Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 875 ggr
paintriller
0

Blå råttor

Jag hade en råttkull för två år sedan. Parade en rätt bra blå hona med en mink som hade blå bakom sig. Honan har inte jätte mycket stamtavla. Men hanen hade en del och uppfödaren till honom hjälpte mig. Det blev mest silver blå och powder blå i kullen.
Satt och funderade på att kanske para en powder blå hanarna jag behöll. Är det totalt kört att få en mörkare blå färg med en powder blå?
Vad ska jag färg messigt försöka hitta för att få en mörkare blå och vad ska jag undvika som kan göra den ännu ljusare?
Förstått att minken ger silveringen. Blir det helt fel att para ljus blå med ljus blå?. Försökt klurat lite på srs artiklar. Men blir helt snurrig av alla koder :-P

hus-musen
1

Powderblue och silverblå är exakt samma sak men med olika namn. Så du har fått en massa oliktonade blåisar som det låter.

Mink kan ju ge blaskiga färger så det bör man ju undvika iaf. Leta reda på någon som avlat blått och se om ni kan samarbeta är nog enklast :)

Qui dormit, non peccat

paintriller
1

Jag fick tips om en bra länk som förklarade det :-)
Så basic om jag vill ha en mörkare färg så var det smart med svart eller agouti som bara bär blå. Ungefär så långt har jag vad jag tror förstått.

silverorm
3

#2 Japp, vill man förbättra en färg måste man gå tillbaka till grundfärgen, i ditt fall black. Blue är ju en nerblekt black. Kolla stamtavlorna noggrant, råttan som är tilltänkt ska vara så renavlad som möjligt, inga blekgener får finnas. Kolla med uppfödare i Finland de har bra färgavel.Glad Lycka till!