det som faktiskt sitter på något. Tex burar och textiler.

jag h
ar en wunderbaum i varje rum :(
en freshmatic i stora rummet där flickorna finns
doftblock hjälper inte mkt :/
jag får köpa ättika, klorin & sätta ut påsar med kaffe lite varstans kanske
#6 om du börjar bekämpa lukten idag så ska den betydligt ha minskat om 2 veckor. Då kommer det nog inte vara några problem.
Men att vädra ofta är verkligen toppenbra och om du kan ställa dem i badrummet medans så är de nog en smart idé. Alt. täcka över buren o isolera från drag.
Torka hyllor, byråar o allt möjligt med något medel som luktar gott. (tipsar igen citrondoft!!) Gör du det ofta nu i dessa 2 veckor, så kommer de verkligen bli skillnad :)
// Fawo (;
Annars har jag hört att om man har dålig lukt i kylskåpet tex att man kan ställa in ett glas mineralvatten så ska det tydligen absorbera lukten. Någon som vet om det funkar i rummen med? Ett hälsosammare alternativ kan jag inte komma och tänka på annars:P
//Ellie

tack för tipset <3 packar ihop tjejerna redan nu & börjar vädra ut
citrondoftande grejer måste jag skaffa
Jag tappade en gång ett glas med loka med ngn sommarsmak i golvet. Skurade ut det med en mopp och ÅÅÅH vad köket luktade gott i flera dagar efter. Funderade seriöst på att börja skura med loka ;>
// Fawo (;
#14 hmmm så då borde det ju nästan tekniskt sätt absorbera dålig lukt? Kanske borde ställa ut lite glas med loka i fönstren vid element och liknande så det får spridas med värmen? :D
//Ellie
En luftrenare kanske skulle hjälpa?
Se till att kolla "kissfällor", små springor där det kan vara svårt att komma åt och göra rent. Sånt som drar åt sig kiss/lukt behöver bytas ofta, t ex trä, hängmattor, bomaterial (tidningspapper, fleece etc).
Tvätta allt som inte går att tvätta i tvättmaskin (buren, hård inredning osv) i bakteriedödande medel, t ex Virkon S. Dålig lukt beror nämligen ofta på bakterietillväxt.
#13 vart bor du? kanske någon kan låna ut en luftrenare.. misstänker att du inte bor i södra skåne, men om du gör det så får du gärna låna både luftrenare & tap-a-drop av oss…

jag bor i örebro :(
och jag har inte råd att köpa en luftrenare
Bakpulver. Du kan ha det på ett fat, du kan blanda det i vatten och spraya runt, du kan klippa lös en bit av en gammal socka och spraya den full med din favoritparfym och dammsuga upp sockbiten och sen fortsätta dammsuga hela lägenheten.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#19 bakpulver ?? suger det upp lukt alltså ??
och sån där "deo" till dammsugaren kör jag redan med, citrusdoftande
Kaffe ska vara luktabsorberande också.
#19 Det räcker med en bomullstuss, så slipper man offra en socka. :)
Åtminstonde med rök så funkar ättika utställt lite överallt i skålar jättebra verkligen! men man får vädra rätt ofta också så inte allt luktar ättika istället.
Jag har oxå en Tap-a-drop du kan låna om du vill (sthlm)=)

#22 det hade varit underbart att få låna/köpa lite tap-a-drop
men jag vet inte hur det skulle gå att skicka :(
#23 Jag PM:ar dig=)
Du kan få en flarra med tap-a-drop utav mig!
KöttbulleKorv
Jag har en såndär doftgrej som man brukar ha på väggen i badrummet, i min lägenhet. Köp sån o sätt i varje rum. Citron luktar nog bäst, enligt mig.. men finns typ rosenblad också typ. :)
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

#25 har du tap-a-drop emilia :D
#27 jag har 3 st olika :) och jag använder dom inte längre xD
KöttbulleKorv

#28 det vore sjukt underbart om jag kunde få låna en av flaskorna <3
#29 klart du kan det! :D kommer inte åka te stan förens på måndag bara.
KöttbulleKorv

jag kan ta mej ut till g-hyttan & hämta idag/imorrn om det funkar
(har en perfekt försökskanin som kommer hit i helgen som jag kan testa om det funkar på)
Jadå är hemma hela helgen så de är bara att komma! :)
KöttbulleKorv

är du hemma imorgon ??
han dyker upp tidigt på lördagsmorgonen, och jag lämnar inte gärna honom i lgh ensam med råttorna
(han hittar ofta på jävligheter när han har tråkigt)
Jupp jag är hemma imorgon :)
KöttbulleKorv

underbart <3
jag ringer dej imorrn när jag kollat bussar
Luftborttagaren Yocoair ska tydligen fungera bra enligt många.
Har själv inte provat men ska göra det.
Yocoair finns som spray och kuddar. De ska tydligen inte direkt lukta något och vara väldigt effektivt.
Man skulle dock vara försiktig med sprayen på textilier då det kunde bli fläckar.
Finns att köpa på bland annat Clas ohlsson och Mekonomen.

#36 får testa en sån oxo kanske
Itchy snart kommer ditt hem lukta alldelens för gott ;) passa dig så de inte blir som i filmen "parfymen" ;P
Men skönt att se agera på detta sättet, tänk om alla råttmänniskor var lika mån om sina råttor som dig, de skulle varit underbart att se!
You go girl! :)
Mvh. Sanne & Djuren

ni är ju helt underbara här på rif, jag hade aldrig väntat mej så mkt hjälp som jag fått <3
#38 för gott gör ju inget :P
värsta fall får jag ställa mej & steka bacon & spara fettet & göra ljus av ;)
*vem gillar inte lukten av nystekt bacon*
#39 Hahaha! ;) lukten av ny bakat bröd slår tyvärr allt enligt mig.. dock får det ju inte rummet att lukta "sämre" ;) haha
Mvh. Sanne & Djuren

#40 kanelbullar eller äppelpaj ;)
#41 åhhh kanelbullar… just nu luktar vårt hem crepes än :P men jag ska nog fasen ha en liten bakdag imorgon.
//Ellie
Alspån fungerar underbart! Luktar inte ett skvatt!
Lycka till!
Men jag kan inte begripa hur du kan få lukt av bara 12 djur?? Vi har ju dubbelt så många råttor plus möss (o hund) o vår värd har varit här flera ggr o inte sagt ett jota om lukt, tvärtom! Vi kör bara STL både till råttor o möss.
Men har du gått igenom allt som kan lagra lukt? Keramik som inte är lackad suger ju åt sig urin tex, väggar/golv blir ju kissiga (våra honor avskyr att kissa inne i voljären, bättre o trycka rumpan utanför..) Har du skrubbat gallret? Det kan ju lukta.
Ättika är ju billigt o bra, det neutraliserar all lukt, ställ glas med ättika lite här o där. Mitt städmedel innehåller alltid 70% sprit i, ditt tips faktisk.
Vore ju förskräckligt om du tvingades göra dig av med djur jue! Kan du inte släpa hem en kompis som inte är van vid djurlukt (alltså inte härdad) o låta denna person "sniffa" omkring i jakt efter luktfällor??

har nu köpt allrengöring med citronlukt, och så en flaska vaniljessens, så nu ska det lukta gott här hemma, ättika glömde jag ju såklart köpa >_<
men det får jag ta imorgon efter att jag hämtat up tap-a-drop
jag skurade gallren för 2 dagar sen :(
så jag har svårt att tro att det skulle vara mina nyrengjorda,galvade galler som luktar :(
men jag får se på lördag, en killkompis som aldrig varit här kommer hit då, så han får vara försöksråtta ;)
och mina råttor är duktiga nog att kissa inne i buren :P inte som dina fräcka, pricksäkra monster ;)
Hoppas att det går bra!
Men tänkte bara undra, vart kan man köpa hampaströ? I vanlig djuraffär?
"If you could touch the alien sand and hear the cries of strange birds, and watch them wheel in another sky, would that satisfy you?"
#45 Granngården har billigt, 18 kilo för typ 150 :- Räcker jättelänge :)
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

nu har jag hämtat en flaska Tap-a-Drop (tack kebab-eme)
så nu ligger det 3st lukt-tussar i lägenheten:)
och mitt kök kommer nog lukta citron permanent härdanefter :P
(hade av misstag i nästan en hel flaska allrengöring med citronlukt i skurhinken)

FRAMSTEG!!!
var uppe på stan en stund, och kom nyss hem, och det första jag möts av när jag kliver innanför dörren är att det luktar gott hemma :)
nu ska jag skura golven en gång till :P
ett tips är att använda 1-2 droppar tap a drop i skurvattnet när du skurar buren o golvet med, behövs så otroligt lite av det för att det ska hjälpa massor… =)

#50 ska testa det :)
(klantigt nog så välte jag ut ett shotglas med vaniljarom på golvet igår, så det luktar vanilj i köket
)
men jag får se vad försökspersonen säger om en stund :)
Jag måste verkligen prova tap-a-drop som alla pratar om. Vart får man tag på det?
Itchy: Hoppas det går bra för dig och att du slipper mer klagomål. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#52 Jag köper från The Rat Warehouse :)
http://www.ratwarehouse.com/index.php är adressen
Kan verkligen rekomendera boredome bustern med. Fyller den med jordnötter. Min ensam råtta älskar det. Skall köpa en till flocken med sennare.
Tass! måste ju höra hur det går för dig :)
och du lycka till! :D
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken

försökskaninerna i helgen tyvkte tyvärr att det luktade illa, men jag hade nyss daghundens matte över för första ggn idag, och el henne var lukten inte så stark :)
så jag hoppas att det går framåt nu *håller tummarna*
#55 tack
Tass vill också veta hur det går.
Håller tummar och tassar här för dig Itchy! Vore ju hemskt om du måste göra dig av med några råttor pga det där. :(

det värsta är ju att det är pojkarna de kommer tvinga mej att omplacera då de är de som luktar värst :(
men jag kan inte, det går bara inte det är mina 3 råttsketörer
Åh lider verkligen med dig, föredrar själv hanar före honor. :(

jag har alltid föredragit honor, men grabbarna jag har haft har helt ändrat min syn på råtthanar, de är ju underbara på ett helt annat sätt än honor

imorrn kommer bovärden hit för kontroll :(
jag är skitnervig över vad han & hans kollega ska säga, men jag får väl ta i lite extra & baka äppelpaj/kanelbullar & brygga kaffe lagom till när de ska dyka upp
vi håller alla tummar och tassar för att det ska gå bra!

Ja se till att lägenheten luktar kaffe och kanel, de doftera döljer mycket om de är kinkiga!
Qui dormit, non peccat

#63 ska tvätta hängmattor & skura hyllor idag…och har gått runt & lagt små tygpåsar med kaffe i lite var stans här hemma…så jag hoppas att det ska hjälpa
Håller verkligen alla tummar och tassar här hemma att det ska gå bra för dig!

Usch så hemskt. :S Tycker det är märkligt med hyresvärdar som är så kinkiga…. :S:S Råttlukten förstör ju inte en lägenhet på lång sikt!! Inte som tobaksrök eller så. Lite märkligt också… Hur hanterar de folk med stora luriga hundar? Kan ju lova att det inte luktar helt gott när man har tre stora lurviga hundar i en liten lägenhet. Men det brukar ju de inte bry sig i (vilket jag inte tycker de SKA heller för det blir trots allt helt återställt vid storstäd och vad det luktar medan man bor där kan de skita i!!).
Lycka till!!! Hoppas det löser sig.. :S
Har de ens laglig rätt att tvinga dig göra dig av med råttorna? Luktar det utanför din lägenhet? För om det inte gör det kan det ju knappast störa någon annan. Du skrev ju själv i första inlägget att bovärden inte märkt någon lukt förrän han faktiskt kom in i ditt hem (eller uppfattade bara jag det så?). Så då borde det ju knappast vara något problem med råttlukt utanför lägenheten och därmed inte finnas någon anledning för dig att göra dig av med djuren.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 

#67 det ska inte lukta i trapputgången, men inne i lägenheten så skulle det lukta enl honom (jag är så van vid råttlukten att jag inte känner det längre)
och de är rädda att det ska "skada lägenheten"
så anser de att det är en sanitär olägenhet med 12 råttor så kan de ge mej ett ultimatum att göra mej av med råttor eller flytta
och att flytta går inte för mej då jag dragit på mej ett par betalningsanm :(

Fast vad står det i ditt kontrakt?
Det måste vara en sanitär olägenhet innan man kan hotas med vräkning, och då kan du ändå överklaga och få fler utlåtanden på huruvida det verkligen är.
De kan inte vräka dig bara för att du har råttor, det får man inte göra. Antingen är det förbud för alla djur eller så är det ok att ha alla djur.
Förutsatt att du står på ett kontrakt då.
Qui dormit, non peccat

jag får leta fram hyreskontraktet & kika vad det står
jag vet andra som blivit vräkta pga sanitär olägenhet
*katter som pissat inne & använt ungarnas sandlådor som toalett*
och javisst ja, jag fick bimbon & hennes sambo vräkta med omedelbar verkan ur deras lgh, så de flyttade ut i helgen ;)
Vilket skämt, vräker de rökare också?

tror mer att det handlar om att det är råttor och inte söta små hamstrar eller marsvin 
#72 Jag lider verkligen med dig. Det måste vara hemskt att vara i din situation just nu..
I det området jag bor i här i Tyskland så är det bara tillåtet att ha djur i ungefär varannan lägenhet. Och hyresvärdarna för "djur-lägenheterna" accepterar ändå inte alla djur.. Vi ljög och sade att vi hade möss, annars hade vi aldrig fått flytta in någonstans. Och sanningen att säga tror jag inte att de skulle kunna se skillnad på möss och råttor..
Det är så hemskt med alla dessa fördomar och tankar om råttor, och det är hemskt att i de flesta fall kan man inte ändra någons uppfattning om råttor om den väl är bestämd vid att de är skadodjur. Jag hoppas i alla fall att allt löser sig för dig.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

#72 man får fylla lägenheten med katter som gör att hela trapputgången luktar kattlåda, men då är allt ok, för det är ju bara katter 
*har en granne på gården som bor i en 2a med 11! katter*

sanitär olägenhet, numera olägenhet för människors hälsa och miljön, störning som innebär någon form av risk för en enskild persons hälsa eller för miljön [ne.se]
men jag tror du ska ta o läsa igenom hyreskontraktet och vad som gäller om miljön och allt det där, så kanske du kan hitta ett kryphål :) Men jag tror inte att råttorna enskilt funkar som orsak. Om det nu luktar mycket råtta, så kommer lukten att försvinna efter storstädning och nogrann städning minst en gång i veckan av buren, klorin ska man inte använda för ofta har jag hört. Men den dag du flyttar, och om du har skött städningen av buren och sen flyttstädar noga så tror inte jag att det kommer lukta råtta. Betonar TROR eftersom jag fortfarande bor hemma x)
Men jag hoppas att det löser sig för dig <3

jag tror hyreskontraktet finns hemma hos mina föräldrar, så jag får försöka häva mej iväg dit beroende på deras beslut :/
sen ska jag kontakta hyresgästföreningen och se vad de säger om det hela
nee, nu ska jag fortsätta med pajen ;)
(de dyker upp ca 15.00)

Du kan ju alltid blanda ihop vatten och ättika och spraya i luften och lite här o var, och sen ta såpvatten och göra lika med de x) vet inte om de funkar som snabbfix men är ju värt ett försök? Städa burarna om du hinner de oxå, annars, byt i toan o tygerna bara :)
Håller alla tummar o tår ^^

har blandat Tap-a-Drop & vaniljarom i en sprayflaska som jag går runt & sprayar med överallt, det luktar jättegott efter bara några sekunder :)
tvättade alla hängisar igår, och ska byta alla inpissade saker nu
Usch jag lider verkligen med dig…
Var själv genom det där, fick inte ha 18 råttor i en sanitär olägenhet heller. Fick göra mig av med 15 råttor (då dom tyckte jag skulle ha endast 2 kvar, annars blev vi vräkta).
Jag frågade dom vad dom gör med dom som har fler hundar/katter i lägenheterna som luktar, och rökare. Fick inget svar från dom.
Men hoppas du får ha kvar alla dina!
// Lise
When nothing goes right, go left!
jag har råkat ut för detta i en tidigare lägenhet. hyresvärden tyckte det var en sanitär olägenhet (vi HADE verkligen alldeles för mkr djur då, extremt..) så vi fick påhälsning av miljö och hälsa/djurskydds inspektör denne sa att i trapphuset luktade inget, i lägenheten luktade djur, med det var upp till oss hur vi hade hemma och det var alls ingen santär olägenhet för omgivningen. så hyresvärden fick inte igenom någon trots att vi hade bra mkt mer djur än du (väldigt många råttor & marsvin, katter, kanin & hund) men sen ville värden iaf att vi skulle flytta eftersom en granne var på hela tiden om hur hemsk vi förde oväsen (hon tyckte att vi inte fick gå inne utan inneskor, vad nu det skulle hjälpa) värden var iallafall tvungen att erbjuda oss en annan lgh och be oss snällt att flytta eftersom han omöjligen kunde få oss vräkta pga djuren.. nu var detta ju några år sedan och det beror nog på hur nitisk inspektör det är med.. det var en oanmäld kontroll förresten så jag hade verkligen inte gjort ngn special städ innan besöket då..

väldigt bra att läsa:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/smagnagare.4.62af51191240430af4d80002633.html
quote: Du måste även ha tillstånd för att få ha många egna djur./../katter äldre än tolv månader, till exempel har hand om egna katter eller håller katter på foder.
Även här står de något intressant :)
Leta rätt på hyreskontraktet och om du måste: Let it be war. Men se till att all fakta stämmer. Och om kvinnan med 11katter orsaker "sanitär olägenhet" enligt dig, hänvisa till Jordbruksverket. Ta kontakt med olika myndigheter och ge dig inte förrän du fått ett ordentligt svar.

nu har de varit här, och det gick bättre än jag trott…det luktar fortfarande råtta, och tydligen ända ut i trapphuset :S
så nu har vi kommit överens om att jag ska städa burarna lite oftare, och vädra ut mer, och sen ska jag försöka att hålla mej med max 10 st råttor…
inspektören som var med var riktigt trevlig, hon klappade till och med på råttorna & tyckte att de var riktigt fina…nu kan jag andas ut lite tills i januari då de kommer hit igen

En viss doft är det ju oavsett vilket djur man har, men att påstå att det ska lukta ända ut i trapphuset när det är nystädat är ju en ren lögn om du inte har 100+ råttor där inne.
Men kul att inspektören verkar vettig!
Nu vet du ju iaf vad som gäller, så jag skulle passa mig för att ha "för många" råttor faktiskt. Utifall de gör en kontroll utan att boka tid först, det har hänt..
Qui dormit, non peccat
#83 Grattis!!!! :D "Försöka hålla sig till 10" innebär att du inte skall skaffa fler utan vänta ut att flockan tunnas ut lite, eller? Då är väl detta jättebra nyheter trots allt? Jag menar, städa och vädra lite mer är ju ett billigt pris för att få behålla dem.
(Jag hoppas att du tyckte det var ett bra beslut du också, med tanke på omständigheterna, så att jag inte sade något dumt nu.. :/)
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

#83 Många gånger har de bestämt sig för att det luktar redan innan.
Jag har haft besök pga illrarna av miljö och hälsa.
Första gången sa de att det luktade och jag var tvungen att ha färre illrar. När de skulle komma på återbesök så lämnade jag över hälften till grannen bara en halvtimma innan för att testa.
Då luktade det ingenting längre enligt dem!!
Så de verkar redan ha bestämt sig på förhand.
Sen har allting varit lugnt här hemma på illerfronten tills i somras då grannarna såg att jag var ute och gick med dem. Då blev jag anmäld igen.
Städade igen, och besök igen.
Det är tydligen så att syns de så luktar de, annars är det ok. Mycket märkligt.

jag har 3st damer som ska avlivas nu i dec, så jag kommer precis under 10 strecket…men så har jag tänkt para mina 2 mesar nu i dagarna, så jag får kanske ta med en till kärring till vet om jag ska kunna behålla ngn unge ur den kullen…mend et känns skönt att slippa oroa sej på ett tag…var med om en jobbig rättegång igår, och så bovärden idag…nu kan jag ta det lugnt

#86 Känner igen det där, ser man dem så luktar dem rent automatiskt. Folk kan få för sig att det luktar bara man visar en bild på dem typ..
Qui dormit, non peccat
Usch vad hemskt! Jag var själv med om det, eller ja, en kompis till mig. Jag hade bott inneboende där och höll precis på att flytta ut när hyresvärden hade fått anmälningar om sanitär olägenhet från en anställd som kommit in i lägenheten oanmäld med huvudnyckeln när vi inte var hemma!
Detta gällde katter, och vi hade rätt många (8 vuxna, 4 kattungar) eftersom vi var jourhem. Lägenheten var stor och ren och vi skötte katterna väl och när inspektören kom så kände han ingen lukt och var jättetrevlig.
Vissa människor har bara något emot djur, är sjukligt pedanta eller gillar att klaga = har inget liv.
Hoppas det går bra och lycka till!
Fy så hemskt!
Behöva avliva råttor för att kunna behålla en av sina bebisar, det är inte rätt! (Skulle jag ALDRIG kunna göra.) Skulle det var omöjligt för dig att omplacera en råtta/lämna tillbaka till uppfödaren hellre än avliva? Är ju själv strikt emot avlivning av friska djur.
Dock bra att du ändå får lov att ha så pass många som tio. :) Lite mer städning och vädring låter som ett billigt pris att få behålla så många. Hoppas de är nöjda efter det här då, och att de inte bestämmer sig för att ännu fler ska bort. >.<
#90 Som jag förstår det så skulle de avlivas ändå, och att det var bestämt innan.
Alltså, det här med attityden mot råttor gör mig så….förbannat förbannad! Herrejösses, enligt "sanitär olägenhet" så skulle jag kunna ha vräkt varenda rökande granne jag nånsin haft då den lukten tar sig in precis överallt, och inte bara luktar illa, utan är skadlig också.
…minns kriget jag hade med grannen under som rökte på balkongen flera gånger/timme DYGNET RUNT (människan typ sov aldrig verkade det som) och vars rök kom in i mitt sov/vardagsrum (etta med sovalkov). Jag vaknade om nätterna för att jag låg och andades in hans j***a rök liksom. Och hyresvärden gjorde NADA. Helt sjukt att folk får röka på balkongen i hyreshus egentligen, samt att de sitter där och röker in sina lägenheter och kommer undan med det :P
…bara som jämförelse liksom.

#90 inte ska jag avliva råttor för att kunna behålla bebisar 
det är råttor som behöver få somna in pga tumörer
#92 Aha, då förstår jag. ^^; Känner mig lite korkad nu, men just det här fick mig att uppfatta det annorlunda:
men så har jag tänkt para mina 2 mesar nu i dagarna, så jag får kanske ta med en till kärring till vet om jag ska kunna behålla ngn unge ur den kullen…
Det är klart att du vill behålla en bebis, så det jag skrev var inte på något vis menat som ett påhopp mot dig, jag bara uppfattade det som att du kände att du var tvungen att avliva råttor för att kunna behålla den där bebisen, vilket vore helt galet. Så ska man ju inte behöva känna. >.<
#91 Jo, jag har inte själv blivit särskilt diskriminerad emot än pga av råttorna, men jag bara väntar på att bomben ska smälla… Vet ju att wintermynta här på RiF blev rekommenderad att avliva alla sina råttor när hon var på sjukhuset efter att ha blivit biten. Seriöst? Allihop för att en bet henne? Vore det hundar skulle de nog bara sagt till henne att avliva den enda hunden som faktiskt bets.

#93 jag skrev nog lite dumt :/ så det är helt mitt fel att det lät tokigt
jag avlivar aldrig en råtta om det inte behövs
Fan! Jag ska ju förmodligen flytta ut snart och folk kommer säkert sitta i sina fönster och spanna in vad jag släpar in i lägenheten.. måste gömma burarna under lakan eller nåt xD
#95 Hjäälp.. du har rätt.. :S ska själv dock flytta in i en lägenhet.. med 11st råttor :S kanske borde gömma dem, dock lite svårare att gömma undan 10 burar (hälften är reserv)
Mvh. Sanne & Djuren
Här gömdes inga råttor när jag flyttade in, snarare tvärtom. Har satt upp en skylt på dörren med ett par råttor på där det står "här bor vi - välkommen". Har inte fått några klagomål, trots att det faktist luktar ut i trapphuset. Lika bra det, som mina grannar lever om skulle jag nog kunna få dom vräkta hela bunten om jag ville. *evil*
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alltså, en sanisär olägenhet är ju inte egentligen att de luktar råtta. Det är ju när det finns en störning som innebär en risk för en enskild persons hälsa (ciggrök är ju ett perfekt exempel, tänk er bara om en asmatiker bor ovanför en som röker) eller för miljön…
Men skönt att det löste sig rätt smärtfritt iaf :)
Jag har för mig att man inte kan vräka någon pga av att den röker inomhus.
Kollade upp det när mina grannar rökte fruktansvärt mycket tidigare, så det luktade in i min lägenhet.

#99 Beror på vart du bor och om du har en privat värd, hyresrätt eller bostadsrätt.
Det finns fall där folk har blivit förbjudna att röka på balkonger och trapphus. Och det finns lägenheter där det är rökförbud, därifrån kan du bli vräkt om du röker.
Men på fel ställe är det med eller mindre hopplöst 
Qui dormit, non peccat
Jag bor i hyreslägenhet.
Jag har för mig att det kunde bli något om de rökte på balkongen (samma som med att grilla på balkong) men inte för att de rökte inomhus, trots att lukten spred sig upp till mig.
Glad att det har minskat nu iaf :)

#101 Skönt att det minskat :)
Tycker själv inte om cigarettrök, det kryper verkligen in och sätter sig. Hon som hade vår lägenhet tidigare rökte som tokig, alla vita tapeter är gula
Qui dormit, non peccat
Jag var mer eller mindre gråtfärdig några gånger. Tyckte inte alls om hur starkt det luktade i vår hall, och till viss del även in i vardagrummet där mina älsklingar står…
Usch, det är så äckligt!
Killen som bodde här innan satt mest vid datorn, så det var bara fettfläckar på en vägg…

den 25e är det planerat att min bovärd kommer på återkontroll :/ och jag är extremt stressad över det…men jag slåss med näbbar & klor över mina råttor. allt är ju tillåtet i krig & kärlek, och detta är ju lite av varje <3
3st honor kommer flytta till ett nytt hem imorgon då en vän kände ett visst sug efter att skaffa nya råttor efter att det varit tomt hemma i ett par månader, en hona har flyttat ut på landet som sällskap till en ensamråtta, och 2 tanter fick somna in nu i veckan :'(
så jag har i stort sett halverat antalet råttor sen i oktober
och så har jag "gjort en fuling" och lämnat bort mina 3 hanar till Antidote, så att jag kan plocka isär deras bur & åka iväg till en "gör det själv tvätt" & spola av med högtryckstvätt…så jag får se vad de säger :/
*håll tummarna*
Håller tummarna för dig! Hoppas det går bra.
Står det någon stans i ditt hyreskontrakt att man inte får ha vissa typer av husdjur ? Och har du inte skrivit under för det kan hyresvärden inte kräva att du ska sluta med tamråttor.
Om sådan blir fallat ska du kontakta hyresnämden för ditt län skriv som
det är i ett brev och skicka per post, i sådan fall kan du få saken avgjord i tingsrätten/hyrensnämnden.
När vi flyttade fick den andra som flyttade in i vår gamla lägenhet
igenom en dyr saningen med ozon i vår lägenhet bara för att det
luktade djur! hm alla djur luktar hund,katt,fågel,kanin eller råtta ingen
skillnad i lukt djur som djur, Vår hyresvärd ville såklart att vi skulle betala saningenskonstnaden på 15.000-20.000.- så de tog upp det
med hyresnämden som vi var till i ett annat ärende, men det gick med
lång näsa där i från då vi körde upp ett intyg från djurinspektionen om
att burar var städade, och att allt var rent och snyggt ingen lukt etc..
Vi använder hampaströ och byter 2 gånger per vecka, vi har dock alla
tamråttor i samma rum som är 9kvr med god vetilation och ett givet ess i ärmen är en skål med ättika och vatten… som är billigt har man stor flock och gott om cash kan man alltid skaffa en luftrenare på som minst 3400.-

#106 Finns luftrenare för 500 kr som funkar utmärkt, beror helt på hur många kvadrat den ska klara att rengöra.
Finns de som åkt på saneringskostnaden, just eftersom det luktar djur i en lägenhet. Spelar ingen roll vilket djur det är, jag skulle bli galen om jag flyttade till en ny lägenhet som stinker hund tex.
Sen vet jag att det finns värdar som kör med "sanering" och sätter det på djurägaren för det är ett billigt sätt att få en lägenhet renoverad 
Qui dormit, non peccat

#106 jag pratade med en advokat om saken, och hon läste igenom hyreskontraktet & hittade ingen klausul som säger vilka djur jag inte får ha, men de har fortfarande förfogande att vräka mej om de anser att jag förstör deras egendom (lägenheten) genom att råttorna luktar
det är så sjukt, nu är det iofs inte bara råttorna han vill ha mej väck för :/
jag klagar för mkt på grannen under som spelar arabmusik 05.00 i stort sett varje morgon, och som jag fått ringt störningsjouren på otaliga ggr (självklart nekar han trots att det finns rapporter från väktarna)
och jag har tänkt att köpa en luftrenare så fort alla råttungar jag har hemma nu har flyttat…mitt bästa knep jag har nu är min luftfuktare med en blandning av tap-a-drop,vaniljarom & en kapsyl ättika, ställer den igång under natten så att ångan sätter sej i alla tyger som kan lukta lite kiss
Ojoj, vilken historia! Jag och djuren håller tummar och tassar för att det ska gå bra! Skulle ju inte alls vara kul om du skulle få göra dig av med alla rådisarna!
Men jag tror faktiskt att du får behålla dom, det verkar så från det första besöket iallafall!
Ska bli spännande att få höra vad som händer senare!
Är du medlem i hyresgästförreningen? Dem kan kanske hjälpa dig? Dem försökte hjälpa mig med möglet som min fd hyresvärd inte gjorde något åt. dock så flyttade jag till min mamma en vecka efter. men dem var där och knackade på men jag var ikke där.

#110 jag är medlem, men jag har mailat dom flera ggr utan svar :/
men jag ska ringa min advokat imorrn & prata med henne, då kan jag passa på att ta upp om detta igen då hon gärna ville hjälpa mej om hon kunde (pro bono)

nu har jag spenderat natten med att städa, och morgonen med att jaga en luftrenare, och jag kom inte hem tomhänt :D
hittade en rejäl luftrenare med kolfilter & UV ljus som var den sista kvar i butiken, och som jag lyckades pruta ner nästan 1000:-
nu hoppas jag bara att det kommer att hjälpa
#112 åh vad härligt! du måste rapportera hur den funkar sen, vi behöver ju ngt lite mer rejält, innan de börjar klaga här…

justja, 1600:- betalade jag för luftrenaren vilket var helt inom min budget, och med den så fick jag ett doftblock som luktar citrus som man kan lägga i en lucka där det strömmar igenom renad luft, så att det luktar lite gott oxo ^_^
jag har haft igång maskinen i 45 min, och jag märker redan lite skillnad, det är liksom frisk luft ist för "vanlig" luft
Åh vad härligt med en luftrenare!
Hoppas den gör sitt jobb nu! ;)
hoppas allt går som det ska nu!

:O insåg precis att jag bara har 3st vuxna honor kvar nu när 3 damer flyttade igår
luftrenaren funkar riktigt bra, och jag ska flytta runt den lite i lägenheten under dagen & se vilka underverk den kan uträtta ^_^
sen ska jag bjuda hem mamma (supernäsa #1) så att hon får avgöra om det verkligen är så illa som bovärden försöker få det till
sen ska jag försöka muta hit en killkompis som aldrig varit här hemma, så att jag får ännu ett utlåtande om hur illa det verkligen är
nee, nu ska det städas burar & skuras golv
Det är den 25:e nu och jag håller alla tummar (råttorna håller alla tasstummar), hoppas att allt går bra!
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

tack <3
de ska dyka upp vid 3 tiden, och nu är allt i stort sett klart, ska torka golvet kring flickornas bur en gång till, och diska lite grejer,sen är allt klart & jag hoppas att det hjälper :/

:D nu har bovärden varit här, och det första de sa var att det har blivit mkt bättre med lukten, och att det inte luktar alls i trapputgången längre, men att de vill fortsätta med kontroller ca 1 gång i halvåret för att hålla koll så att det inte blir värre igen….
nu har den där hemska klumpen jag hade i magen släppt, och jag kanske kan fokusera på lite annat nu än att städa städa städa ^_^
nu ska det bli råtttårta till pälsklingarna
Men.. kontroller en gång i halvåret? Får de göra sånt, "bara för att"? Blir det värre borde de väl kunna känna lukten i trappuppgången igen? 
Skönt att det gick bra i alla fall! Jobbigt att tvingas minska ner så mycket på så kort tid..

#121 de kan nog göra lite som de vill enligt dom…men jag ska kontakta hyresgästföreningen & fråga om det verkligen är rätt iom att jag gått igenom 2 kontoller med godkänt "betyg"
ska bjuda hem en killkompis ngn dag som aldrig varit här hemma, och fråga honom om det verkligen är så illa…
och att minska ner visste jag egentligen att jag var tvungen till, men jag är bara glad över att jag hittade så bra hem till 4st honor, och de kan jag hälsa på om jag vill det ^_^
Härligt att höra att det gick så bra! 
Vad skönt att allt löste sig. Jag och råttisarna är väldigt glada för din skull.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

jag kan avslöja att jag sov väldigt gott inatt nu när jag inte behöver oroa mej över ngn inspektion
och jag kan snart ta hem mina väldigt saknade pojkar igen <3