Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 913 ggr
Miisery
0

Matsedel?

Hej!

På onsdag hämtar jag mina nya bebisar.
Det är mina första gnagardjur på många år, så jag är lite ringrostig.
Har läst på massor om mat, men känner att jag har mkt att lära.

Hade varit kul att läsa vad alla ni "vana" råttägare bjussar på till era små vänner om dagarna.

Hade tänkt lägga upp en "matsedel" som grund nu i början tills man kommer in i det mer, kanske kan jag sno lite ideér ifrån er? :)

Så.. Hur ser eran matsedel ut?

/ Linda

Forgetful
0

Jag varierar väääldigt mycket xD men det finns alltid med protein (kött, fisk eller ägg m.m) kolhydrater (pasta, potatis eller ris m.m) och såklart alla sorters grönsaker :)

Det är det en del saker många tycker att man ska undvika som rå äggvita (äggulan är OK), skal (de kan vara besprutade), stenfrukter och kryddad mat. Det ska finnas en jätte bra lista här på Rif :)

Sen ska de alltid ha tillgång till Torrfoder ^^ jag satsar på eget så jag har müsli som är osockrat och ska helst innehålla alla fyra sädesslagen :) fröer och nötter (gärna med skal) och sen kan man lägga i havrefras och lite annat gott med :P

Om man nu skulle äta pizza eller något någon dag som inte råttorna kan äta så kan man ha barnmat hemma (eller egengjord barnmat) :) det är inte så mycket kryddat så det är bra för råttorna ^^

//Forgetful

Krakelisprak
0

Våra rådisar fick krämig risotto och torsk idag (det vi åt) ärtor till det, i morse fick dom välling, knäckebröd och majs.

Vi har alltid gett våra flickor den maten vi äter, taco, pizza, lasange, potatismos och köttbullar, grönsakssoppa osv. grönsaker till det.

Macka med leverpastej och välling på morgonen, gröt någon gång då barnen haft det till frukost, yoggi gillas oxå.

Råttor är allätare. Dock har jag hört att man inte ska ge rött kött för ofta för de kan bli aggresiva. Variation är klart bäst, det varieras friskt här hemma, fisk, gris, lamm, kyckling och ko. Pasta, potatis, ris, cous cous.. Ibland helt vegitariskt oxå.

Givetvis har dom nytt friskt vatten varje dag och alltid Porlamarkens Torrfoder.

Sen är det klart det finns saker som man inte ska ge råttor, finns listor här inne på rif.

Lycka till med dina pälsklingar :)

/Susanne

hus-musen
0

#2 Det är en rejäl myt att råttor ska bli aggresiva av kött eller för mycket kött. Du kan mata dem med hur mycket som helst, de kommer aldrig någonsin bli aggresiva pga det.

Min får just nu Miko lyx utan pellets, en bra torrfoderblandning som rekommenderas.
Till middag blir det kokt ägg och lite grönsaker bara.
Annars brukar det bli rester av det vi andra äter, om det är något som inte passar så har jag barngröt och välling hemma som nödfallsmat.

Qui dormit, non peccat

Miisery
0

Okej, jätte många tips, skriver så pennan glöder! ^^

Men lagad mat… Det är med kryddor och salt. Jag vill ju gärna krydda min mat när den lagas.
Det var väl inge bra för dom att äta mat som är saltad eller kryddad?
Hur gör man då… Eller är jag dum nu?

hus-musen
0

Kryddad mat är inga problem alls, däremot bör du undvika saltet. Det är ju inga problem att ta lite av maten och lägga undan till råttorna innan du saltar och kryddar resten om du gillar väldigt stark och salt mat.

Qui dormit, non peccat

Miisery
0

Okej. Nä absolut inte…
Men tänkt på att flera har skrivit om soppa. Där ska man ju salta o låta koka ett tag.  Hmm.. Ja, jag får väl lära mig nya sätt att laga mat helt enkelt hah. Och så är ju klockan över midnatt så tankeverksamheten funkar väl inte riktigt som den ska. Zzz…Skrattande

Men det ska nog gå bra det här!
Ska se om jag kan sätta ihop en liten matsedel :)

Miisery
0

Förresten:

Miko lyx utan pellets, är det något som du blandar själv eller köpes?

Jag har ju köpt någon färdig variant som jag blev rekomenderad av i djuraffären. Men har läst massor om att blanda egna här, så kommer att byta ut det jag köpt sen.

Miisery
0

Och lägger till lite till när jag ändå håller på. (att jag ens är uppe än är ett mysterium, men sån är jag när jag väl satt igång)

Läser o läser, ägonen går snart i kors. ^^

* Hur ofta ska dom ha någon form av kött, var dag? (Jag äter inte själv särskilt mkt kött, utan blir nog mer helgmaten isf)
* Tonfisk i vatten funkar bra?
* Läste något om "te" Vad för te går bra att bjuda på då?
* Har även läst olika meningar om kokt potatis, bra eller dåligt?
* Även barnmat, bra eller dåligt?
* Gröt på morgonen, man tillagar den precis som vanligt och lägger en klick åt de små också?
* Är hommus nåt som de får äta?

Nu var de nog inte mer JUST NU….

Hälsningar Linda

Hallonblad
0

Vi ger våra råttor:

* Friskt vatten varje dag när vi ändå byter till katterna och hunden.

* Fri tillgång till hemmablandat Torrfoder bestående av de fyra sädeslagen, lite nötter, knäckebrödssmul, frön mm. Det varierar lite från sats till sats beroende på vad vi har hemma när vi blandar nytt. ;) Men fyra sädeslagen är alltid inkluderade.

* Välling varje morgon. För det mesta sempers majsvälling, men ibland använder vi även fullkornsvällingen. Just nu har vi päronvälling? Mycket uppskattat. ^^; Ibland lyxar vi till det med en klick yogurt eller rå äggula i vällingen.

* Blötmat varje kväll, för det mesta våra matrester. Varghund klarar ju inte att äta stark mat, så vi har aldrig behövt bekymra oss för det där med att krydda efteråt. Ibland blir vi lata och äter ingen middag själva, utan bara mackor eller flingor. Då ger vi dem barnmat - också sempers (tror jag?). För det mesta ekologisk, för att vara säkra på att den inte är fullproppad med äckliga konserveringsmedel.

* Extra snacks och smågodis brukar delas ut lite på måfå, men nötter och majskrokar blir de alldeles stolliga av. xD Lite fruktdroppar i en pappask eller toarulle med nedvikta kanter brukar också ge dem något att sysselsätta sig med under nätterna.

Hur ofta ska dom ha någon form av kött, var dag? (Jag äter inte själv särskilt mkt kött, utan blir nog mer helgmaten isf)

Jag betvivlar att de måste få kött varje dag, men råttor är allätare, så att neka dem kött helt är inte bra för dem. Vi äter vegetariskt flera dagar i veckan, och då ger vi bara pluttarna lite kokt ägg, lite skinka eller räkor. Det är ju inte svårt att se till att de får protein dagligen.

Tonfisk i vatten funkar bra?

Ingenting jag gett dem själv (än i alla fall), men jag ser ingen anledning till att det skulle vara dåligt för dem? :)

Läste något om "te" Vad för te går bra att bjuda på då?

Allt te som inte innehåller koffein. Vi brukar ge koffeinfritt Roibois te. Mycket uppskattat av både oss själva och sötisarna.

Har även läst olika meningar om kokt potatis, bra eller dåligt?

Jag har inte hört något om att kokt potatis skulle vara sämre än till exempel stekt potatis? Rå potatis bör undvikas, men kokt…? Näää. Våra får kokt potatis (om än sällan då vi inte är en särskilt potatisätande duo) och det uppskattas. :)

Även barnmat, bra eller dåligt?

Bra. :) Särskilt hemmagjord, kan jag tänka mig, om än vi själva är för lata att göra egen. *suck* Alltid ska man falla kort någonstans… (dessutom har vi inte plats i frysen att frysa in, och tar man sig ändå besväret vill man ju liksom göra ett storkok…)

Dock tror jag inte att det är lika bra som middagsrester. Vi ger som sagt bara barnmat när vi själva inte äter "riktig" middag.

Gröt på morgonen, man tillagar den precis som vanligt och lägger en klick åt de små också?

Nu ger ju inte just vi våra småttisar gröt till frukost, men jag skulle tro att man bör göra den utan salt till dem. Det är vad jag skulle gjort. ;)

Är hommus nåt som de får äta?

I guess. Men kanske inte i alltför stora mängder? Kikärter ska väl vara cancerframkallande i för stora mängder har jag för mig, så jag skulle vara försiktig om än jag nog skulle låta dem smaka lite grann.

Nu är ju inte jag någon expert på råttmat, men jag kör väl i stora drag att "allt som är dåligt för mig är dåligt för dem". :) Sedan finns det en jättebra tråd här som du kan läsa också.

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133b1b9cb46223304b353-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor-med#discussions-1

Lycka till med nya råttorna!

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

hus-musen
0

#7 Finns färdig i 15 kg säckar. Jättebra blandning utan färgämnen och skit, enda man egentligen behöver lägga till musli för att dryga ut och lite annat smått och gott som råttorna gillar om man känner för det.
Djuraffärerna rekommenderar mycket skräp, men just denna är toppen! 
Du får läsa på innehållsförteckning om vad just din innehåller.

Man bör ge råttorna kött ett par gånger i veckan, de ska ha kött och protein i kosten. Fisk går bra att ge, utom lutfisk som är dödligt.
Mina älskar makrill, tonfisk har de aldrig fått. Men prova, en burk kostar ju inte så mycket.

Te ska vara rött och koffeinfritt, ibland har de blandat svart och rött te och kallar det för rooibos ändå, så kolla alltid på innehållsförteckningen och googla.

Qui dormit, non peccat

Miisery
0

Tusen tack för era svar och goda råd! Ni är KANON!

Kopierar allt och skriver ut, så att om minnet sviker nu i början har jag lite påminnelser!

Återigen, tusen tack!

Kommer säkerligen mer frågor i efterhand, men sen sitter det minsann! ;D

Hälsningar Linda