TYPISKT!
Jahapp. Kollar in i killarnas bur för att ge dom en mumsbit nu på morgonen och ser en svart flicka där nere. Väldigt shockad tar jag snabbt ut henne och ser att i natt har tjejerna lyckats bita igenom plastskivan som är mellan deras burar (Royal suite 95 double). Fast det står en toalett som även den tar upp största delen av hålet. Håler är litet och även täckt med en sak som hänger i bur taket hos killarna. Bara min minsta hona var där nere. Så förhoppningsvis tog hon sig ner men inte upp och resten stannade uppe! Jag var ju smart och vände på botten så dom stora gallerspringorna fanns där, om ni förstår..
De är precis samma hona som jag trodde vart tjuvparad för exakt 3 veckor sen idag men som tur var inte blev dräktig.
Min andra hanflock på 2 fick flytta in i en mindre bur så fick dom från royalen ta deras som iaf är laglig för 4 råttor. Så kvällen blir förmodligen att tillbringa på rummet och skruva ihop min GD-Rival igen. För i vår kommer jag inte att ha fler honor och också inga fler kullar! SPECIELLT inte en tjuvparning tack. Jag var nog glad att de inte blev något förra gången.
Tjejerna har då tur nu som har en större bur. Vilken tur att jag ändå ska va ensam hemma ikväll så har jag något att göra.. Fixa burar..
Så detta var min morgon, håller tummarna för att de inte ska bli ungar! Och att dom andra råttorna inte ha varit ner i hålet dom också!
God Jul!
//Jacqueline Thawelin
Den där är aldrig rolig :-/. Hade själv samma strul, fast med ferret tower. Nu vågar jag aldrig ha honorna ovan hanarna. De tuggar as fort och mycket när de väl kommer på det.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Var din hona så liten så hon kom igenom bottengallret? :O
Mina 6-veckors bebisar kommer igenom där men inte de äldre, hoppas på att det inte blev någon tjuvparning!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Råttor kan ju vara hopplösa, vill de verkligen ta sig igenom så gör de det.. Hoppas hon inte blev parad!
Qui dormit, non peccat
De va de breda gallret då jag va dum och vände hålet på botten åt den inre sidan där inte stegen satt med de smala gallret. Har nu vänt tillbaka och satt plast och sen ett till galler för så dom inte alls kan bita sönder. ska ha koll så dom inte gör något hål i den tjocka botten, men den har dom i alla fall låtit bli. Plasten som satt emellan var från en gammal bur jag hade men det var inte speciellt tjockt..
Ska sätta tunt galler under hela botten då jag har gott om det så kanske dom kan bo kvar som dom gör nu!
Den andra buren är skruvarna trasiga på så den kommer nog vara väldigt jobbig att få ihop, tycker inte ens om min gd rival xD
Hon vägde 245g igår, hon gick upp till 260 från 220g då hon blev skendräktig sist men gick ner nu sista veckan till 245g. Hon är ungefär 7 månader men en väldigt liten hona. Som tur är är hon inte släkt med någon av dessa grabbar men hon verkar vilja ha bebisar.. får hoppas att det inte blev något även om bebisar är så mysiga. Men jag har inte mycket tid för en kull nu när gymnasiet är igång.
Det var en stor shock när hon stod i killarnas bur medans dom fyra låg i sputniken och sov i morse.. Hålet var typ lika brett som de bredaste gallret som finns i mitten av buren. Hon verkar vara den ända som tagit sig ner.
Men nu har jag fått en bättre våg i julklapp så jag ska ha koll på hennes vikt igen :D
//Jacqueline Thawelin
Men det är väll brett galler på båda bottengallren? Eller missuppfattar jag nu? x)
Ett tips är att köpa "plastskivor" från Coop, och såga till efter burens botten. Det har fungerat superbra här hemma och det finsn inga hörn de kan tugga på! Jag har mina honor och hanar i min Royal och har dessa plastskivor på gallerbotten :)
Jag har själv så och så har jag typ på skivan för att de inte ska gå på skivan eller kunna se varandra genom det genomskinliga plasten :P
På stegen är gallret smalare så dom inte ska ta sig igenom ^^ Har nu satt galler under hela botten så de är omöjligt att dom kommer åt varandra även om dom skulle bita sönder botten :D Sen en plastbit mellan hallret jag la dit och gallret som redan satt där så dom inte ska se varandra! Nu borde det funka!!!
Förra gången var hon brunstig dessutom så jag hade tur att det inte blev något, då hon glömdes ute då mina två andra killar fick komma ut. Denna gång vet jag inte men hon kan ha vart i deras bur halva natten i alla fall..
//Jacqueline Thawelin
Ah jag tror jag förstår! (haha lite seg i kolan efter all knäck kanske ;D)
Håller alla tummar och tår som finns här hemma för att det inte blir något!
Ja speciellt när hon är för liten i storlek och grabbarna är alla 3-9 månader.. Vi håller tassar och tår!
//Jacqueline Thawelin
Jahapp, tyvärr är hon väldigt tjock nu och tidigast på lördag ska dom komma. Igår fick hon en egen bur för nu är jag rätt så säker på att det blivit bebisar :/ Hon är redan väldigt tjock och väger runt 300g idag (Har inte vägt henne men hon vägde 293g igår), så det ser ut att bli en stor kull också då hennes mage ser rätt stor ut.. men vi får väll se..
Så nu vet ni, det lyckades ta denna gång tyvärr! Men detta ska inte hända igen. Det blir i alla fall spännande att se om jag kan gissa vem pappan är!
//Jacqueline Thawelin
vi får hoppas på pigga och friska ungar och att tjejen blir en bra mamma osv. mer kan vi inte göra :) Lycka till!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#9 vad surt! Hoppas det förlossningen går bra. Jag råkade ut nästan samma sak på självaste julafton, honorna hade gnagt hål i bottenplattan på min royal, ett litet hål men min minsta unge från tidigare kullen lyckades klämma sig ut samtidigt som hanarna var ute. Jag upptäckte det hyfsat snabbt, men har fått väga och kolla noga.. Hon verkar dock tack och lov inte på smällen.
Vilken tur du hade! Jag ska ha koll på henne i helgen och efter helgen så att allt går bra! Jag låg och sov när dom gnagade sig igenom så jag märkte det inte förrän jag vaknade. Jag kikade noga på resten av honorna nyss och alla ser normala ut. Så som tur är var det bara Alice som har varit ner till killarna i alla fall ;D Hon vägde nyss 306 gram så hon börjar gå upp fort nu..
//Jacqueline Thawelin
*tass* Lycka till!
Hoppas det går bra :) Och vi här hemma håller 4 tummar och 20 tassar för er :)
Tass. Lycka till
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Nu när jag vaknar hör jag små små pip, hon matar dom säkert för det är ganska tyst för det mesta. Men gud vad spänd jag är på att kika hur många dom är :D Jag har nog tänkt starta en kulltråd sen för första gången och visa massor med bilder, men den startar jag när jag sätt ungarna ^^
Men jag är glad att det låter som att det gått bra. Hoppas att det ser lika bra ut
Ikväll kan jag säkert kolla på dom en snabbis när hon kommit ut ur huset
//Jacqueline Thawelin
:D roligt att höra :D Vi håller tummarna och tassarna lite till härhemma ^^
Grattis! Vad roligt att det gick vägen och du slapp mista henne eller nått annat gräsligt.
Hon mår jätte bra och är jätte snäll och trevlig. Har snabbkikat och tagit en bild på bebisarna. 12 stycken vart det. Alla är lika stora och ser ut att må bra :D Ska mysa lite med dom i morgon kväll!
Rödögda och svartögda kom. Förmodligen är Chuck (beige husky roan dumbo) pappan, men det kan även vara min siames dumbo Tjabo. Jag tror att det kan bli svårt att veta, men vi får se när pälsen kommer.
Alice pappa är dumbobärare så chansen på dumbo finns. Känns så spännande att se vad som kommer. Just nu känns det ganska roligt med kullen då allt har gått så bra!
Näe nu ska jag starta en kulltråd innan jag skrivit allting här!
//Jacqueline Thawelin
Det kan väl vara flera pappor?

#20 Väldigt ovanligt att det är flera pappor, har bara varit med om det en gång.
Qui dormit, non peccat
Jo det kan det vara, men det kommer jag nog inte få veta i så fall. Jag kommer att gissa mig till pappan men jag kommer nog aldrig kunna vara 100% säker på att det är den
Har nu startat en kulltråd för er som är intresserade om hur det går för dom :D http://rattor.ifokus.se/discussions/4f12c4ffd3b4fd2641007248-mina-bebisbilder
//Jacqueline Thawelin
#21 ok. Mina första kom från en sån kull med flera pappor.