Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 302 ggr
Sunmaid
0

Behöver svar!

Jag fick mina två råttor igår. :) Men ena sover hela tiden. Hon har gjort det enda sedan vi kom hem. Hon är rätt gammal, snart 3 år (tog dom från råtthjälpen) Kan åldern ha något att göra med att hon sover hela tiden? För min andra råtta som är lika gammal springer omkring och upptäcker och är jättenyfiken.Men hon vill inte sitta ner en lång stund så att jag får chans att få henne att lite på mig, utan hon bara springer iväg när jag ska lyfta henne.hon andas också jättefort jämfört med den andra råttan, är det för att hon är nervös ? Några bra tips om hur man kan få sina råttor tama? Tacksam för svar.

undrar bara också hur många gånger om dagen som dom ska få färsk mat?

CamillaS
0

hej jag vet inte riktigt med den här frågan om din 3 åring eftersom att jag inte har haft råttor så länge så mina e bara 4 månader.. men dom sover säkert mer i den åldern än vad dom gör när dom e yngre men självklart måste hon komma ut och röra på sig så att hon inte tappar muskler och så. men sen tror jag det kan vara olika från individ till individ hur mycket och ofta dom sover den ena kan ju vara hyperaktiv medans den andra e en latmask licksom ;) sen hur du får din råtta tam så e de bara att hålla på med den så mycket som möjligt, har själv samma problem med mina dom hatar när man håller fast dom men det har blivit lite bättre. men det finns en jätte bra sida på råttforumet som heter med fokus på kontakt av cia brändefors http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=452 sen finns det en sida om det på http://www.rattsallskapet.se/ också sen hur många gånger du ska ge dom färsk mat när dom e yngre så kan dom få två gånger om dagen men om dom e så gamla som dina så tror jag att det räcker med färsk mat en gång på kvällen och så ska dom ha fri tillgång till Torrfoder hela tiden, hoppas du fått nån hjälp iaf ;)

Sunmaid
0

Tack för svaret, den sidan var verkligen bra :)

Nidnal
0

Min gammelråtta på över 2 år sover nästan hela tiden. Men tjejerna på snart 2 år är jättepigga, så det kan vara väldigt olika.

Jag ger mina råttor färskmat 2 gånger om dagen för det mesta, fast då har jag ju "bebisar" på 6 månader också.

CamillaS
0

hittade en till jätte bra sida som du kan kika på den kan nog hjälpa något iaf http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=124325

Sunmaid
0

Det står att man kan ge dom c-vitamin, men köper man det på apoteket eller i en djuraffär, och hur ska man ge det med maten eller drickan eller på ett annat sätt?

MiaLemon
0

Man kan köpa vilket som och antingen ha brustabletter som man bara strör över matten eller ha droppar i vattnet. (i vattnet försvinner de på mindre än en timme så bäst är att ta brus över maten men bara en liten bit inte en hel brustablett)

Daydreams
0

Cvitamin är meningslöst eftersom råttan bildar det mycket bra själv. Och får i sig det genom maten, tex ärtor bla

MiaLemon
0

#7 när råttorna blir äldre kan man ge dem lite tillsko95tt på5 c-vitamin då de inte tillverkar lika mycket längre utan kroppen fokuserar sig på andra saker.