Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 966 ggr
Melina.
0

Inköpskostnad & mängd foder

Hej! Ungefär hur mycket kan man räkna med att inköpet av två råttor, begagnad bur och tillbehör kostar?

Hur mycket äter en fullvuxen råtta per dag?

Mvh Melina

Daydreams
0

Hmm rätt svårt att säga, beror ju på en massa omständigheter.

Bur och råttor:

2 råttor från en bra uppfödare brukar kosta runt 300 kr. En begagnad bur kan vara svårt att hitta i tillräckligt stor storlek men minst 500 kr får man räkna med.

Inredning: 

Vattenflaska kanske 30 kr. 

Toalätt till botten 30 kr.

Hängmattor, leksaker, matskålar och klättergrejer kan man göra själv billigt.

Mat: 

Jag ger mina råttor en råttblandning (inga pellets) som kostar 40 kr per kilo. ett kilo räcker väldigt länge. Blandar man själv kan man använda en osockrad musli på de 4 sädeslagen, ca 15 kr per påse.

Färskmaten kan vara rester eller barnmat, jag har 3 råttor och en barnmatsburk räcker i 4 dagar. (fast den håller inte så länge så man får frysa den i is kuber) barnmatsburk= 10 kr

Frysta grönsaker broccoli, ärtor, blomkål morötter och majs ca 20 kr.

Uträkning engångsumma:

300 råttor

500 bur

30 flaska

50 inredning

=880 kr

Mat och strö per månad:

30 toalätt

20 torrfoder

50 barnmat 

30 grönsaker 

=130 kr 

Detta är ungefär vad jag lägger, man kan säker komma billigare undan om man gör egen matblandningar istället för barnmaten.

Att säga hur mycket en vuxen råtta äter är omöjligt eftersom det skiljer sig från råtta till råtta. Mina får äta så mycket dem vill.

KickanW
0

Jag la nog ner mer pengar på mitt råttinköp.

400 råttor

600 bur (och då lyckades jag hitta en billig för att vara så stor)

100 transportbur

200 (cirkapris) på övrigt tillbehör (hade en del grejer då redan)

150 burströ som kanske räcker två-tre månader

200 på Torrfoder (som räcker i flera månader)

Sen ger jag dem mina matrester som färskmat så det kostar inte så mycket. Om jag inte köper någon extra sallad eller barnmat. (det går inte att hoppa ner ett steg på den datorn jag sitter vid men jag kan ändra det ikväll)

Sasha_H
0

Jag fick 2 råttor, stor bur med tillbehör, 5kg råttfoder, 2x 10kg säckar pappers pellets samt stamtavlor till dem för bara 300kr. Thank you blocket.se.

camilla85
0

Jag har lagt ner allt för mycket pengar på mina råttor redan nu och jag har inte haft dem länge. Första handlingen med lek/klättersaker, botten/toamaterial, transportbur, vattenflaskor, skålar mm gick på typ 800kr. Sen fick de en annan bur häromdagen den gick på 600kr. Sen all mat och så har det blivit lite andra nya saker här och där har nog gott på en del det också. Men det är de värda. De är så himla kul att handla saker till dem Skrattande. Jag kan inte gå in i en affär utan att komma ut med åtminstone en sak till dem.

CamillaS
0

he he samma här, jag älskar att handla saker till mina råttor, men mamma tycker ne men dom har ju redan så mycket, ja men vadå, dom vill ju ha lite ny inredning också och inte bara det dom redan har jöFlört

CamillaS
0

he he samma här, jag älskar att handla saker till mina råttor, men mamma tycker ne men dom har ju redan så mycket, ja men vadå, dom vill ju ha lite ny inredning också och inte bara det dom redan har jöFlört

[izza90]
0

Jag brukar också handla något till pluttarna när jag är i någon affär =)

Min bur kostade 600, en fågelbur från blocket. Då fick jag med en massa fågelgrejer. Några av dem används, 2 stegar och badkar. Köpte en hängmatta till dom för 70 spänn.

Råttorna betalade jag bara 80 kronor för. De skulle egentligen kostat 80 kronor styck, men jag tror att jag fick dom billigare för att jag går på skolan jag köpte dom på.

Vattenflaska hade jag redan efter mina marsvin, matskålar också.

Till underlag använder jag mig av djurmagazinets toalätt(170 kr). Och så har jag halm på marken som dom kan gömma sig i om dom vill, det kostade 25 kronor, också det från djurmagazinet.

Transportbur fick jag av mina kompisar när jag fyllde år. Och jag vet att den kostar runt 170 sisådär. Selar har jag också efter mina marsvin.

Jag har satt in lite grenar som jag har sågat av från träd i trädgården.

Till mat brukar jag ha müsli med alla sädesslagen(ca 20 kr), torkade frukter, jordnötter med skal och lite sådant brukar gå på runt 30 kr när jag handlar.

Sen får dom ju även kött, grönsaker och frukter. Men det brukar mamma köpa när hon handlar så de utgifterna slipper jag =) 

Ne nu ska jag ge leverpastej till mina älsklingar för första gången :D ska bli spännande.

camilla85
0

Jag kan tipsa om att man kan hitta mycket bra och BILLIGA saker på typ returen, Second hand och sånna ställen. Sakerna behöver ju inte vara nya eftersom råttor både tuggar och kissar på saker. Jag har hittat en hel del roliga klättersaker där.

Verra
0

Jag säljer/sålde mina beg. burar för 100-200:- st.
Stora och väl användbara, lite puts behövdes men för det priset måste det vara/vart värt det..

Vill du ha en garderobsbur till dina råttor har jag en billig ;)

Nu har jag så många råttor att jag omöjligt kan säga vad två kostar i mat.. Sen beror det ju på vad man ger dom.. dyra blandningar från djuraffären och barnmat måste vara ett av de dyrare alternativen iaf ;)

Antingen blandar jag själv eller så köper jag en sockerfri müssli, ica har en som kostar 10,90 /kg

Men kolla runt på typ blocket och liknande sidor, ibland kan man göra riktiga kap!

skojvivi
0

Jo, annonssidor a'la blocket brukar vara bra när man vill köpa billiga fågelburar till råttorna. Annars kanske man har lite kontakter och kan höra om de har nån gammal bur de inte använder.  Själv köpte jag en fågelbur billigt av en bekant som hade haft fåglar, som numera inte behövde ha den buren, fick även med lite fågelsaker :). Har mer eller mindre använt allt utom vatten och foderautomaterna..  

Svårt att säga hur mycket en fullvuxen råtta äter varje dag, det varierar i alla fall för mina råttor. Man kan komma rätt billigt utan i matväg om man "bara" köper musli och använder det som Torrfoder. Samt färskfodret (även "middagsrester", och om man väljer att laga mycket på samma gång etc) går ju att frysa in om det inte skulle gå åt samma dag. Kan bli dyr inköpskostnad just för stunden, men värt senare.

Pris för färskfodret varierar också på vad man väljer att köpa. Eftersom jag köper rätt mycket varierande saker åt älsklingarna här hemma, samt för tillfället har ganska många råttor så är det ganska svårt att veta exakt vad en råtta äter varje dag, samt kostnader för bara 2 råttor.

Dock brukar bara inköpssakerna kosta, samt veterinärvård. Sedan när du väl köpt bur, råttorna, de mesta i inredningsväg så kommer du ganska billigt undan. (i alla fall när det gäller mat och bottenmaterial, i viss mån även inredning som man kan göra själv).

Melina.
0

Tack för alla svar!

Sammanfattning: Bur från 'blocket', maten kan man blanda till själv, och en stor del av inredningen kan man också fixa själv, förutom t ex strö och foder/vattenautomater. Hela inköpet kan väl då kosta ca 800 - 1000 kr. Men man kan komma billigare undan. Glad

KickanW
0

Tänk sen även på att råttorna kan bli sjuka… Så ha alltid rätt mycket mer pengar än du tror ska gå åt.