Inte klokt :S
Imorrn har det gått ca 2 veckor sen tjuvparningen och Emma växlar upp och ner om 10 gram hela tiden. Den sammanlagda viktökningen är ca 10-15 g från starten. Hon har fortfarande inte löpt men är intresserad av att min tröja luktar killar (läste att det är ett tecken att de är dräktiga när de slutat bli intresserade av hanlukt). Hon ser precis ut som vanligt. Men vi fixar bebisburen till helgen i alla fall och ser.
Men det kommer innebära att både Seska och Emma får bo ensamma i drygt en vecka, funkar det? :/
Ett mysterium detta 
// Stephanie och hårbollarna 

10-15 gram är ju ingenting, jag tror inte hon är dräktig. Skendräktig möjligtvis eller så har du missat att hon löper.
Qui dormit, non peccat
#2 Nä det börjar se ut som skendräktighet faktiskt, men jag e säker på att jag inte kan ha missat det, när hon löper e hon all over the place och vi har ju haft noga koll på henne.

En dräktig hona med tillgång till mat går upp iaf 100 gram, och de kan gå upp 10-15 gram de sista dagarna. Så 2 veckor och 10-15 gram i viktökning känns ju inte som att det är en dräktighet utan snarare som en normal viktuppgång när råttan växer eller om du har matat med extra mat.
Jag hade inte delat på dem, risken att hon är dräktig är inte stor. Är du orolig så kan du ju dela upp dem dag 21 istället. :)
Qui dormit, non peccat
Växer gör hon inte, det är hon för gammal för.
Däremot tycker jag att hon börjar få en liten bula, inte tjockisbula utan mer som en boll och när jag känner på magen känns den lite spänd.
Tänk om det bara ploppar ut en enda unge? :P

Kan ju hända att det bara är en unge, inte vanlig men kanske.
Qui dormit, non peccat
#6 Jo, OM hon nu är dräktig. Eller bara 2 st eller något sånt.
Finns det ingen här innan som kan berätta om dräktigheten hos en råtta med minimalt med bebisar?

Jodå, har varit med om råttor som fått 3-4 ungar bara, och en överlevande unge. Viktuppgången på ena var 80 gram, den andra 150 har jag för mig. Inte min råtta. Men normala viktuppgångar alltså.
Qui dormit, non peccat
#8 Jaha, ja då är det konstigt. Då är det nog inget tack och lov!
Jag har haft en hona som födde endast 2 ungar. Mamman Mizuumi ökade ca 60 gram. Men såg enda att det var en bebiskul, dock väldigt liten.
Katoz
#10 Var det under hela dräktigheten eller ökade hon sista veckan?
Den vikten var dygnet innan hon födde
Katoz
känner en vars hona bara fick en unge, och hon ökade bara 20 gram. hon trodde inte hon hade blivit dräktig utan märkte sen när hon började boa å höll på, så då flyttades hon till en bebisbur. sen kom bebisen den kvällen.
#13 Ojdå! :O
men som sagt det är inte vanligt. :) har det gått precis två veckor nu?
förlåt såg svaret i inlägget :P
du får fortsätta väga henne å hålla koll, men tycker nog du kan vänta ett litet tag innan du sätter henne i bebisbur.
såg nu att jag skrev fel 40 gram var det hon gick upp :P
Nja på lördag typ har det gått 2 veckor :/
Ingen bebis/bebisar än?
#19 Nopes, OM dom kommer så kommer dom om ca en vecka, men hon har inte gått upp mer och blir helt tokig när hon känner lukten från mina killar så jag tror att det tack och lov var falskt alarm :) Men vi väntar ändå, jag tycker att hon ibland i vissa vinklar ser ut att ha en liten hård bulle på magen, så man vet aldrig, men 95% säkerhet så är hon inte dräktig :)
Har hon gått upp mer i vikt? :)
#21 Kan gå och kolla, vänta
Nopes, samma som startvikten :)