Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1071 ggr
Roonja
0

Älskar råttor

Hej!

Jag är en ny tjej som kommit in i råttvärlden! ;)

Jag har nu 1 häst, 6 hundar (valpar på väg), 2 katter, 2 ödlor och 41 hamstrar.

Jag har länge vilja ha en råtta men min mamma har inte riktigt gått med på det.

Mamma jobbar i en zooaffär, så hon vet hur råttor luktar, säger hon!

När jag gick i 6:an så föddes en kull med råttor på hennes zoo. en av dem var vit, (red eyed white, säg till mig om jag har fel) jag blev förälskad i den lilla killen, så mamma sa att jag fick honom, bara han bodde på zoot nere i kälaren. jag döpte honom till stello. Men en dag kom en köpare in på zoo och sökte exakt en sådan råtta så Stello blev såld! sedan har mamma sagt nej till råttor. det ända hon sa ja till är mina hamstrar som jag föder upp nu! www.flinganshamstrar.weebly.com jag vill så gärna ha en råtta men mamma har sagt ett skarpt nej. men jag vill gärna höra vilka som föder upp här och färger och så.

Min favvo färg i det här laget är då en vit råtta med röda ögon eller en vit med svarta ögon, men vet att det finns många andra färger jag kommer falla för.

jag kommer fortsätta tjata på mamma och förhoppningsvis ger hon sig en det kommer ta tid….fast det är det i så fall värt….annars om hon inte ger sig kommer jag ändå skaffa råtta när jag flyttar hemmifrån!

-Tack

hus-musen
0

Råttor är underbara djur, och luktar inte alls mycket om man toatränar dem och håller rent i buren. Glad
Men det är klart, så länge man bor hemma så får man ju rätta sig efter föräldrarnas regler, fick inte heller skaffa råttor när jag bodde hemma.

Råttor är flockdjur förreste, så du måste ha minst två stycken och av samma kön när du skaffar råttor. Undantaget är råttor som av någon anledning är aggresiva mot andra råttor.

Qui dormit, non peccat

Roonja
0

en fråga…..kan man blanda alla färger och teckningar, det är ej så hos guldhamstrar, det är uppdelat i 4 kategorier…

Så här är det hos guldhamstrar:

Färger:

Katergori 1: Viltbaserat, kan paras med alla kategorier

Kategori 2: Svartbaserat, kan paras med katergori 1, 2 och 4

Kategori 3: Cremebaserat, kan paras med kategori 1 och 3

Kategori 4: Gulbaserat, kan paras med kategori 1, 2 och 4

Teckningar:

Roan och vitmagad ska inte paras

Vitmagad och vitmagad ska inte paras

Roan och Roan ska inte paras

Bandad och bandad ska inte paras i många led!

Bandad och dominant spot ska inte paras

o.s.v

Roonja
0

#1 ja jag vet, min råtta bodde med sin pappa och ena brodern! jo, det är ju så. måste lyssna på mamma, pappa sa ja men inte mamma! :/

Roonja
0

#1 är det som med hamstrar då. alla mina är toatränade och dem luktar inte ett dugg! :)

:holmgreen:
0

#4 det är nog ungefär så jaa :P  Bara det att man måste byta filtar o sånt som råttorna sover i ganska ofta (textiler) , om man vill att det ska va helt luktfritt alltså :)

edit: eftersom de flesta råttor kissar lite var som helst ;)

Magda
0

#4 riktigt så smidigt är det inte tyvärr *s* mina bajsar på låda men pinkar lite var de vill.. hamstrarna verkar mkt mer noga med det där..

hus-musen
0

Fast mina både kissar och bajsar på toalådan, så det är inga problem att träna dem om man gör det från början.

Färgmässigt kan man avla hur som helst mer eller mindre, det man dock bör tänka på är att tex pearl+pearl är dödligt och ungarna dör redan i magen på mamman. Och highwhiteanlag kan kopplas till megacolon, en fruktansvärd tarmsjukdom.
Men ska man ställa ut och färgavla så bör man välja färger som kompletterar och teckningar för att få fram en snygg råtta helt enkelt.

Qui dormit, non peccat

Roonja
0

Okej det är lite anorlunda då, mina både kissar och bajsar i toan.

#7 pearl och pearl ska ej kombineras hos dvärghamstrar heller då det är lethalt så då är det samma där med! Det verkar inte så inväcklat med råttor då, i alla inte om man gämnför med färger och så! :)

[Glimmersråttor]
0

Jag tror att det är ungefär lika invecklat med färg/teckningsaveln med råttor som med hamstrar.

Det är inte bara Pearl som inte ska paras med varandra. Det finns fler, t.x. Downunder, Essex, Roan och "vitfläcksanlagen" bör inte heller paras med varandra och kombineras av olika skäl. Vissa av dem är letala, vissa kan skapa megacolon mm.

Fridborg
0

Nu kapar jag tråden lite, hur gäller det med Himi tex? Är de samma stam som siames? Och går det att para siameser med himisar utan att det blir dödligt? Eller tex siames/himi med tex burmese?

[Glimmersråttor]
0

Ja. Himalaya (chc) är en enkel varaiant av Siamese (chch).

Burmeser, Himalayan och Siameser kan paras med varandra.

Fridborg
0

#11 Tack :) Tänkte om det var något skruvat att himi va en variant av något helt annat.

[Glimmersråttor]
0

#12 Du kan även lägga till Pew (cc) (Pink Eye White) till den gruppen.

Parar du en Pew med en Siamese får du Himalaya.

hus-musen
0

Ja du kan para siameser med himalya och burmese. 

Roanaveln har diskuterats, vad jag vet så visar inte roans upp samma hälsoproblem som de hade för många år sen. Deras problem härrörs snarare till den massiva grossistaveln på teckningarna för de var ju så eftertraktade teckningar ett tag.

Råttor med två essex-gener kommer aldrig bli födda, då den genen är dödlig i dubbel upplaga.
Pearl samma sak.
Downunder + Downunder har oxå diskuterats i många år, men där överlever en del ungar och andra verkar absorberas direkt i magen. Halv-lethal antar jag. Dumt att chansa iaf.

Något man verkligen ska undvika är manx!

Qui dormit, non peccat

Roonja
0

#9 nja, det jag menade var inte teckningar, utan färger. som jag visa i inlägg #2 så är det fyra kategorier med ca 40 färger i varje kategori. och att man inte får para dem och dem. inte det här med teckningar. teckningar som du ser där i inlägg #2 får inte heller paras 2 och 2, utan bara en av föräldrarna måste vara det, lite som med råttor då?. Skötsel verkade vara nästan samma som hos guld och dvärghamstrar förutom att guldar bor en och en.

[Glimmersråttor]
0

#15 Ok.

Ang. färger hos hamstrar, är det letalt att para t.ex. kategori 2+3 eller kategori 3+4 eller finns det andra orsaker?

Det stämmer, man kan t.ex. para en råtta som är Essex för att få fram Essex (dominant), men inte para två Essex tillsammans (letal).

Roonja
0

#16 Nej det är inte lethalt, men om man tex tar en svart från 2 och parar den med en creme från kategori 3 så mörks cremen och kan i värsta fall få svarta hårstrån på kroppen. Cremen har länge varit "förstörd" när man blandade creme med gul (gul kategori 4). Detta blev Creme-gul och det ska inte avla på. Därför har man delat upp färger i 4 olika kategorier! :)

Men om det gäller vintervita dvärghamstrar, ska man inte para mandarin+mandarin eller pearl+pearl då utvecklas ungarna i livmodern ett tag, sedan utvecklas dem baklänges, så honan är dräktig flera gånger utan att ens vara dräktig!

[Glimmersråttor]
0

#17 Tack för ditt svar :)

Wand
0

Jag tycker inte att råttorna luktar illa. Mössen luktar värst. 

Kan ana att din mor tycker att råttor luktar illa om hon jobbar i djuraffär, då är det ju inte bara råttor utan många andra djur, och jag antar också att det är fler än 2 råttor där…

Sedan vet jag inte hur det är med burarna där, men ju mindre burar, desto oftare får man städa. Ju mer inredning, desto mer blir det att städa. Haha. Flört

Har aldrig förstått varför folk är så emot råttor. Min mamma tycker inte om råttor för att de är så stora, men hon tycker att marsvin är gulliga, och de är större(oftast)…

Jag tycker att råttorna (näst efter mössen) är de mest sociala och trevliga djur jag har/haft. De är dessutom hemskt roliga och oerhört intelligenta. Att ha råttor är inte som att ha en gnagare, utan det är verkligen som att ha små hundvalpar. Oskyldig

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Roonja
0

Wand har du också råttor? nyss såg jag Magda här, trodde bara hon hade hamstrar m.m. hahah! :)

Jo, jag sa det är ju fler djur, och dem städar 3 gr i veckan, råttorna har inga toaletter. då sa jag att jag ska ha toa och städa varje dag, som jag gör med hamstrarna, men hon sa bara "det blir ingen ändå", får fortsätta. hon äte ändå lite tveksam efter jag sa den där! :)

sen som du säger har den ju hamstrar (dvärg och guld) chinchillor, gerbiler, möss, kaniner, fåglar, marsvin i samma rum,… så det är såklart att det luktar mer då!

Wand
0

#20 Japp, fast jag är nybliven råttägare, har haft i 5 dagar… Oskyldig

Kan även tipsa om en spray som heter piss off, om du sprayar den i buren efter varje städning (+ såklart torkar bort efter några minuter) så kommer buren lukta fräscht och vara helt utan urinlukt.
Du kan även spraya den sprayen på textilier, t.ex om de skulle råka kissa i sängen eller så. Som jag förstått det så är även lavendel (finns en doft med denna spray som är lavendel) oattraktivt för ohyra, så då kan man så gott det går hålla tummarna för att ohyra inte vill krypa sig dit..

Jag hade chinchillor förr, och ärligt talat så luktade t.o.m de mer. 

Jag har ingen toalett till mina rådisar, vet inte om jag har orken till att toaletträna, haha… ^_^

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

:holmgreen:
0

#21 Förstår vad du menar , med att inte orka toa träna. Jag försökte ett tag men gav upp då mina råttor var väldigt envisa på att inte gå på den! så jag gav upp, men sen läste jag här p rif att man kunde ha mattor i botten och en toalåda med strö i , så jag testade , och utan att jag behövde göra något , ( asså visa dem att de skulle gå där) så gjorde de det själva  :P Vips ! Toatränade råttor ;P

Roonja
0

#21 jaha! Jo, vi har har 5 hundar och kennel så piss off har funnits här en låång tid, haha! ;)