Färghjälp!
Över jul och nyår har jag vaktat ett par små råttor, och har fram till för några dagar sen varit övertygad om att de varit samma färg (pew), men nu har jag märkt att en av grabbarna faktiskt är en hooded. Det syns inte alls bra, men i vissa ljus kan man definitivt urskilja teckningen - både "huvan" och sadeln (som mest är fläckar längs ryggraden). Jag är däremot extremt osäker på vilken färg han är, i och med att han är så oerhört ljus! Kan han vara en ovanligt ljus champagne?
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Hade själv en råtta som jag var så säker var PEW men det visade sig sedan att hon vad champagne striped roan som blekts väldigt mycket redan från början :P
kanske är något liknande här?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Om jag inte misstar mig kan det bli så under pälsbyte, min burmese fick plötsligt en mörkare rand och sadel men som försvann senare :)
#1 Grejen är den att det syns tydligt att han är hooded och inte striped :/
#2 Vid vilken ålder var det? Kanske kan vara det!
#3 Nu ser din kille lite äldre ut än min, min va ca 6-7 veckor när det hände, men de byter ju päls fler gånger så :)
#4 Jag är inte helt hundra på hur gammal han är (jag är ju bara råttvakt, som sagt) men jag har för mig att han var strax över 2 månader i början av min "vaktperiod", vilket var kring mitten av december. (:
Någon som har några fler förslag på vad han kan vara?
Jag skulle säga att han är en väldigt ljus Champagne hooded ^^
//Jacqueline Thawelin
#5 Ah, alltså runt 8 veckor. Alla byter ju päls lite olika men det är runt den tiden mina har gjort det, kan ju vara det :) Men det kan ju också vara lite roan med i räkningen förstås. Men det är nog bättre att de mer insatta får svara, men som sagt så var det så för mina :)
#6 Det var min gissning också. Tack för hjälpen! (: