Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 383 ggr
Dumboråttan
0

2 frågor

Hej, Jag har 2 frågor som jag behöver få svar på =) 1, jag har galler på alla mina våningar i buren, finns det något hemma eller som man kan köpa och bara lägga över så att råttornas fötter inte skadas?

2, Om man tar pinnar från skogen, vad måste man ta bort och hur ska man göra för att vara säker så det inte är ohyra på pinnarna. Måste man ta bort mossa från pinnarna också?

Fjordell
0

1. Det bästa enligt mig är om du kan åka till Ikea och köpa Borris dörrmattor och lägga på våningarna, de stannar på plats. Sen finns det säkert många andra dörrmattor som går att ha, men de är så himla billiga och bra så de rekommenderas av många.

2. För att vara på den säkra sidan brukar åtminstone jag "skala" pinnarna och lägga dem i frysen :)

hus-musen
0

Japp du kan lägga tallriksunderlag tex, eller köpa billiga dörrmattor på ikea, de heter borris 4 kr styck. 
Alternativt så tar du bort gallren helt och sätter dit hängmattor, brickor och korgar istället.

Du kan lägga in dem i ugnen och torka dem ordentligt på hög värme, då dör mycket ohyra. Eller skrubba dem i duschen med rengöringsmedel.
Mossa innehåller massor med ohyra så den behöver du ta bort.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

Det där med frysen, krypen som finns ute överlever bra mycket kallare grader än vad det kan bli i en frys, det är ju runt 8 minus i frysen och kan vara 25 grader kallt ute liksom. Hetta upp är bättre.

Qui dormit, non peccat