rossel ??
Jag har 3 st råttor nu. O det är mina första. Eller 2 st är mina o 1 är min lillasyster som bor med mina. Dom 2 äldre har varit förkylda 1 gång var o dom blev röda runt nosen. Då köpte jag enchinagard eller vad det heter o gav dom typ en vecka o det hjälpte. Men för ca 2 veckor sen så började dom 2 äldsta att nyss lite ökat har inte tänkt mer på det men så läste jag om mycoplasma. O den ena typ visslar jättetyst. Men det är bara en av 3 som gör det. Om det är mycoplasma skulle väll alla låta ? Alla 3 är jättepigga, äter, dricker o ingen är underviktig eller snorig/bubblig runt/i nosen som jag läste på ett ställe att dom blev. Vad ska/kan jag göra ?

Nej det kan vara bara en av dem som låter, det är den med lägst immunförsvar som blir sjuk först.
Jag hade tagit dem till veterinären för undersökning eftersom hemmakuren inte verkar hjälpa.
Qui dormit, non peccat
Ok,vet du nån bra smådjursvet i Blekinge ? O vad kostar det för undersökning o ev medicin ??

Nej tyvärr, kommer inte på någon på rak arm iaf. Men googla så ser du vilka veterinärer som finns i närheten av dig.
Undersökning är ju olika, en del tar 200 kr besöket och andra tar uppåt 650 kr. Medecinen beror ju på vad veternären skriver ut.
Qui dormit, non peccat
Ok, finns det nåt man kan göra hemma under tiden ? Vad ska det vara för sorts medicin ?

Baytril är det vanligaste, men de kan skirva ut annat oxå. Det du ska ha är bredspectrumsantibiotika.
Hemma är det vanliga saker som extra värme, höja luftfuktigheten, ge extra nyttig mat, fortsätta med kan jang eller te mm.
Qui dormit, non peccat
kan man ta enchinaghard istället för kan jang ? vad för te ska det vara ?

Japp det kan du.
Te ska vara rött te, det får inte innehålla något grönt eller svart te. Rooiboste brukar det kallas, men man får läsa på innehållsförteckningen då de kan blanda i grönt eller svart ändå.
Ha i en klick honung och lite vitlök om råttorna gillar det, bra mot förlylningar.
Qui dormit, non peccat
Kan man ge lipton illusion rosehip nypon ? Innehåller nypon örtte 60% nypon o 40% hibiskus.

Om du går in på liptons hemsida så ser du att det te är koffeinfritt, så det går bra att ge 
Qui dormit, non peccat