Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 948 ggr
Zakaraa
1

Miljöberikning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 3 7-8veckors tjejer hemma som jag ganska snabbt såg skulle vara rejält aktiva tjejer. En, black eubk, är totalt galen under nätterna, tyvärr gallerbitare och tuggar plast. Jag kan se på henne att hon har sjukt mycket energi som hon vill får ut, hade det funnits hade jag satt in ett litet löpband åt henne då jag tror det skulle hjälpa henne lite. Men det finns ju så klart inte (ännu?)

Så jag fick göra något som jag hade tillgång till hemma. Och detta blev resultatet.

Har du något tips på miljöberikning som man kan göra, detta ska råttorna kunna använda under natten då det är då som det är fullfart och både jag och mina föräldrar håller på att bli tokiga, kan även tänka mig att det är jobbigt för råttorna själva.

(jag vet att det ser lite rörigt ut i buren men det blir så med galna damer som lever om på nätterna ;P)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakaraa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på min skygga dam (som det börjar bli mycket bättre med)
Som ni kan se på toan i bakgrunden så råkar inredningen illa ut också under nätterna men förhoppningsvis kanske det här kan hjälpa lite.

hus-musen
0

Hur stor är buren?
Vad har du i den? Fyll den med många korgar, ställningar, rör, papper, fleace, hängmattor mm så kanske det räcker stimulansmässigt.
Blomkruka med jord brukar de gilla oxå, men det är inte så kul att städa..

Qui dormit, non peccat

Varghund88
0

Små askar med en godsak i varje (stängda så klart). Toarullar man har vikt ner kanterna på fungerar också, eller att göra små tygknyten av överblivna tyglappar, eller till och med att vika in en liten godbit i ett papper som de kan få pilla/gnaga upp.

Pinnar som de kan få klättra/gnaga i.

Ge dem nya saker ibland att undersöka. En kotte, en sko (som inte ska användas mer då de förmodligen kommer gnaga på den haha), en PETflaska (som man också kan lägga ett par godbitar i och lämna utan kork för att se om de får ut dem), ett ihopknycklat tidningsblad, en plastleksak, en mjölkkartong, osv.

Aktivera dem gärna mycket på dagen/kvällen också. Klickerträna. Lek med dem (både med egna kroppen och med tex kattleksaker). Låt dem undersöka delar av huset under uppsikt eller helt enkelt ha dem på axeln när du går omkring så de kan se/höra/känna lukter av saker de inte märker av hela tiden annars.

Finns egentligen inga gränser för vad man kan hitta på haha.

Zakaraa
0

#2 Det är en avdelad Royal suite, har för mig att måtten är 95x63x60 _(b x d x h)
_Det finns hängmattor, hyllor, hus (både plast och trä), kartong, fleace, tidnings- och toapapper (de får hela toarullar som de plockar isär)

Jag provade med jord till min gamla tjej som nu gått bort men ingen av råttorna tyckte det var roligt och struntade totalt i det

Zakaraa
1

#3 Ja det där med att slå in saker i toarullar osv har jag tänkt prova, måste bara vänta på att vi får en tom toarulle först :P Har använd det förut till mina gamla damer men de tröttnade snabbt, bebisarna kanske är mer intresserade. Problemet är lite att den maten som vill ha mest är Ärtor, och de luktar ju inte så värst mycket så frågan är om de kommer förstå att det finns godis där i. x)

Pinnar ska vi plocka in imorgon hade vi tänkt, har ett gammalt äppelträd på gården som jag brukar ta pinnar från på sommaren.

Tyvärr kan jag inte ta ut dom i huset då vi har grythundar så det är mitt rum de får hålla till i. Men jag ska ta och prova det där du skrev om skon, det lät lite roligt faktiskt :P

Elinisa
0

Kan du ha burluckan öppen under natten? Särskillt en av mina -Blixten, är en väldigt aktiv & sprallig kille& han blir nästintill en galning om han måste vara inne i buren under sina "ryck". Ifall du har den möjligheten kanske du kan fixa tex en låda blomjord att gräva i eller en ugnslångpanna att fiska i, en kartong tidningspapper& lite godis, el något annat kul -så de har något annat att syssla med än att äta upp dina möblerFlört Om inte tänker jag lite samma som tidigare svar, -att aktivera, "trötta ut " dem på kvällen& sen fixa lite roligheter i buren att pyssla med under natten. Att lägga in en toarulle (med papper) i buren är ett tips om de gillar att boa. Nötter med skal, om du står ut med ljudet (själv tycker jag det låter mysigt), eller ngra nyttiga gagarstänger att tugga på fördriver tiden tills de också gör kväll& somnar.

Zakaraa
0

Kan ju uppdatera att det var Mycket lugnare i natt, 3 köttbullar hängde kvar (av 4 köttbullar och 2 korvbitar, samt grönsakerna i skålen)

Precis innan jag la mig la jag även in lite jordnötter med skal som de tuggade på inatt.

#6 Nej den möjligheten finns inte pga samma anledning som de inte kan vara ute i huset. Hundarna. Jag kan inte ha dörren stängt då det blir sjukt varmt och dålig luft i rummet. (och jag tror inte denna tösen skulle kunna hittas på på morgonen om hon fick fri tilgång till rummet, då mycket litar jag intep å henne ännu :P) men tack för tipset :)

Toarullar får den ungefär 1 gång i veckan så det är täckt :)
Även nötter, jordnötter och så har jag ett fåtal valnötter kvar så de ska de också få.

När jag introducerade bebisarna med de gamla, ganska sent på kvällen så blev väldigt trötta och sov till en ungefär 2:30 eller så. Men sedan var det full fart igen.