Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1134 ggr
Lenate
2

Santa

Här är berättelsen om Santa. En underbar cinnemon färgad rex kille som är ungefär 12 veckor gammal.

Vi såg honom på Bromma Zoomarknad för ungefär 5-6 veckor sedan för första gången. En liten kille som gick runt med sina bröder. Allt eftersom veckorna gick så försvann hans bröder en efter en. I fredags var vi där igen för att köpa foder och julklappar till alla våra djur. Och självklart så kikade vi in på råttorna, och där låg han igen. Som så ofta förut så låg han utanför huset som var fullt av yngre råttkillar. (vet inte hur många gånger som det kommit nya ungar in till honom)

Vi frågade expediten om hon kunde ta ut honom så vi fick se på honom. Min dotter hade fallit för honom redan första gången hon såg honom men vi hade ju redan flera råttor hemma hos mig.

Han var urgullig och lätthanterlig, vi kunde inte stå emot längre, dessutom så var det så sorgligt att se den store killen med alla småungar. Vem skulle köpa en så stor när det fanns små ungar att köpa.

Då kom dråpslaget, expediten talade om för oss att han rosslade "lite". Hon trodde att han var allergisk mot dammet från fåglarna. Det trodde inte vi, nu hade vi definitivt bestämt oss. Han skulle hem till oss! Men eftersom han kunde smitta våra råttor så hittade vi en råttvakt över julen till honom.

Och idag var vi hos veterinären. Han har mycoplasma, och allvarligt också. Hon sa att hon vet inte om han går att rädda men vi försöker i alla fall. Han fick direkt flytta hem till min dotter som inte har andra råttor hemma hos sig. Där ska han få medicineras och få det han behöver.

Blir han bättre om några dagar så får vi väll hämta en till från affären som redan är smittad med mycoplasma och skaffa en stor bur till dom. Sedan så kommer de att bo permanent hemma hos min dotter.

Men jag blir så arg. Hur länge har han haft sjukdomen, de visste ju att han rosslade. Där i affären så fyller de bara på med ungar till de äldre råttorna hela tiden. Vilket betyder att alla råttor som nu går igenom Bromma Zoomarknad kommer att vara smittade av mycoplasma.

sarakaka
0

Urs, säger jag bara! :/
Men det var tur att ni inte flyttade in Santa hos de andra direkt!

Lenate
0

#1 Ja, men det hade vi nog inte gjort ändå. Eftersom han kom ifrån en djuraffär så hade vi nog satt honom i karantän några dagar tills vi såg att han var ok. Vi vill ju inte att våra goskillar ska få nått.

Lenate
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på den underbara Santa tagen efter trippen till veterinären.

hus-musen
0

Undrar jag om det inte är samma kille jag såg där när jag var dig för ett par veckor sedan.. Kan säga att han inte såg frisk ut då heller.

Hoppas det ordnar sig för honom.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Hans bror skickar en styrkekram!

Lenate
0

#5 Tack för kramen hälsar Santa Glad

Han rosslade mycket mindre idag sa min dotter, hoppas att det vänder nu Glad

Fridborg
0

Han ser ut som att han kommer direkt från soptippen, precis som min Picard <3 (Min mormor brukade kalla rufsiga och tufsiga katter för soptippkatter, speciellt sköldpaddsfärgade), inte för att Santa e sköldpadda, men han ser så himla väderbiten ut :D Älskar såna råttor :D

Här e senaste bilden på Picard, han mår i alla fall bra :P (kass mobilkamera).

Lenate
0

#7 Ja han är riktigt tuffsig på bilden, men pälsen börjar att se bättre ut nu.

Picard är sååå söt =)

Santa är inte still en sekund nu, springer runt och äter Torrfoder hela tiden. Till middag har han fått majsvälling och ärtor. Kamomillthe med honung har han också.

Medicinerna börjar verka, och det fort också =)

sarakaka
0

#8 Vad söt han var! Glad Vad skönt att medicinerna börjat verka, fortsätt gärna uppdatera! Hur länge har han ätit medicin nu, och vilken?

Lenate
0

Han äter Baytril och Vibranord, den första dosen fick han i tisdags kväll. Han är en jättego kille som vill sitta på axeln. Nu har han fått fart och springer runt i buren. Han låter nästan ingenting nu, bara efter han har fått sin medicin eftersom det låter mer när han blir stressad.

Han har börjat äta mer nu också, både grönsaker, frukt och majsvälling går ner. Barnmatsburkar vägrar han dock smaka på. Nytt kort kommer snart. Glad

Fridborg
0

Btw, jag kom på att de är födda 29/9 om du inte visste det :)

Lenate
0

Tack! Glad Nej det visste jag inte, tjejen i affären sa att han var 10 veckor, men jag visste att han var äldre än det.

Lenate
0

Nu på kvällen så rosslade han ingenting Skrattande

sarakaka
0

Vad bra, då går det framåt! ^^

Lenate
1

Lite nya bilder på en mycket bättre Santa =)

Lenate
1

En närbild Flört

Lenate
1

Kollar runt lite Glad

Fridborg
0

Åh vilken sötnos! :D