Köpa rådisar?
Hej!
Vi är en djurkär familj på 2 vuxna o ett barn på snart 10 år.
Vi har 2 dvärghamstrar, 2 guldhamstrar & 3 marsvin.
Vi har börjat diskutera att köpa 2 st tamråttor och valet lutar åt att försöka hitta 2 st Dumboflickor.
Jag hade råttor som tonåring, men det är typ 20 år sedan så kunskaperna behöver absolut uppdateras innan vi fattar ett beslut.
1) Luktar honor mindre än hanar?
2) Skvätter honor mindre än hanar?
3) Vad är mini-måtten på en bur (för jag antar att ju större=desto bättre, som för alla burhållna djur)?
4) Finns det nån Dumbouppfödare i 08-a området som har 2 honor?
5) Är det nån annan skillnad på vanliga råttor och dumboråttor utöver utseendet?
1. I allmänhet har hanar starkare urindoft, men honor kan lukta det med. Är olika hur grisiga de är, vissa hanar är väldigt renliga medan en del honor kan pissa överallt.
2. Nej, det tycker jag inte. Det blir "snigelspår" (urinmarkeringar) efter både honor och hanar. Men även där är det olika, jag tycker att de ranghöga markerar mycket medan ranglåga i princip inte gör det alls.. så i min erfarenhet är det mer individuellt, hur dominant råttan är.
Råttor är oftast lätta att toaträna, så att det rent av kissar en stor pöl på dig kan du nog slippa när de blir vuxna. Unga råttor har svårare för det. Men man lär sig signalerna, hur en kissnödig, toatränad råtta beter sig, eftersom de inte vill kissa på husse eller matte. Är de nyvakna när ni ska hantera dem, så låt dem gå på toa först för att minska risken för olyckor.
3. 60*30*30 cm (l*b*h) är absolut minsta måtten, bottenytan ska vara minst 0,18 m2. Sen tillkommer det ytterligare en viss yta per råtta du har, men minns inte siffrorna i huvudet nu.
Dock är detta väldigt litet och inget någon självrespekterande råttälskare rekommenderar.. Jenny-buren tycker jag är lagom till 2-3 råttor. Lättare att inreda när buren har lite höjd också, så de har klättermöjlgheter och plats för hängmattor.
4. Det finns uppfödare i sthlm som föder upp bl a dumbo, men vet inte hur det ser ut med aktuella kullar. Beror ju lite på om det är registrerade uppfödare du söker, eller inte.. är nog ont om reggade dumbo-uppfödare.
Annars är det bara att kontakta uppfödare du hittar och prata med dem, så ni får etablera kontakt.. på det viset kan du ta reda på om det är en seriös och noggrann uppfödare, eller en som inte sätter avelsdjurens hälsa och temperament först. De flesta (seriösa) uppfödare vill även lära känna sina råttköpare så att de känner att det har förtroende för dem, få vill lämna iväg sina små älsklingar till helt främmande personer.
5. Nej.

1) Luktar honor mindre än hanar?
Nja, beror mer på råttorna än på könet. Har träffat honor och hanar som är ritkiga stinkgrisar.
Men de flesta av mina gubbar har varit mycket renliga av sig, kissat och bajsat i toalådan osv. Luktar inte alls särskilt mycket.
_2) Skvätter honor mindre än hanar?
_Individuellt, men överdominanta hanar markerar mest enligt min erfarenhet.
Men båda könen markerar.
3) Vad är mini-måtten på en bur (för jag antar att ju större=desto bättre, som för alla burhållna djur)?
Som Ninja säger, minimåttet är 60*30*30 enligt lag.
Men ju större desto bättre, en bur som är lagom för två råttor är enligt mig minst 60*50*45.
Men råttorna uppskattar större yta helt klart, de har stora revir i det fria.
Beror ju på hur mycket utetid du kan erbjuda oxå, kan de springa fritt i lägenheten när de vill så behöver man ju inte ha en jättebur direkt.
4) Finns det nån Dumbouppfödare i 08-a området som har 2 honor?
Kommer inte på någon på rak arm just nu. Men finns säkert någon, kika i uppfödarlisan under allt du behöver veta så kanske du kan hitta någon där.
5) Är det nån annan skillnad på vanliga råttor och dumboråttor utöver utseendet?
Nope ingen skillnad alls.
Qui dormit, non peccat
TACK för era svar! 
Vi blev nyss med Frideborg & Ingegärd, 2 st flickor födda 29/11 2011.
Deras pappa är nakenrex & mamma dumbo, men det var personligheterna vi föll för.
De är jättemysiga!
De håller just nu på att utforska sitt nya hem, vi hade en bur på 88x51x48 som utrustades med lite hängmattor & grejer.
Flickorna kommer succesivt få vänjas vid att gå fritt hemma, som alla våra djur får göra minst en stund per dag.
Byt dock genast ut kutterspånet då det är skadligt för tamråttors känsliga luftrör :(
#5 Det beror på vad för spån de har. ^_^ *sprider överallt*
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#5 Ååh är det? Ja, vi brukar köra Toa-Lätt & Alspån till våra djur, men de hade slutsålt på det när vi var o köpte hö o grejer till marsvinen. Detta är nog vanligt kutterspån antar jag, som man köper i säck. Får se till o byta ut det ASAP då.
#6 Vilka olika sorters kutterspån finns det? För det händer ibland att vi köper det när både Toa-Lätt & Alspånet är slut 
#7 Jag kan råda er till att, om ni inte vill köpa alspån eller toa-lätt, använda kutterspånet på Granngården. Det är en vit bal, och det står på den att det är sållat för att bli fritt från damm. Ca 25 kg för 89 kronor.
Det är helt damm- och terpentinfritt, så det är inte skadligt för råttor. Jag kan själv känna i luftvägarna när något är dammigt, och terpentin tål jag inte. Men det här spånet är inga problem för mig. Och som sagt så dammar det absolut ingenting. Jag har det till mina gerbiler också, mycket populärt där. ^_^
Jag vet inte om jag kommer ha spån till råttorna hela tiden, jag har använt STL-strö förr. Men nu när det funkar så bra så kanske jag håller mig till spånet ett tag.
Kutterspån som man köper från djuraffärer och… "hyvlerier" (hahahaah) är oftast hemskt dammigt och fullt av terpentin, och terpentin är giftigt i stora mängder.
Ja, men det ifrån hyvlerier och typ stall osv har jag för mig är rent giftigt för smådjur?
Usch, läskigt…de får ha fleece tills jag hittar alspån & Toa-Lätt igen.
Ja, spånet på Granngården är värmebehandlat för att få bort terpentin och damm, så just det funkar perfekt. Men övrigt spån avråder jag dig till.
Men det måste ju då gälla alla djur?
Tänkte på att jag ju använder det som 3:e alternativet även till marsvinen, guldhamstrar, dvärghamstrarna
Läste på Granngården nu, deras Dogman strö verkar bättre än Granngårdens o Dogman kan jag köpa på ICA
?
#11 Ingen aning om vilket strö som är Dogmans, men själv använder jag i alla fall bara Granngårdens. Billigare, och så vet jag vad det är! ^_^
Granngården säljer ett litet paket med Dogmans o sen ett stort med deras egna, men beskrivningen på Dogmans är ju just den att det är giftfritt osv.
Förvirrande :O
Men jag ska iaf försöka se om inte Bromma Blocks har det vi behöver, o hoppas på att de har ett större lager så inte alla har drabbats av leveransförseningarna.
Det här är i alla fall det spån jag använder, dammfritt och terpentinfritt.
Det är ju billigare med en 25-kilos säck än en liten, men det där väljer du ju också själv. Vet hur krångligt det kan vara att behöva åka till Granngården varje gång (i alla fall för mig som bor 4,5 mil utanför stan, och sedan måste åka ännu ca 6-7 km för att komma till Granngården, och inte har egen bil…).
Menmen, vad gör man inte liksom!
Det finns ju många andra burströn också, t.ex STL-strö som jag själv gillar rätt mycket.
Ja, nu är ju just kutterspån ändå mitt tredjehandsval för jag tycker rent generellt att det fastnar så mkt på djuren själva o så håller det sig inte lika fräscht som ex, Alspånet.
Men det är ändå viktigt att veta vad som är skadligt för ens älsklingar.
Såg inte nån 25kgs säck, en på 18kg dock.
Jag bor i Sthlm o har ingen bil så det blir verkligen knepigt ibland :P
Var tredje månad brukar jag ta taxi från Bromma Blocks med flertal säckar, tyvärr har de inte haft STL som jag ännu inte fått chansen att prova.
#15 De kan ha minskat påsarna nu när jag tänker efter, det var 25 kilo förr!
Ja, spånet är inte förstahandsval för mig heller, men har problem med att välja vilket jag ska fortsätta med, så har spån tillsvidare. Och det funkar ju.
Spånet är dåligt till mina långhåriga hamstrar för det fastnar extremt mycket hahaha!
Alspån har jag aldrig använd faktiskt, tycker att det är lite dyrt, har för mig att 100l ska kosta runt 200 kronor?
#15 Det finns Foderbud som levererar hem till dörren. Perfekt för oss som inte har bil
http://www.foderbud.se/index.html
#16 Ja alspån är dyrt o för min del är det lämpligare för dvärghamstrarna snarare än för guldisarna. Trodde inte marsvinen skulle gilla det men de verkade älska det märkligt nog! Nu har marsvinen iofs olika rum i deras bokhyllebur så de har även ett rum med matta/fleece på golvet så de behöver ju inte vistas i burströet hela tiden under burtiden.
Fördelen med Alspån är att det varken dammar eller luktar (tycker Toa-Lätt luktar lite illa).
Mina långhåriga hamstrar får ha Toa-Lätt, eller ja, jag har bara en långhårig kvar, men han funkar bäst med Toa-Lätt
#17 Men tack för tipset, gud så bra! Ska genast kika in där