Råtthane sökes för avel
Jag har två råttjejer som är drygt fyra månader. Jag köpte dem privat och båda är mycket sociala och tama. Det finns ingen stamtavla på dem och jag har inga tankar på att ställa ut ev råttbebisar utan kommer att behålla ett par av dem själv och sälja några till seriösa köpare. Pappan till tjejerna är enligt ägarna åtta år!
Jag har haft råttor i ca fyra år och lägger mycket tid och energi på att de ska må bra. Nu skulle jag vilja hitta en social och lugn hane som ev skulle kunna bli pappa till Disas ungar. Disa är en mycket lugn, snäll och social råtta. Hon har aldrig bitits. Såvitt jag känner till har varken Disa eller hennes föräldrar varit sjuka.
Jag bor lite utanför Kalmar och kan nås på telefon 0480-47 07 22, gärna kvällstid.

Har ingen bra hane för avel, men kan säga att ägarna till pappan misstar sig.Finns inte en chans att råttan är 8 år, den råtta som levt längst enligt guiness rekordbok blev 7 år och var en labbråtta. Och det är extremt ovanligt att en råtta blir äldre än 4 nu mer.
Men frågor, vad bär disa på, hur är hon i flock, hur många introduceringar har hon varit med på, äldre eller yngre? Vilka styrkor och svagheter har hon, sjukdomar i släkten mm.
Ju mer information desto bättre för att man ska kunna hitta en bra matchande hane till henne
Qui dormit, non peccat
Oj, jag har själv hört att en råtta i guinnes rekord bok hade blivit 7 år som äldst, så jag blev misstänksam för jag hörde inte det. Det var nämligen mina föräldrar som tydligen hade hört det från ägarna;-) Jag vet inte riktigt hur Disa är i flock. För jag har bara två :-( Men jag tror hon funkar bra. Jag vill ha fler råttor. För jag älskar råttor!!!:-D Du verkar ha stor erfarenhet av råttor. Vet du vad min Disa uppe på bilden har för färgteckning? Om du kunde svara på det skulle det verkligen hjälpa mig mycket !!:-D Men problemet är att det inte finns så många råtthanar nära kalmar så det är svårt att hitta någon:-(

disa är en black hooded toppörad råtta, och jag har oxo svårt att tro att hennes pappa är/var 8 år gammal, min äldsta råtta blev 4½ år gammal
You can't spell Bitchy without Itchy
Jag försöker säga dethär på ett så snällt sätt som möjligt. Men du behöver kunna massor om råttor om du ska syssla med avel. Det är mycket som kan gå fel och då måste man ha kunskap om vad man ska göra och pengar ifall man behöver åka till veterinär. Kan du inte ens något så simpelt som att din råtta är en black hooded, då är du nog inte mogen för avel än. Vill du ha fler råttor så råder jag dig att köpa från en seriös uppfödare istället. Och om du ändå vill avla, läsa på en massa mycket och vänta några år så du haft några råttor och vet t.ex. vad ett bra temeperament är.
Några artiklar jag tycker du bör läsa igenom:
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
På talan om 8års gammal råtta.. Fick höra de av en uppfödare här i norr.. att deras råtta hade blivit så gammal.. Shit.. trodde inte på dem för 5öre… de tråkiga är att de ger fortfarande ut felaktig information + de har uppfödning utav alla möjliga slags djur.. :/ de flesta brukar vara ute på blocket…
Samt de sa även att de ägt en råtta på 1kg.. frågade om bild och då sa dem endast något i stil med att de inte har någon eller så var de att de inte hittade någon,.. :P
Skumma människor
Mvh. Sanne & Djuren

#5 jag har oxo ägt en 1kg råtta, och jag vet flera som haft råttor som varit så stora, så det kan mkt väl stämma
You can't spell Bitchy without Itchy
1 kg går ju lätt att uppnå för de flesta med övergödning.
Alltså, det du riskerar är ju att din råtta dör. Ungar, råttmamma… Blod överallt, massor av lidande, osv. Även om du har massor av kunskap och ungefärligen vet vad du ska göra i en sådan situation, och har bra mentorer som inte har något emot att ha dig gråtande i telefonluren två på natten så är det nog roligare att åka hem till en bra uppfödare och köpa friska små 5-veckorsknytten om det enda du vill ha är fler råttor.

#5 Hade en hane på en bit över 1 kg, låg nog närmare 1.2 kg eller strax under som störst skulle jag tro.
Bildbevis finns massor av på min Snutten :)
Dock ser han inte så stor ut med tanke på att alla mina hanar brukar ligga över 800 grams strecket och närmare 900.
Qui dormit, non peccat