Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 973 ggr
Mitchika
0

Bakbenssvag..

Gamle Chanks, nyligen fyllda två år, har blivit otroligt svag i sina bakben… Han har visat tecken på det i ett par månader och jag har anpassat buren därefter så att han alltid kan vara med på ett hörn.

Dock så börjar jag oroa mig över det. Hans ben har blivit så svaga nu den senaste veckan och det verkar svårare och svårare för honom att röra sig. Han kan stå upp med framtassarna på luckan när jag kommer och han är fin och kraftig i hullet.

Men när han skulle ut ur huset här på kvällen när jag kom fram så fick han lirka sig loss lite. Jag vet visserligen inte om det berodde helt på bakbenen eller om han satt fast mellan Dryad och Rosco där han låg, men…

Börjar det bli dags för honom att somna in? Det skär i hjärtat på mig bortom ord vid tanken, men jag vill inte att han ska lida och ha det jobbigt. Han är sig själv i övrigt, bara lite tröttare.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

hus-musen
1

Man får göra en avvägning, svårt att ge råd utan att se råttan.

Men personligen låter jag mina råttor vara kvar så länge de är pigga och glada, när de börjar se trötta ut och glansen i ögonen försvinner så får de somna in. Finns ingen anledning att dra ut på det och låta dem plågas bara för att jag vill ha dem kvar, mitt ansvar som djurägare går först och det innebär att jag inte låter mina djur lida.

Qui dormit, non peccat

Mitchika
0

#1 Jo, jag förstår att det är svårt..

Själv blir jag så osäker. Det tar emot i mig när jag ser honom röra sig så dåligt med bakbenen, men samtidigt är han så lycklig. Han ser så nöjd ut i huset med dom andra två när dom ligger och gosar och blir fortfarande lika glad och alert när favoritmaten (pannkaka) serveras. Gud nåde den av dom andra som försöker sno hans, kan jag säga.

I Larrys fall var det lite enklare, då jag såg på honom att han inte orkade mer.. Chanks är mycket svårare.

hus-musen
0

Är han glad och pigg så låt han vara, men när han inte orkar längre så behöver du ta bort honom för hans egen skull..  
Börjar han bli trött och seg, kan inte ta hand om hygienen mm så ja, finns inte så mycket man kan göra då liksom Obestämd

Qui dormit, non peccat

Mitchika
0

#3 Trots att bakbenen är så dåliga..? Han tar sig ju fortfarande fram, verkar glad och trivs med sina kompisar och går fram och ställer sig med framtassarna på luckan när jag öppnar som han alltid gjort, så..

Jag håller extra koll på honom och ser hur han mår nu den kommande veckan. Ska gå och plocka upp honom i knäet här om en stund, då tjejerna ska in i buren igen.

hus-musen
0

#4 Det är ju ett val du behöver göra, jag hade kvar en bakbenssvag hane rätt länge, men enbart för att han var pigg och aktiv och busade och var i gott skick annars.
När han blev trött och seg så fick han somna in, jag såg ju att han inte ville mer längre.

Qui dormit, non peccat

Mitchika
0

#5 Jag låter veckan gå så får vi se. Han är fin i hullet, go som vanligt och med på noterna när killarna hittar på något.

Tack för dina svar, det var skönt att prata med någon om det. :)

hus-musen
0

#6 Inga problem :)

Qui dormit, non peccat

pellepojken
0

Jag tycker i stort sett som husmusen säger här ovan. Jag låter mina pojkar hänga med så länge som det är möjligt med tanke på då att dom inte har ont eller tappar livsgnistan. Har haft riktikt gammla gubbar där allt gick i ultrapid o dom kom inte upp för stegarna osv. Men dom ville ligga hos sina polare o mysa o hos mig vid kudden i sängen. Jag tycker man ser på dom då dom inte vill vara med längre.    Glad