Bråk..
Jag hade precis kommit ur duschen och tittade till dom, och såg ett himlans väsen och två råttor som brottades och spån flög all världens väg och höga skrik.
Jag såg då att både Millan och Geisha var upp-puffade, dom lugnade ner sig efter ett tag och dom rörde sig väääldigt långsamt.
Sen gick Geisha på Pute, som är den svagaste och är för mig närmast i mitt hjärta, så jag blev rasande och tog ut Geisha och separera henne i en egen bur i ett par timmar.
När jag tog ut henne var hon fortfarande fluffig, jag försökte klappa henne och lugna ner henne (Geisha är inte riktigt tam, är hand-rädd)
Jag satte in henne tillsammans med Pute och Millan igen, det gick bra först men Geisha nyper på Millan lite då och då, och när båda kommer in i ett trångt utrymme blir det från putsning till nyp..
Nu när jag tittar ser jag att Millan sitter på hustakets kant och ser väldigt nere ut.. jag vågade inte åka till skolan idag för jag var rädd att Geisha skulle ge dom allvarliga skador eller tillochmed döda nån av dom.
Jag är alltså då väldigt orolig för alla tre, speciellt Millan och Geisha.. och vad ska man göra när dom är i en sån situation, ska man ingripa och separera dom, eller låta dom vara? Inga sår har uppstått, men orolig är man ju..
Geisha är 1 år gammal exakt (och zoo råtta), Millan och Pute som båda är systrar är exakt ett halvår gamla.

Hm. Svårt sådant där. Mina tösar flög ihop ibland, men det blev aldrig blodvite. Det blev så som du beskrev det - ett himla liv och Toa-Lätt som flög över hela lägenheten och uppburrade, stela råttor. Oftast lät jag dem vara och tänkte att de får reda upp det själva. Men blev det för ljudligt fräste jag till åt dem och sa att nu får de skärpa sig. I mitt fall så funkade det på det sättet att råttorna slutade slåss när jag sade till (eller skrek till snarare: "HEEEEJ!!! Vad F*N pysslar ni med tror ni?!? *morr*"). Sedan gick de konstigt kring varandra i en halvtimme eller så. Och sedan glömde de bort alltihop och la sig tillsammans och sov så sött. :)
Jag vet inte vad som är bäst att göra. Jag tror inte det finns någon Sanning där. Det är nog upp till var och en. Bli det blodvite ska man naturligtvis sära på dem så att de inte blir allvarligt skadade, men utöver det vet jag inte. :S
:(…
Geisha är nu konstant upp-puffad.. jag vet inte vad det är med henne.. hon har vart såhär nu i flera timmar..

Oj! Hm. Är hon i en separat bur nu? Kanske hon är chockad av något slag? Äter hon och dricker eller vad gör hon? Får du "prata" med henne, alltså klappa henne och lyfta henne och sådär? Hur reagerar hon på det?
Hon kanske har ont och är därför aggressiv?
Jag erkänner att enda sen jag skrek åt henne och… tyvärr råkade dra henne i svansen har hon varit extremt aggresiv mot mig. Och jätte jätte fluffig. Har aldig sett henne så fluffig så ofta… och allt är mitt fel..
jag antar att hon har ont efter jag råkade dra henne i svansen, och hon är väl shockad..
Hur ska jag lugna ner henne? Behöver inte få en massa skäll om att det var fel att dra henne i svansen men jag var tvungen att få tag i henne utan att hon skulle bita mig.
Hon äter och dricker ytterst lite, och jag kan inte prata med henne uran att hon blir skitsur. Och hon låter inte Pute och Millan vara ifred. Jag antar att hon har ont…
dom ska få gå ut och springa snart, hoppas hon blir gladare då.

Låter som att hon har ont, ja. I alla fall i min erfarenhet så brukar inte råttor gå runt och vara sura sådär bara. Inte länge. Men jag har ju inte haft SÅ många råttor heller så det är svårt att säga för mig.
Lyfte du henne i svansen eller tog du tag i den när hon försökte dra sig undan? Nej, inte skäll, jag bara undrar hur mycket hon kan ha skadat sig. Jag har också någon gång i paniken grabbat tag i svansen när de varit på väg att smita iväg någonstans och man fått hjärnsläpp men även om jag aldrig skulle göra det medvetet så tror jag att det ska lite styrka/otur till om de ska bli mycket skadade av det. Men jag tänkte att om det blivit ett lyft så att hennes vikt läggs till ekvationen, då kanske hon har brutit svansen eller något? Eller? Alltså nu spekulerar jag hejvilt här!! Obs! Jag har aldrig haft någon råtta med fel på svansen så jag har inget referensmaterial här. Det skulle ju vara så bra om du kunde känna på hennes svans och se om hon reagerar på det men om hon är sådär putt så kanske det inte är så lätt.
Hon är alltså på Pute och Millan fortfarande? Hm. Tycker jag inte hon skulle vara om hon har JÄTTEONT - tycker ju att det skulle göra mer ont när hon rör sig. Men jag vet inte. Hm.
Ren chock tycker jag inte det borde vara om hon rör på sig så mycket att hon är på de andra! När min Coco blev chockad en gång så satt hon PRICKSTILLA med uppspända ögon i över två timmar. Det var ENORMT läskigt!! Jag var på vippen att åka in med henne men då släppte det tack och lov. :S Men även om hon inte är medicinskt chockad så kan hon ju vara upprörd och osäker kan jag tänka mig.
Jag skulle låta henne sitta ensam ett tag, tills jag kommit underfund med vad som kan vara fel och vad man kan göra åt det.
För att hon är uppburrad så länge, oavsett om hon har ont eller inte, tycker jag låter konstigt. Jag vet inte säkert, men borde hon inte bara försöka hålla sig undan ifall det är så att hon är skadad, istället för att gå till attack..?
Det är så att så fort jag kommer med handen och ska hälsa på henne så blir hon jättefluffig och spänd.
Geisha är väldigt stark, men inte tung. Och jag snarare höll tag i svansen och drog tillbaka henne eftersom hon försökte fly. Men samtidigt så lyfte jag på huset, sa med arg ton "Nu kommer du hit!!" och råkade vara lite för hårdhänt med henne.
Hon fick vara ute och springa förut. Hon undvek mig så gott hon kunde.. hon har alltid "hatat" mig enda sen jag köpte henne och hon har aldrig varit riktigt tam (tog en vecka för henne att ens gå ut ur huset, och en månad för att hon inte ska fly in i huset så fort hon hör minsta ljud)
Iallafall så rör hon sig precis som vanligt.. jag tror att hon bara är allmänt shockad och jävligt förbannad på mig!
Jag älskar min lilla bitch, hon må vara elak och bitas hela tiden, men hon är så vacker och är verkligen min lilla demon. Och just när hon började få förtroende för mig efter ett år, så händer det här.. :(
Hon har legat och sovit i hennes hus nu enda sen hon kom in igen (runt 23 tiden igår kväll)…
Mattes bejbis :(

OK, så hon är alltså INTE fluffig där emellan? Bara när du kommer med handen och ska hälsa på henne? Då borde hon ju inte vara uppburrad för att hon har ont i alla fall, utan för att hon är osäker/arg/rädd.
Men hon har alltså alltid varit jätteskeptisk? Oj. Jag har tyvärr inga bra råd att ge alls där för mina råttor har alltid varit så himla handtama redan från dag ett - både zooråttor och uppfödarråttor. Hoppas någon annan kan ge något bra tips på hur du kan försöka reparera ert förhållande.
Geisha mår bra nu :)