Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 963 ggr
Fridborg
0

Myco/Myko??

http://www.aftonbladet.se/halsa/article14239499.ab

Är det samma bakterie för människor och råttor? För i såna fall kan det förklara varför både jag och dom varit förkylda länge nu…

zickan
0

Enligt min syster som är läkare. Så är myco smittsamt mellan djur och människa.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

Jag vill vidarutveckla detta lite.

Det finns flera hundra olika mycoplasmor, ytterst få av dem är smittsamma mellan djur och människor. Det finns tex bara en variant som smittar mellan råttor och människor vad jag vet och den är mycket ovanlig.
Det är alltså mycket troligare att du får mycoplasmainflammationer av en afrikan eller liknande som kommit till sverige eller om du är på resa än att du får det av dina djur. Tyvärr kan man tydligen inte skriva så eftersom det anses rasistiskt av en del men det är faktiskt sant. Många sorters myco som är utrotade här är jättevanliga utomlands där det inte finns peniciilin i samma utsräckning.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#2 Känns ändå jävligt skumt. Okej att jag bor i en förort men myket afrikaner, men bara för att en sak är ovanlig är den inte omöjlig. Jag har varit förkyld i 2 månader nu och e vanligtvis bara sjuk en kort period varannat år och det är en mystisk slump isf att både jag och mina råttor är förkylda och rosslar. F.ö ska jag beställa vet. tid till alla så snart som möjligt då -fortfarande- inga huskurer hjälper.

hus-musen
0

#3 men den mycoplasman som kan smitta mellan råttor och människor ger akut lunginflammation eller svåra luftvägsproblem med ledvärk mm, så om du inte har det så är det inte samma.
Massor av människor är förkylda nu, mer än vanligt. Så tror mer på slumpen eller en helt annan bakterie i fråga.

Qui dormit, non peccat