Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 632 ggr
[Mandaz94]
0

Förkyld råtta

Jag fick mina första råttor idag, två honor på 8månader, jätte gosiga.

Men den ena tvättar sig och kliar sig mycket. Hon snuvar och nyser och två gånger så darrade hon. Nu när hon ligger och sover så låter hon nästan som en motorsåg, täpt i näsan.

Ska jag bara låta det vara och låta henne var ifred och se till så att hon inte blir kall? Hon var inte så här innan, så hon blev det antagligen under transporten hem, jag bar dem endast i en kartong med hål i. Hon äter och dricker som hon ska.

Fawo
0

Det kan vara stressande att byta miljö. Vilket kan resultera med sänkt immunförsvar. Eller också att hon fick för mycket drag på sig i lådan.
Du kan ge rooiboste (rött) som du kan ha honung i när de är ljummet. Bädda ner i varma fleecefiltar o se till att de inte står i något drag. Låt henne vara i lugn och ro.

Om det inte går över borde du ta henne till veterinär för att de ej ska gå ner i lungorna

// Fawo (;

[Mandaz94]
0

Tack för tipsen! Får hoppas att hon blir bättre snart. Hennes syster vaknade precis, hörde att hon prasslade där inne innan, måste vara på grund av att hennes syster låter. Får hoppas att det är bättre imorgon och att det inte smittar.