Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2009 ggr
skonulf
0

Ägg?

Jag är en ganska så ny råttägare , eller ja fick hem mina två tjejjer i slutet av augusti och har läst lite om att ge dom ägg. Vissa verkar ju ge dem råa ,eller bara jag som läst fel? Vissa säger också att äggvitan e skadlig , eller om det var tvärt om? Igår läste mamma på nån sida om nån tjej som gett sina råttor ett stort ägg med skal på och de sen skulle försöka få upp det, e inte det för vasst för munnen?

Har många frågor angående ägg och hoppas att någon skulle vilja svara på nått av det i alla fall

Zolah
0

Man ska inte ge råa ägg. ge dom kokta ( ej jätte varma förstås ) med skall, skalet är bara roligt att ta bort för dom, blir lite som ett paket med gott innehåll ;) man kan få slå hål på ägget lite grann så dom kan få upp det!

skonulf
0

Okey tack för ditt snabba svar :)

AnneN
0

Jag brukar ibland ge råttorna ett kokt ägg som jag bara knackar skalet på litegrann så att de får en början.

Rå äggvita hämmar kroppens förmåga att ta upp b-vitamin och kan därför vara farligt, men tillagad så ska det vara ofarligt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mickro
0

skalet kan dom även äta. innehåller kalk :)

skonulf
0

Okey då vet jag det :) E ju bra att fråga så man inte gör fel :)

hus-musen
0

Du kan visst ge råa ägg, men du bör undvika att ge dem rå äggvita då det hämmar b-vitaminupptaget. Det är inte farligt om de får litegrann, men om du bör inte ger dem väldigt mycket hela tiden.
Kokta ägg (oskalade) och stekta ägg är mycket omtyckt här hemma.

Qui dormit, non peccat

[lucke]
0

Ger en rå äggula varje dag, det är mycket poppis här.

[Wilbur]
0

#4 Nu skall jag vara snabb och fråga! Är kalk nödvändigt för råttan råttan och om det är det.. räcker det med ett ägg med jämna mellanrum?

[Wilbur]
0

Minus den ena råttan. (mobilspökerier)

Zakaraa
0

Jag blandar rå äggula med (rå) nötfärs och ger dem, det är superpoppis. Inte stött på några problem allt med rå gula.
Äggvitan ger jag mamma som gör maräng ;)

#8 Kalk är ju precis som för oss människor bra för bland annat naglarna (klorna) Mina råttor tycker dock inte om det så jättemycket men lite går i. Ibland det jag dom ett helt ägg som jag gjort ett litet hål i (jag Tror ju att de inte får upp själv vilket som mes största sannolikhet kan :P)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Wand
0

Ett tips är att göra osaltad havregrynsgröt i micro, och direkt när du tar ut den så rör du ner ägg i den - Att den är så het gör att ägget stelnar på en gång, och har du då en råtta (eller annat djur, brukar göra det för mina hampisar) som inte är så förtjust i ägg så är det ett smart sätt  att ge dem lite. ^_^ Ägget blir alltså inte rått.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

darkness
1

Nu blev ju jag sugen på ägg har alltså ^^

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Huldan
0

Dock är kokad ägg-gula nyttigare än okokt, eftersom näringsämnerna är svåra att smälta och ta upp när det inte är upphettat.