H-locus
Nu kommer nog en jobbig fråga xD men kan någon förklara det här med H-locus? :) har hittat en massa men förstår inte varför det står H eller h och varför det är i, e och en massa bokstäver över xD har letat till och med på engelska men icke :/
//Forgetful
Var står det? O.o
Låter som latin.. såg nu att det är färg eller nåt sånt XD
H-locus är typ ett sätt att få fram olika sortser teckning på råttor xD vad jag fattat då :P och det står olika H:n som till exempel att hooded är h/h. ambe kan vara H/h och capped är h(n)/h(n) O.o vill veta vad till exempel n:et står för och varför det är stora och små H:n xD och vill gärna veta hur allt hänger ihop, hur man får fram en viss teckning om man säger så :P
//Forgetful
Harlekin är ju när det är vita fläckar och det är typ så med råttor med :P en Bew (black eyed white) är egentligen inte vit utan har bara en teckning av vitt som fyller hela råttan och under har den kanske en helt annan färg :P tror allt handlar lite om vart de vita fläckarna sätter sig och lite sånt men vill veta lite mer exakt :P
//Forgetful
http://hem.bredband.net/glimmersr8or/genetik.html
där har du en massa uppskrivet.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Dominanta anlag brukar skrivas ut med stora bokstäver, de recensiva anlagen används små bokstäver.
Djur med två lika anlag kallas homozygota, två råttor med olika anlag gallas heterozygota.
Dominanta krävs en upplaga, recensiva krävs 2 upplagor.
gaaah min dator är helt cp.. ligger lite info under srs hemsidan på tamråttor/artiklar.
Men det finns rätt dåligt om enkel förklarat.
Jag vet det med recessiva och dominanta och det men hur det fungerar med teckningen och vad det upphöjda H:et betyder :P
//Forgetful
Kan man föesten göra korsschemat på teckningen med? :O ni vet yx, xx och det där fast med teckningarna :P
//Forgetful
#6 Länken fungerade inte för mig. :/
#10 Det kan man göra med alla gener, de finns alltid i par. ;)
Angående originalfrågan så vet jag inte särskilt mycket om teckningar… men det är på H-locus som teckningarna finns rent genetiskt. Versaler innebär i normala fall att genen är dominant och gemener innebär att genen är recessiv.
Varför H-locus fått just bokstaven H har jag heller ingen koll på. :/ Men jag tror inte det brukar finnas så mycket tanke bakom namngivandet av alla loci? Jag menar, visst kan man för sin egen skull komma på saker som gör det lättare att komma ihåg: A för Agouti, B för Brunt pigment, P för Pink eyed osv. Men angående C-locus, till exempel? Albino börjar knappast på c.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Jag har kollat på länken innan men kommer inte ihåg vad som fanns där x) hur som helst fick jag lite svar från r8 forum men det var kanske inte direkt svar på just denna frågan XD
//Forgetful
H-locus står för Hooded locus
Jaha, jag fick veta att det finns två grupper som alla teckningar delas in i men varför just "Hodded locus"? :O
//Forgetful
#14 Det var mig du fick svar av på r8 forumet.
Vet inte om du missförstod mig där eller inte.
H-locus
HH: Self
Hh: Berkshire
hh: Hooded
Kanske för att hh ger Hooded teckningen?
Jag förstod lite och skrev ner det. Men du skrev att det inte var samma sak att göra korsschema med beteckningarna då det gäller teckning, skulle vilja veta hur man kan göra istället :O Och många av teckningarna har samma beteckning som t.ex H/He som kan vara både berkshire och varigated :O
//Forgetful
Det stämmer. Om man gör ett korsningsschema med en self som är HH och en tecknad Hhi. Det ger enligt korsningsschemat 50% HH och 50% Hhi. Resultat borde bli 50% HH Self och 50% Hhi Irish.
När man gör en parning mellan HH och Hhi så blir inte resultatet endast Self och Irish. Det är flera teckningar som är Hhi, inte bara Irish.
Du kan få Berkshire, Bareback, Irish, Hooded och Variegated också, alla kan vara Hhi.
Jag skrev på r8forumet vad man kan göra istället för att veta vilka teckningar som man kan förvänta sig att få i kullen. Läs gärna där igen :).
Okey så det går att göra korsschemat bara att man får tänka att det finns flera teckningar som har samma beteckning? :)
//Forgetful
Man kan göra så och det ger vägledning, men det blir ju inte lika bra resultat som med färgerna :)
Okey :) ne det är lite svårt att veta xD teckningar fungerar inte riktigt på samma sätt haha men ja som du säger så får man ju en vink om hur det skulle kunna bli :) om man har en hooded och en self, det är typ de ena man kan vara mest säker på xD
//Forgetful