Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3299 ggr
SophiePa
0

Mat/Foder

Hej, har en fråga angående Quiona: Läste att hemmagjort foder ska innehålla Quinoa frön men när jag var på ica idag så fanns det bara vanlig Quinoa som vi kokar och äter själva. Är det samma som Quinoa frön??

Sedan ris puffar köpte jag vanliga puffade rostade från axa som är naturella utan socker och salt: Var det rätt köp? :P

Bovete ska det vara krossat eller helt?

Varför ska sesamfrön vara oskalade?

Hirs i vilken form?

Tack på förhand! :D

Rats-is-it
0

Har undrat samma sak så puffar lite här =)

Zakaraa
0

Quiona kan jag inte svara på då jag inte hittat det när jag köpt till mitt foder

Rispuffar, innehåller ingen näring så det behöver du inte blanda i alls tycker jag

Jag har kört på både krossat och helt bovete och mina tycker bäst om helt

Hirs kör jag hirsflingor

#1 Du behöver inte putta en tråd som nyligen blivit skapad. Man puttar trådar som kommit för långt bak i listan och behöver uppmärksammas

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

SophiePa
0

#2 anledningen till puffat ris är för att jag läste ngr andra trådar om foder och många gav det till sina råttor :)

Tack för ditt svar!

Piaell
0

Quinoa är ett frö, så det går nog bra att använda vanlig Quinoa från affären. Jag ger mina råttor det.

hus-musen
0

Man måste inte ha quinoa, det är bara exempel på vad man kan använda sig avGlad Tänk på att Quinoa sväller i vätska, så om en råtta sätter i sig för mycket så kan det leda till magont och förstoppning som de verkar.Bättre att ge tillagad till råttorna som middag =) Sesamfrön bör vara skalade, men det spelar ingen större roll.

Rispuffar (står det med på recept ni sett?) är enligt mig ganska onödigt, det innehåller knappt några näringsämnen och består mest av luft som zakaara säger. Funkar som lite godis här hemma.

Qui dormit, non peccat

SophiePa
0

#5 Tack så mycket för ditt svar! :)

Osmos
0

#5. Varför väljer du hellre skalade sesamfrön? Jag har alltid gett oskalade, innehåller mer än dubbelt så mycket av bland annat järn och kalcium, men det kanske finns någon nackdel med dem?

OnT. Jag har inte rispuffar i mitt Torrfoder, ger som godis ibland. Hirs har jag ibland i form av flingor. Quinoa ger jag kokt. Bovete har jag inte testat, men jag ger alla andra sädesslag hela (helst med skal).

hus-musen
0

#7 Det är sant att oskalade innehåller mer mineraler, men det är oxå så att man inte kan ta upp näringsämnena på samma sätt när de är oskalade. Nu är det ju ioförsig råttor som äter dem, de krossar ju dem ändå när de gnager på dem.
Var nog i min egna värld när jag skrev och fastnade på människor ^^ Äter vi oskalade så går de rakt igenom typ, äter vi skalade tar vi upp mer då magen kan bryta ner dem.

Qui dormit, non peccat

Osmos
0

#8. Okej, då är jag med! Jag har också tänkt att råttorna gnager sönder dem, till människomat brukar jag oftast mixa eller krossa de oskalade. Glad

Ninja
0

Quinoa finns väl i puffad form, om jag inte missminner mig? Är väl åtminstone så i de müslisorter som innehåller quinoa, tror jag.

Ang. skalat eller oskalat så finmaler råttor allt de äter, så att oroa sig för att de inte tillgodogör sig näring ordentligt pga skal är inte nödvändigt.

Otario
0

Det finns Quinoa i flingform som jag har köpt till mitt foder. Ser ut som lite mörkare cornflakes, fast något större flingor.

/ Emma