Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 758 ggr
Ratlings
0

Dominans - tröttnat

Nu börjar jag och pojkarna för den delen att tröttna på Benjamins dominans. 
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att få bort det, tror det har kommit av att han flyttat några gånger.. Eller så kan det helt enkelt vara tonåren som spökar, eller att pappan var aggressiv.

Det måste ju vara oerhört jobbigt å bo med honom, han är på dom andra hela tiden (dock inte Lennon som jag misstänker är alfa, då får han bara spö). Det måste vara jobbigt både psykiskt och fysiskt för råttorna att flera gånger varje dag bli påhoppad av denna herre. Det är bara tröttsamt att se och lyssna på.

Finns det några tips mer än att ha dom ute mer?
Hade tänkte prova det iallafall..

// Lise
When nothing goes right, go left!

hus-musen
0

Vad är det han gör då?

Qui dormit, non peccat

Ratlings
0

"Rider" dom, bråttar ner dom, putsar hårt och intensivt, startar bråk..

// Lise

hus-musen
0

Ja men skadar han dem? Flyger pälstussar, har de bit- och rivsår eller liknande?

Han är dominant helt klart. frågan är om det bara är ungdomstrams eller om det utvecklas till ren aggresivitet.
Hur gammal är han nu?
Om det är tonårstjaffs så brukar det gå över när de är runt 1-1½ år.

Blir han för pestig så fundera på kastrering. Brukar inte hjälpa att aktivera dem mer, men du kan ju prova med att ge dem mer hjärngympa om det är det han saknar.

Qui dormit, non peccat

Ratlings
0

#3 Nej, inga sår, inga pälstussar, som tur är! 
Han är 7 månader nu om jag minns rätt datum..

Hjärngympa kan jag försöka med, hoppas att det hjälper isåfall.

// Lise

hus-musen
0

Brukar vara värsta åldern då, ge han ett par månader till så lugnar han nog sig eftersom han inte skadar råttorna.
Börjar pälstussar ryka och de andra blir skadade så hade jag antingen satt honom själv, kastrerat eller avlivat beroende på min känsla just då.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

Antar att du tillrättavisar honom när han bråkar förresten? 
Är han en pest kan du fya honom, ibland funkar det riktigt bra. Så gjorde jag med min tonårsmuppiga hane, och han blev riktigt bra till sist min Snutten.

Qui dormit, non peccat

Ratlings
0

#5 Ja får försöka stå ut då och se vad framtiden visar! Han är den första pojke som har kommit in i en sån period i tonåren isåfall, faktiskt.

// Lise

zickan
0

Låter som han är lite i tonåren. En överkåt jukande. haft det själv. Guda snäll hane men juckar på allt. Vilket gör att andra lackar ur och då startar grälen

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

DuBetMig
0

Sätter en tass här - min hane på 5 månader är nämligen lika dan.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Ratlings
0

#6 Japp det gör jag, men han tittar på mig som om jag vore dum i huvudet en stund innan han fortsätter..

#8 Haha hoppas inte han blir en juckande galning…

// Lise