Gnagbehov
Min ena råtta Vincent biter på lister och stolsben i lägenheten samt på sitt trähus inne i buren. Eftersom de andra råttorna inte biter på saker så antar jag att Vincent inte gnager på grund av brist på något i maten.
Jag tror därför att han helt enkelt har ett större behov av att gnaga på saker och söker tips på vad man kan ge honom så att mina lister får vara ifred. Ger dem hårt bröd men söker något mer kompakt och aptitligt.
Finns det någon som har några råd?
grenar från fruktträd att lägga in i buren :)
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Nötter med skal är ju gnagvänligt och gott.
Mina pojkar har inte fattat grejjen och leker mest runt med nötterna, men om råttan din är gnagig så kanske den tycker att det är skoj.
Actions speak louder than words - especially if you have a gigant moonlaser
Nötter m skal är populärt här också :)
Nötter är en favorit även här hemma ^^
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Lade in kvistar från äppelträd i somras - de ligger fortfarande orörda… Ska ge dem lite mer nötter med skal :) nackdelen med att ge honom en massa nötter är väl att han kan bli en riktig liten tjockis ^^
Jag vet inte om det fungerar men hundben kanske.
Det finns väll också tuggsaker i trä för gnagare.
Mina bryr sig tråkigt nog inte om hundben och annat hundgodis som grisöron osv. Annars hade det varit perfekt i och med tuggmotståndet!
Har inte sett några tuggsaker i trä, ska kika närmare nästa gång jag är in i en djuraffär. :) I och med att jag inte letat efter sådana har jag säkert bara missat dem!
#7 Det finns bland annat i form av frukter, och jag tror att de även har smak av dem.
I djuraffärer finns det sådana där "Kräckers" som är för råttor. Det är pinnar med torkat gottis på som de får gnaga loss så de kan äta. Mina råttor tycker det är roligt. :)
mina får nötter som man kan köpa nu under julen på ica tex. brukar va en blandning med hallenötter och valnötter, allt va de nu heter. just hasselnötterna får de ju jobba ett tag för att få upp :) så ja tror itne det är något risk att de bli tjocka
#8,9,10 Tack för tipsen som kanske räddar mina stolsben! :D
Nåt som våra råttor alltid har fått är "kartongrester", när ex yoghurten är slut eller kräm, grädden mm, då får de gnaga upp förpackningen för att komma åt resterna, kycklingben är poppis med, de gnager glatt upp benen för att komma åt märgen, de får leka "sopråttor" helt enkelt. 
#12 Juste ! Kycklingben kör vi också med här hemma :P
#12 Men vilken bra idé! Har bara lagt in kartonger osv som jag diskat ur redan men ska börja strunta i att diska dem i fortsättningen! :D Då får de något att pyssla med ett tag. Konstigt att jag inte tänkt på det…